Online advertising 2008 volgens eMarketer en IAB

2 april 2009, 06:48

{title}Dinsdag publiceerde het IAB het jaarlijkse ‘Internet Advertising Revenue Report 2008’ (persbericht, zie hier overzicht tot 2001, ook op MC). De online advertentieopbrengsten van 23 miljard dollar blijven, ondanks de moeilijke tijden, doorgroeien. Zij het in een wat langzamer tempo.

In 2007 bedroegen de totale opbrengsten nog 21,2 miljard dollar. Een stijging van 10,6 procent. In het vierde kwartaal van 2008 knalde de opbrengst voor de eerste keer over de 6 miljard dollar heen. Bij eMarketer zetten ze het verhaal in een ander daglicht. Aldaar spreekt men van ‘maar’ een groei van 11 procent: de laagste sinds 2002.

‘We are seeing an ongoing secular shift from traditional to online media as marketers recognize that ad dollars invested in interactive media are effective at influencing consumers and delivering measurable results,’ jubelt IAB-bobo Randall Rothenberg in het persbericht van IAB.

{title}

Uit het persbericht van het IAB:

“Search remains the main driver of revenue growth according to the report, showing a 19.8% increase over 2007. Digital video, though still a small overall contributor, more than doubled its revenue with an increase to $734 million from $324 million in 2007, demonstrating how both marketers and consumers are embracing this dynamic platform.”

{title}

Bij eMarketer hebben ze deze grafiek samengesteld:

{title}

Bovenstaand plaatje laat zien, dat de rek er nu wel uit is. Al dan niet powered by de kredietcrisis. eMarketer zou eMarketer niet zijn, als ze zelf een voorspelling zouden doen voor de toekomst van de groei van online advertising. “According to eMarketer’s revised projections, released today, the rate of US online ad spending growth will halve again in 2009, falling to 4.5%.” Het leidt tot onderstaande tabel:

{title}

En dus ook tot deze tabel:

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    jelmerdejong

    Leuk om te zijn dat de besteding aan digital video sterk groeit. Wel maar van 2 naar 3% maar dat is toch meer dan twee keer zoveel dollars uitgegeven als vorig jaar.


    2 april 2009 om 07:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!