Obligate PR-stunt van Unilever?

10 april 2009, 11:00

{title}Leuke discussie hier op de redactie, op de site van Adformatie en bij Molblog en ook onze eigen MT-site over een filmpje dat vorige week werd vrijgegeven (op voorwaarde van een interview) door de afdeling Media Relations van Unilever. En wij horen graag wat u ervan denkt.

In een notendop: Aan de vooravond van Nederland-Macedonië (een zeker succes voor Oranje, dus een vrij risicoloos feel good moment, fluistert de advocaat van de duivel) is door Unilever een filmpje vertoont aan perscontacten. Het uitstekend geproduceerde videootje bleek een soort kick off voor een periode waarin marketingmedewerkers van Unilever een etmaal logeren bij gezinnen in Nederland. Het is de bedoeling dat de komende twee maanden honderd marketingmedewerkers van Unilever het land in gaan. Ze blijven een etmaal bij de gezinnen. De achterliggende gedachte is dat medewerkers echt meemaken wat er leeft onder de consumenten. De gezinnen worden geleverd door onderzoeksbureau Beautiful Lives in Hilversum. De exposure van deze actie is enorm, de PR-waarde navenant.

Komt de vraag: Is dit een oprechte beweging van de marketeers om inderdaad dichter bij hun eindgebruikers te staan om zo inzichten op te doen, wijzer te worden, te zien hoe en door wie producten worden gebruikt en aangeschaft. Kortom een nuttige deep dive. Of is dit één grote set up waarbij vak- en publieksmedia heel geraffineerd worden ingezet om ons allen het gevoel te geven dat Unilever heel goed naar zijn klanten luistert, niet in een ivoren toren woont, lekker midden in de samenleving staat, kortom sympathiek is. Of een toevallige combinatie van die twee?

Hieronder het filmpje:

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

7 Reacties

    Maikel

    Is dit een PR stunt van Unilever, of niet? Er zal ongetwijfeld een deel zijn wat puur ingezet is om media-aandacht te krijgen. Ik zou verwachten voor een partij als Unilever dat er niet veel nieuws te ontdekken is bij de gezinnen. De profielen van verschillende doelgroepen tot wie zij hun producten richten zouden toch toereikend moeten zijn. Als je tijdens het filmpje opmerkt dat bij een belgisch gezin afval scheiden belangrijk is, nou groot nieuws!!! Ik geloof dat de halve westerse wereld roept dat belangrijk te vinden. Dat er minder afval zou moeten komen en recycling/C2C belangrijk is, kun je al bijna oud nieuws noemen (belangrijk, maar niets nieuws).

    Dat de marketeers bij Unilever meer bij de onderzoeken onder consumenten betrokken raken is natuurlijk goed. Om niet alleen op de rapporten van adviesbureaus af te gaan ook. Ik denk alleen wel dat elke marketeer dan bij een flink aantal gezinnen langs moet gaan om een representatief en eerlijk oordeel te vellen. Wat leeft onder de ene groep kan totaal anders zijn dan bij de ander. Dan kun je nu zeggen, ja maar 200 marketeers doen dat dus dan hebben we alle groepen. Maar als vervolgens de marketeers aan elkaar moeten vertellen wat ze ondervonden, dan kun je net zo goed een representatief en objectief rapport van een onderzoeksbureau lezen.

    Dus ik denk dat het voornamelijk een stunt is. Voornamelijk omdat ik betwijfel of je echt veel nieuws te weten komt over je doelgroep.


    10 april 2009 om 20:54
    Daniel Janus

    Mijn grootste vraag: waarom zenden ze filmpjes uit van een “intern” marktonderzoek? Waarom zou je nieuwe info delen met de markt? Het is dus niet (alleen) bedoeld voor intern gebruik…duidelijk PR. Op zich wel goed.


    11 april 2009 om 04:25
    ewout@onedaycompany.nl

    Dat ze dit doen voor het bedrijf : dat weet ik. Het heet soms “klantensafari” e.d.. Zou voor iedere marketeer (mij incluis) goed zijn om dit te doen bij/met klanten. Je hebt nl voordat je het weet een bepaald beeld van “de” klant in je hoofd en daarop ent je je marketingacties, strategie, e.d.. Kort gezegd: de marketeer vult voor de klant in wat hij wil.

    Dan blijkt de klant ineens heel anders te reageren en dan is de klant “onvoorspelbaar, onberekenbaar”. Om dat te voorkomen is het goed om dit soort uitjes te doen. En om nieuwe ideeën op te doen, natuurlijk.

    En om dit op het internet op te gooien is aardig als PR en om nieuwe marketeers te werven.


    11 april 2009 om 06:01
    Ronald van der Aart

    Inderdaad een bekend verschijnsel. Laat je marketeers en/of senior management korte of langere tijd rechtstreeks in contact komen met hun belangrijkste stakeholders: klanten, medewerkers, aandeelhouders, et cetera. Het geeft toch andere/betere/diepere inzichten dan klant- of medewerkerstevredenheidsonderzoeken, of de zogenaamde ‘vox populi’, videootjes met reacties van consumenten op je merk of product. Dat je daarvan intern verslag doet en belangrijke lessen terugkoppelt naar de organisatie, is niet meer dan logisch. Je fungeert zo als klassieke ‘boundary spanner’ tussen stakeholders en organisatie. Qua vorm kiest Unilever niet de makkelijkste of goedkoopste vorm, waarvoor chapeau.

    Maar waarom gaan ze daar zo borstklopperig mee om? Waarom moest dit uberhaupt via de afdeling media relations bekend worden gemaakt? Met bijpassende gladde video (huh, videodagboek?).

    Een aloud adagium is ‘be good and tell it’, maar ik heb het gevoel dat het hier doorschiet. Hier past bescheidenheid. Eerst luisteren en leren. En dan later de CEO of SVP Marketing in een interview voor FD of vakpers terloops laten vertellen dat ze de afgelopen maanden een uitgebreid programma hebben uitgevoerd met de volgende verbeteringen als resultaat. Zo voorkom je twijfel rondom je feitelijke beweegredenen.

    Conclusie: PR-stunt? Nee, denk eerder een regiefoutje qua externe communicatie.


    13 april 2009 om 05:25
    Ronald Bouwman

    Als dit een set-up is, dan is het wel briljant gepland. Dat geloof ik eigenlijk niet. Op ons (MarketingTribune) verzoek hebben we het filmpje gekregen. In eerste instantie is het dus niet de bedoeling geweest van Unilever om het filmpje voor iedereen toegankelijk te maken. Wij hebben ervoor gekozen dit op de site te zetten. Natuurlijk Unilever het zien tijdens een persbijeenkomst, dus het komt niet helemaal verkeerd uit. Ik geloof daarom dat het een combinatie is van de nuttige deep dive en een handige PR stunt!


    14 april 2009 om 08:12
    Ronald Bouwman

    @Luuk, zo’n Google search levert wel erg veel resultaten van het zelfde nieuwtje op, respect! We pappegaaien elkaar wel behoorlijk na. Misschien moeten we als vakpers onszelf nog ‘ns onder de loep nemen. Als we het namelijk een goed geregiseerde stunt vinden, dan moet de conclusie zijn dat we ons voor een karretje (winkelwagentje in dit geval) hebben laten spannen, en mogen we onszelf wel even achter de oren krabben lijkt me… maar goed, ik geloof nog steeds in een samenloop van omstandigheden en geen PR masterplan!


    14 april 2009 om 12:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!