Economisch weerbericht (27): De Googleconomie

17 april 2009, 08:28

{title}Net als bankiers hebben economen door de recessie een bar slechte naam gekregen. BusinessWeek nagelt ze deze week allemaal aan de schandpaal. De laatste zin: “Perhaps out of the ashes of failure will emerge a better macroeconomics profession”. Uiteraard heeft Google een betere oplossing. De fameuze Hal Varian, sinds twee jaar chefeconoom bij de zoekgigant, weet het zeker: trends, die haal je natuurlijk gewoon uit Google, en dus ook het herstel van de economie. Want het zoekgedrag van mensen is de beste barometer voor alles.

Geneuzel? Niet als The Economist er aandacht aan besteedt, maar er zit nog meer achter.

Ik denk dat het verhaal van Hal Varian te maken heeft met Googles ultieme doel, en dat is de Googleconomie. Zonder veel tamtam is recent Google Ventures live gegaan, op zoek naar nieuwe kansen in het huidige transformatieve economische tranendal. Wat er gaat gebeuren? Simpel, namelijk wat er al een hele tijd aan het gebeuren is. In een wereldomspannend ICT-grid gaat search de economie domineren. Als straks alles “in de computer zit”, kunnen de puppetmasters zoeken, simuleren en manipuleren wat ze willen. Het grote spel van self-fulfilling prophecies kan beginnen. Het gaat niet om de toekomst, maar om het nu – in de woorden van Hal Varian:

“We are not claiming that Google Trends data help predict the future. Rather we are claiming that Google Trends may help in predicting the present. For example, the volume of queries on a particular brand of automobile during the second week in June may be helpful in predicting the June sales report for that brand, when it is released in July.”

Precies zoals we willen dus: geen jarenlange hypes, maar boter bij de vis. Hoog tijd, dat Jeff Jarvis zijn WWGD-boekje gaat updaten. Als de Googleconomie er van komt, hebben we straks echte Real Time Economics.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Jaap,

    Goocheleconomie of Googleconomie? Wat wordt het :-). Sinds de jaren tachtig lijken we steeds beter te kunnen goochelen met geld. ‘Geen gezeik, iedereen rijk en in zijn sas!’. Dat was de spraakmakende verkiezingsleus van de fictieve Tegenpartij.

    Helaas heeft het programma door de overige partijen navolging gekregen. Sinds de jaren tachtig hebben we niet gezeken over een extra kredietje. Pa nu het te laat is en de gevolgen duidelijk zichtbaar zijn worden er strakkere regels ingevoerd tegen ‘leenreclame’. Iedereen was in zijn sas met zijn gloednieuwe tweede auto, een woekerpolis, een gefinancierde keuken en tot overmaat van ramp een aflossingsvrije tophypotheek in zijn element. Helaas, evenals de Tegenpartij blijkt de rijkdom vooral van fictieve aard te zijn geweest.

    We zijn met z’n allen verantwoordelijk voor de ontstane situatie. Als we nu eens beginnen om de eigen verantwoordelijkheid te nemen voor ons (beleggers)gedrag. De geschiedenis leert ons dat we niets leren van het verleden. Alle drukte over het in goede banen leiden van gevoelens van boosheid zodat deze boosheid door middel van nieuwe regelgeving kan worden ingekaderd zijn jammer genoeg van tijdelijke aard. Bestudeer de geschiedenis eens. Bijna alle crisissen worden vooraf gegaan door een overmatige kredietverlening.

    Het menselijk geheugen is selectief in zijn waarneming! In ons koppie goochelen we wat af. Blijkbaar kunnen we berichten die we niet willen horen zomaar weg goochelen. Natuurlijk zijn er economen of deskundigen op het gebied van het beleggen geweest die hebben gewaarschuwd voor naderend onheil. Echter, in plaats van deze economen in het zonnetje te zetten worden ook zij over één kam geschoren.

    Jaap, de koptekst was weer inspirerend 😉


    18 april 2009 om 04:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!