STIR maakt zich op voor volgende fase

20 april 2009, 02:57

Recentelijk heeft de Stichting Internetreclame (STIR) een aantal belangrijke stappen gezet waardoor het zich opmaakt voor de volgende fase in haar bestaan. Naast een vernieuwde website maakte het recentelijk bekend dat het samen met het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) het gecombineerde bereik van print en online gaat publiceren. Vanmorgen ontvingen we het persbericht dat de STIR het Webmeterpanel heeft uitgebreid van 8.000 naar 10.000 respondenten.

Bij de start van het STIR bereiksonderzoek in april 2005 bestond het panel nog uit 4.000 respondenten. De laatste jaren is het panel gefaseerd uitgebreid om ook met voldoende betrouwbaarheid het bereik van kleinere sites te kunnen meten. In het panel van STIR zijn ook 1.000 respondenten opgenomen die nooit op internet komen. Dit is bewust gedaan om het panel niet alleen voor de surfpopulatie representatief te laten zijn, maar voor de gehele Nederlandse bevolking. Hierdoor is de output van STIR goed te vergelijken met de andere mediabereiksonderzoeken.

Ben benieuwd of de STIR zich in de toekomst ook nog gaat richten op b2b-sites, ook daarvoor lijkt steeds meer behoefte in de markt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul Hottinga

    Goed dat STIR het web panal aan het uitbreiden is om nauwkeurigere resultaten te kunnen leveren.

    Weet iemand hoe nauwkeurig een panel van 10.000 mensen is op de totale internetpopulatie?


    20 april 2009 om 04:27
    CoenKempen

    De grens van 10.000 lijkt voldoende. Voor de bereikcijfers van televisie worden beduidend minder respondenten ondervraagd.

    Echter de betrouwbaarheid is niet alleen afhankelijk van de N. Van belang is onder andere op welke manier (lees: websites) de respondenten zijn geworven, zeer zeker wanneer je uitspraken wilt gaan doen over bereikcijfers.


    20 april 2009 om 09:52
    Kaeden

    That’s really thninikg of the highest order


    12 juli 2016 om 06:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!