PR-hoofdpijn op YouTube voor Domino’s

16 april 2009, 04:05

{title}Jeff Coe is director international bij Sevenload. Een videoplatform, social en interactief (ik kende het niet). Op The Next Web, althans het unconference gedeelte van gisteren (The Current Web) mocht Coe het hebben over de toekomst van online video. Niet, dat hij daarover veel te melden had. Maar Coe haalde wel dit voorbeeld aan, eergisteren op AdAge: ‘Domino’s Reacts Cautiously, Quietly to YouTube Gross-Out Video’. De video is inmiddels verwijderd.

De video is smerig (medewerkers stoppen kaas in hun neus en stoppen dit vervolgens terug op de sandwiches) maar het gaat natuurlijk om de reactie van Domino’s. Dat is interessant, want de video schijnt nu al meer dan 150.000 keer bekeken te zijn (op publicatietijdstip AdAge 20.000 keer). Hoe ga je als pizzaboer om met dit debacle? Een woordvoerder, tegen AdAge:

“Any idiot with a webcam and an internet connection can attempt to undo all that’s right about the brand. Daarbij doelt de woorvoerder, Tim McIntyre, op de geweldige merkpositie die Domino’s zou hebben. ‘In the course of one three-minute video, two idiots can attempt to unravel all of that.’

Kristy, een van de ‘daders’ schreef een email:

“It was all a prank and me nor Michael expected to have this much attention from the videos that were uploaded! No food was ever sent out to any customer. We would never put something like that on you tube if it were real!! It was fake and I wish that everyone knew that!!!!”

Maar, wat deed Domino’s in deze tijden van snelle actie en reactie? Niks. AdAge schrijft, McIntyre wederom aan het woord:

‘He said the company decided not to issue a press release or post a statement online. After all, he said, the company can deal with tens of thousands of impressions, but a strong response from Domino’s would alert more consumers to the embarrassment.’

Jaja. Wie geschoren wordt, moet stil zitten. De video duikt uiteraard weer ergens op. Is het niet op YouTube, dan is het wel ergens anders. Benieuwd wat men er hier van vindt: hoe kan en moet Domino’s reageren. Of is het zo juist slim: wachten tot de storm overwaait.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Mark Rosbergen

    ‘Wie geschoren wordt moet stil zitten’ geldt niet in crisiscommunicatie. Onderken het probleem en benoem je acties. Wees helder over timing en resultaat van die acties. Als je nog niet duidelijk kunt zijn over timing en resultaat, communiceer er dan nog niet over.


    16 april 2009 om 07:20
    Menno Hes

    Volledig met Mark eens, alleen maar door transparant te zijn kun je hier positief uit komen. Het onderkennen van het probleem lijkt me niet verstandig en begrijp je als bedrijf zijnde de impact van online in mijn ogen niet.


    16 april 2009 om 07:59
    Menno Hes

    Het ontkennen van het probleem….


    16 april 2009 om 08:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!