Economisch weerbericht (28): Obama100 – IT to the Rescue

24 april 2009, 08:12

{title}Zes Amerikaanse banken met goed nieuws maken nog geen zomer. Binnenkort gaat het waarschijnlijk weer slechter en moeten de volgende miljarden worden afgeschreven. Maar in Het Grote Land, waar tentenkampen en gaarkeukens het straatbeeld beginnen te domineren, is er wat mij betreft één lichtpunt van formaat. Volgende week heeft Obama zijn eerste 100 dagen achter de rug en dat wordt gevierd: vanaf maandag barst er een online-dialoog los met de IT-community (pdf) van “leveranciers, consumenten en denkers”. De hamvraag: “What ideas, tools, and approaches can make Recovery.gov a place where all citizens can transparently monitor the expenditure and use of recovery funds?”

Een week lang heeft iedereen die IT een warm hart toedraagt, de gelegenheid zijn zegje te doen en de Recovery Accountability and Expenditure Board te adviseren. Uit hoofde van de American Recovery and Reinvestment Act is dit gremium belast met de transparantie en de optimalisatie van de bestedingen in het Recovery-programma.

Alle IT-ideeën in dit verband zijn welkom, met name inzake website design, data collection, data warehousing en visualisatie, en de toepassing van collaboratieve technologie om misbruik van regelingen en gelden te detecteren. Maar wie in zijn algemeenheid verspilling opmerkt of fraudegevoeligheid staat het ook van harte vrij om aan de bel te trekken.

Ben echt ontzettend benieuwd hoe deze expliciete oproep aan de IT-community zal uitpakken. Obama’s appreciatie van collaboratieve IT – of Web X.0 of sociaal webnetwerken of crowdsourcing – kenden we al. Het “Obama100 – IT to the Rescue”-initiatief is een unieke kans voor betrokkenen bij Governmental, Corporate, Business, Consumer, Commercial, Private Social Networking en combi’s daarvan om hun relevantie te onderstrepen.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

12 Reacties

    James

    Verdorie, kijk ik nu niet goed? Ik kan nergens een stukje cynisme bespeuren 😉

    Denk je dat dit echt wat gaat opleveren? Zal het de boel echt transparant(er) gaan maken? Ik ben net zo benieuwd.


    24 april 2009 om 11:27
    JaapBloem

    James, het is 1 stuk cynisme van mijn kant.

    Kijk, ze hebben qua Web X.0 al alles uit de kast gehaald en zich laten adviseren door jan/janita-en-alleman. Dus waar gaaaaat dit over? Het gaat over crowdpiepelen als politiek instrument. Verwacht je dat Zuckerberg c.s. wat gaan roepen volgende week op Recovery.gov? Of Karim Lakhani? Of Snoop Dogg? Of . . . Als er wel een paar promi’s tussen zitten, is de zaak geregisseerd.

    Mijn idee is, dat Recovery.gov veel te weinig aandacht trekt. Hehe, is ook geen campagne-site met een doel van Yes We Can. Inderdaad HEEEEEEEL benieuwd hoe de dialoog gaat verlopen en offie r komt. Ze steken wel hun nek uit, want zus of zo om — kritiek vangen ga je met deze ontwapenende aanpak.

    Obama speelt zich heel gewiekst buiten de haakjes, zo van: ik ben van jullie en we staan er allemaal bij en kijken ernaar. Maar da’s tuuk heel goed voor de binding en de rust in de tent.


    24 april 2009 om 13:09
    Arnoud Rademaker

    Oude wijn in nieuwe zakken.

    Wat heeft ons in het verleden verder geholpen? Denk eens aan de Gouden Eeuw! Sparen en vergaren, goede afspraken tussen de overheid en het bankwezen, hard werken, scheepvaart, het duurzame gevecht tegen het wassende water, handel en innovatie. Dat waren nog eens tijden.

    Waardoor is het uiteindelijk fout gegaan? Omdat we ons hebben gepermitteerd om in de loop der jaren steeds minder te sparen en zelfs tijdens deze eeuw het hebben gepresteerd om al vier jaar meer te uit te geven dan er binnen qua salaris binnen kwam, onze kennis en invloed op het gebied van de scheepvaart verloren dreigt te gaan, we steeds minder werken terwijl we steeds meer consumeren. Blijkbaar waren de afspraken tussen het bankwezen, de overheid en de toezichthouder ook niet zo solide.

    Welke rol kan de IT hier in spelen? Succes nestelt zich in een warm nest van kennis, inzicht en vaardigheden. De IT kan ons kennis verschaffen (data) waardoor ons inzicht wordt verrijkt. De IT kan ons geen vaardigheden aanleren. Evenals de psychologie zich jarenlang heeft bezig gehouden met ziektebeelden, zo zijn economen zich volgens mij ook voornamelijk bezig gaan houden met het genezen van de economische kwalen. In de psychologie is de gelukspsychologie (o.a Ruut Veenhoven) in opkomst. Ook economen zouden er goed aan doen om eens te onderzoeken welke economische principes tot een economisch tevredenheidgevoel kunnen leiden?

    In aanloop naar dit nieuwe duurzame tevredenheidgevoel zou de IT volgens mij de rol kunnen vervullen van een nieuwe zak waarin oude wijn wordt bewaard. Orden eens wat oude gegevens, zoals de spaarquote, en maak inzichtelijk welke invloed hadden dit had op de ontwikkeling van nieuwe innovaties en de armoede?

    Zie ook: http://www.z24.nl/analyse/artikel_69273.z24/Geld_moet_rollen__maar_jij_moet_sparen_.html

    Jaap, ik wens je een goed weekend toe.

    Arnoud


    24 april 2009 om 13:15
    Arnoud Rademaker

    Jaap, je schrijft: ‘dat een ieder zich zich zou moeten herbezinnen op de waarde’. Het creëren van economische waarde wordt vooraf gegaan door een aantal (waardevolle) denkprocessen in ons hoofd. Ofwel, dat wat we denken gebruiken we als input voor de IT. Op dit punt gaat het dan ook vaak mis met de IT :-).

    Denk een aan de prachtige modellen die door hedgefunds zijn gebruikt! Het is bij sommigen misgelopen omdat hun modellen waren gebaseerd op verkeerde inputgegevens, voornamelijk omdat de risicobeheersing op basis van de input schromelijk werd overschat.

    Denk eens aan de Amerikanen, als gevolg van geldgebrek, worden zij gedwongen om te bezuinigen en de tering naar de nering te zetten. Dat riekt nog niet naar een attitudeverandering ten aanzien van hun ongebreidelde consumentisme. Zonder een wezenlijke attitudeverandering pakt men, evenals een verstokte roker die even moet stoppen vanwege een zware longontsteking, zo de (leen)draad weer op.

    Denk eens aan ons bankwezen. In toenemende mate is men zich aan het vervreemden van hun eigen trouwe klantenbestand. Men heeft het voor elkaar heeft gekregen om op basis van een reeks automatiseringprocessen de klant buiten de deur te houden. Het lijkt erop dat innovatieve ontwikkelingen in het bankwezen vooral zijn ingezet om op de kosten te kunnen besparen. In hoeverre zijn innovatieve ontwikkelingen te benutten voor het ontwikkelen van kennis waardoor er inderdaad een intensief contact met de buitenwereld ontstaat? Soms hoor ik klachten van particulieren over hun vermogensbeheerder. ‘Men heeft tijdens de recente turbulente marktomstandigheden maar weinig van ze gehoord, totdat er weer een risicoprofiel moest worden ingevuld. Dan is het alle hens aan dek!

    Zelf heb ik wel eens een rondgang gemaakt bij verschillende banken en de volgende vraag gesteld: ‘Kunnen jullie particuliere beleggers vertellen of hun beleggingsstrategie ook daadwerkelijk past bij hun beleggingsprofiel?’ Nee, dat kon niet één van de grote banken.

    Ook beleggers hebben kennis, inzicht en vaardigheden nodig. Dit vertaalt zich, volgens mijn zeer bescheiden mening, naar een beleggingsstrategie waar men rekening houdt met de principes van de beurscyclus aangepast op de persoonlijke omstandigheden en voorkeuren. Als je niet weet of een beleggingstrategie bij het risicoprofiel past, hoe moet je dan de zorgplicht handen en voeten geven? Dat gaat dus niet. De zorgplicht lijkt mij een wassen neus. Werkt een belegger op gevoel of zonder beleggingsstrategie dan doet hij maar wat. In dat geval heeft hij dus een zeer hoog risicoprofiel. Het bankwezen kan hier aandacht aan geven door het geven van voorlichting.

    Nu klanten geen oog-in-oog-contact meer hebben met de medewerkers van de bank, wordt de cliënt niet meer (voldoende) gekend. Het leengedrag, het spaarsaldo en het uitgavenpatroon kan iets wezenlijks zeggen over iemands risicoprofiel. De IT kan dit in kaart brengen en vervolgens een gesprek aan gaan.

    Jaap, denk eens aan jouw eigen mogelijkheden. Welke toegevoegde waarde kun jij leveren? Geld en gedrag staan dicht bij elkaar (zo las ik ergens 🙂 ). Pas als we weer realistisch worden komt het goed. Realisme verandert ons gedrag. Zeker als zij aan het roer staan. Dit betekent dat alle belanghebbenden realistisch moeten worden. De IT kan een wezenlijke bijdrage leveren die uiteindelijk ook veel waarde kan opleveren voor beide partijen. Helaas, hebzucht is van alle tijden. Ik maak me geen illusies over een revolutionair en allesomvattende visie.

    Toch zou de IT tot een betere samenwerking kunnen leiden tussen beleggers en het bankwezen. Beiden kunnen hiervan profiteren. Denk eens aan de (maatschappelijke) kosten van de woekerpolisaffaires en denk eens aan de verschillende aanklachten tegen vermogensbeheerders omdat beleggers vinden dat zij verkeerd zijn voorgelicht op het gebied van de risico’s die sommige producten met zich meedragen. Het bespreekbaar maken, of het maken van een herkenbare diagnose op basis van het spaargedrag, het uitgavenpatroon en de manier waarop een cliënt zich tijdens een evaluatiegesprek manifesteert is zo’n mogelijkheid waarmee de IT zich kan onderscheiden. Trouwens, ontstaat hier ook niet een prachtige gelegenheid voor onze gastheren, de marketeers?

    Gezien de omstandigheden is Obama misschien een realist. Het is onmogelijk dat hij in 100 dagen recht breidt waar Bush tijdens een periode van 2920 dagen hele grote steken heeft laten vallen. Clinton deed er acht jaar over om het begrotingstekort van zijn Republikeinse voorganger weg te werken.


    25 april 2009 om 05:37
    JaapBloem

    Wel verdraaid: je moet hem dus helemaal intypen van http tot en met .pdf en drie maal het procentteken gevolgd door het getal 20 (3 tekens dus) gebruiken ipv de spaties in /realisten aan het roer.pdf. Wat omslachtig :((


    26 april 2009 om 14:29
    Arnoud Rademaker

    Nu dan: http://www.sogeti.nl/Home/over_ons/sogeti_boeken.jsp

    Jaap, vanavond Zembla. Misschien interessant voor je.

    Ik heb je boek op het beeldscherm staan.

    Groet,

    Arnoud


    26 april 2009 om 14:47
    Arnoud Rademaker

    Toemaar: http://www.sogeti.nl/Home/over_ons/vint_publicaties.jsp

    Eerst trakteer je me op een heerlijke maaltijd, dan op een goed glas wijn en nu weer een boek. Je maakt het te bont 😉


    26 april 2009 om 14:51
    JaapBloem

    Dank voor de tip, zal zeker even kijken vanavond. En die “kado’s” zijn gewoon een investering 😉


    26 april 2009 om 14:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!