Twitter is mainstream: Ashton wint, Oprah’s on it!

20 april 2009, 05:46

{title}Afgelopen week stond in het teken van de wedstrijd die acteur Ashton Kutcher had gestart tegen CNN. Wat was er aan de hand? Ashton beloofde zijn “followers” dat wanneer hij er eerder in slaagde om 1 miljoen volgelingen op zijn Twitter account (aplusk = A plus K) te krijgen dan CNN, dat hij een ding dong ditch uit zou halen met grote baas Ted Turner. Later beloofde hij ook nog eens 100.000 dollar uit eigen zak te betalen ten bate van de strijd tegen malaria.

Welnu, afgelopen vrijdagochtend rond 08.13 uur is hij hierin geslaagd. Tenminstte, toen zag ik het voor het eerst op mijn Twitter account voorbijkomen, en dan is het waar. Maar er is meer aan de hand dan een simpele wedstrijd. Eerder deze week abonneerden meer dan 1 miljoen “vrienden” zich op de Facebook pagina van Ashton. Is de virale werking van Facebook groter dan Twitter? Ook werd het CNN account waar tegen Ashton strijdde voor een onbekend bedrag verkocht aan CNN. En bovenal, misschien nog wel het allerbelangrijkste, Oprah Winfrey plaatste afgelopen weekend in haar tv show haar allereerste tweet:

Iedereen kent de kracht van Oprah. Dagelijk weet zij een miljoenenpubliek te bedienen. Wordt je boek vertoond in haar boekenclubje, dan heb je een bestseller te pakken! Mijn stelling is dan ook dat Twitter nu mainstream is geworden. Is dit wel goed voor Twitter? Is Twitter gebaat bij miljoenen huisvrouwen die opeens gaan Twitteren? Wat wordt de invloed van dit publiek? Evan Williams, een van de oprichters van Twitter en aanwezig tijdens de liveshow van Oprah (zie filmpje hierboven), zag in ieder geval zijn invloed direct met 18% stijgen. Voor de hardcore Twitteraars, deze kunnen middels deze site bewijzen dat ze eerder waren dan Oprah.

Feit blijft wel dat Ashton voor mij iets heeft bewezen. Een punt (van massa media naar media massa) dat wij in ons boek ‘Me the Media’ ook maakten (de Engelse geupdate en uitgebreide versie kun je hier gratis downloaden). Iedereen wordt zijn eigen zender en ontvanger. Iedereen (en alles) wordt een massamedium. Check ook het YouTube filmpje waarin Ashton hetzelfde zegt. En de liefhebbers kunnen hier het moment van zijn zegevieren herbeleven.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Barry de Vries

    @Dorter: Misschien heb je wel gelijk en vraagt het tigste non-nieuws over Twitter wel om zinloze en zeer opzichtige commentspam.

    @Redactie: misschien een mooi moment om eens een week in te lassen zonder non-nieuws berichtjes over twitter?


    21 april 2009 om 13:41
    mgvandenbroek

    @Barry de Vries: Non-nieuws? De hele wereld heeft geschreven over Ashton en Oprah icm Twitter. Dit is geen non-nieuws. Dit is brekend. Bijzonder belangrijk.

    Morgenochtend, speciaal voor jou: Twittertips voor je personal branding! 😉


    21 april 2009 om 17:51
    mgvandenbroek

    Prachtig:

    “There’s been much debate among loyal Twitter users about whether this spells the end for Twitter’s coolness, as soccer moms sign up in droves.”


    21 april 2009 om 18:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!