Advertentie-inkomsten dagbladen VS dalen met 17 procent

15 april 2009, 04:47

{title}eMarketer meldt dat de advertentie-inkomsten van dagbladen in 2008 drastisch zijn afgenomen. Dit was te verwachten, maar de cijfers zijn nu letterlijk en figuurlijk, ‘hard’. eMarketer baseert zich op cijfers van de Newspaper Association of America. Uit de cijfers blijkt, dat in 2008 de advertentie-inkomsten van kranten in de VS met 16,6 procent zijn afgenomen, hiermee komen de advertentie-inkomsten op 5,9 miljard dollar. Diezelfde NAA heeft op haar site een excel sheet beschikbaar die je zelf kunt downloaden. Daarin alles wat je wilt weten over de advertentie omzetten van print in de VS. Die staan onder grote druk en nemen in rap tempo af. Het artikel op eMarketer heet niet voor niets: “Stopping the presses?”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paul Hottinga

    Enorm sterke daling, ben wel benieuwd wat de cijfers in Nederland gaan doen komende kwartalen.


    15 april 2009 om 10:40
    Arnoud Rademaker

    Vanwege een toenemend aantal faillissementen lijkt het me redelijk om een daling van de advertentie-inkomsten te verwachten. Bovendien wijst de afnemende krantenoplage ook op slecht weer. Tijdens hoogconjunctuur worden er nog wel eens extra bijlagen toegevoegd om de advertenties tenminste te kunnen plaatsen. Dat is nu zeker niet het geval.


    15 april 2009 om 19:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!