Social Media Marketing Industry Report (Deel 1)

31 maart 2009, 04:25

{title}Vorige week kwam ik op verschillende plekken het Social Media Marketing Industry Report van Michael A. Stelzner (WhitePaperSource.com) tegen. Het doel van het rapport is het blootleggen van het “wie, wat, waar, wanneer en waarom” van social media marketing.

Het Social Media Marketing Industry Report is een mooi stuk literatuur dat ik in twee postings zal behandelen. Misschien vraagt iemand zich af waarom ik het rapport hier uitgebreid behandel terwijl iedereen het gratis kan downloaden. Na het lezen van het rapport had ik een aantal vragen en ik ben zeer benieuwd hoe jullie hierover denken. Hoe zal de Nederlandse marketeer uit dit onderzoek komen? Hoe ver is de gemiddelde marketeer in Nederland met social media? Welke tools vinden wij belangrijk? Een discussie lijkt mij dan ook zeker interessant! Het rapport bestaat uit een aantal hoofdstukken:

  • Top 10 social media questions marketers want answered
  • The use of social media marketing
  • Time commitment for social media marketing
  • The benefits of social media marketing
  • Commonly used social media tools
  • Social media tools people want to learn more about

In deze posting zal ik een beeld schetsen van de deelnemers en de opzet van het onderzoek. Daarna zal ik de top 10 vragen van marketeers over social media behandelen.

Om deelnemers te vinden voor het ‘Social Media Marketing Industry Report’ heeft WhitePaperSource.com de tools Twitter en e-mail ingezet. De eerste stap was een simpel bericht op Twitter met een link naar het onderzoek:

“Take the 2009 Social Media Marketing Industry Survey. Participants get free copy”

Marketeers stuurden het bericht instantly door en een aantal blogs namen de oproep over. Na nog eens 2.500 marketeers een e-mail te hebben gestuurd was het onderzoek een feit. In tien dagen werd het onderzoek, met in totaal 880 deelnemers, gesloten. Maar wie zijn deze deelnemers?

Profiel deelnemers

Bijna de helft is zelfstandig ondernemer, 26 procent is medewerker bij een bedrijf en 21 procent is eigenaar van een klein bedrijf (2 tot 100 werknemers).

Van de deelnemers is bijna 80 procent tussen de 30 en 59 jaar, met een mediaan van 40 tot 49 jaar. De vrouwen winnen het in dit onderzoek met een aandeel van 56 procent. Helaas kan ik jullie niet vertellen in welke branche de deelnemers werken en welke functie zij binnen een bedrijf hebben.

{title}

Top tien vragen van marketeers over social media

Om hier inzicht in te krijgen heeft Michael Stelzner een open vraag gesteld: “Op welke vraag over social media marketing wil je het liefst een antwoord krijgen?”. Op deze vraag hebben 685 personen antwoord gegeven, wat onderstaande resultaten heeft opgeleverd. De vragen zijn geclusterd in groepen, onder de groepen staan een aantal voorbeelden van antwoorden.

  1. Welke tactieken kunnen het beste worden gebruikt?
  2. De meest gestelde vraag waar marketeers graag een antwoord op willen heeft te maken met de beste tactieken en manier waarop zij social media kunnen gebruiken. Vragen die onder andere werden gesteld zijn:

    • Welke social media methode is het meest succesvol en oe is deze in de praktijk uitgevoerd?
    • Hoe kan social media helpen bij het bouwen van een brand en het winnen van het vertrouwen van de consument?
    • Klopt het dat social media marketing meer geschikt is voor branding dan voor directe response?

  3. Hoe meet ik de effectiviteit van social media?
  4. De volgende meest gestelde vraag kan omschreven worden als: “Hoe weet ik of campagnes werken en wat ze opbrengen?”

    • Hoe meet ik succes?
    • Hoe meet ik return on investment en de impact op merkwaarde?

  5. Waar moet ik beginnen?
  6. Een groot aandeel van de deelnemende marketeers wilde weten waar ze moeten beginnen bij het gebruik van social media. Vragen die hier voorbij zijn gekomen:

    • Is er een soort guideline of plan die ik kan gebruiken bij het inzetten van social media?
    • Er zijn zoveel opties op het gebied van social media dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Waar kan ik het beste mee beginnen?
    • Hoe moeten newbies zoals ik starten?

  7. Hoe beheers ik de sociale balans?
  8. Het begrijpen van de verhouding tussen sociaal en marketing is iets waar veel marketeers vragen over hebben:

    • Hoe voorzichtig moeten we met social media zijn, zodat uitingen die social zijn bedoeld niet als commercieel overkomen?
    • Zijn er online sociale richtlijnen voor beginners, die de ervaren marketeer allang kent?

  9. Wat zijn de beste websites en tools?
  10. Door de vele mogelijkheden op het gebied van social media is het niet gek dat marketeers de beste sites en tools willen gebruiken. Ze willen er natuurlijk het meeste uithalen. Vragen die hierover werden gesteld zijn:

    • Welke social media sites moet ik me op concentreren?
    • Wat zijn de top drie meest effectieve en makkelijkst te implementeren social media tools?
    • Welke social media platvormen zullen klanten gebruiken in de komende drie maanden en drie jaar?

  11. Hoe haal ik het meeste uit mijn beschikbare tijd?
  12. Tijd is eindig, marketeers stelden bij deze categorie onder andere de volgende vragen:

    • Hoe blijf ik op de hoogte van actuele informatie?
    • Hoe kan ik social media marketing automatiseren zodat dit minder tijd kost?
    • Hoe gaan andere marketeers met duizenden volgers om?

  13. Hoe kan ik social media tools op mijn doelgroep targetten?
  14. Marketeers willen over het algemeen hun doelgroep zo specifiek mogelijk benaderen, op het gebied van social media leverde dit ook vragen op:

    • Hoe bereik ik mijn doelgroep en hoe krijg ik ze naar mijn website?
    • Op welke praktische manier gebruik ik social media in een niche markt?
    • Hoe kan ik social media op mijn afzetmarkt targetten?

  15. Hoe vertaal ik de inzet van social media marketing naar concrete resultaten?
  16. Marketeers willen graag weten hoe ze de inspanningen bij het inzetten van social media kunnen verantwoorden.

    • Hoe creeëren we cash flow?
    • Hoe converteer ik ‘lurkers/kijkers’ naar prospects?
    • Hoe vertaal ik activiteiten op Twitter, LinkedIn en Faceboek naar sales?

  17. Hoe knoop ik alle social media campagnes of tools aan elkaar?
  18. Kunnen social media en traditionele media worden gecombineerd? Kan je alle social media campagnes vanaf één centraal punt managen? Nog een aantal vragen waar marketeers mee zitten:

    • Hoe verbind ik alle stukken aan elkaar in één strategie?
    • Zijn er applicaties die het toelaten om verschillende social media tools in één keer te gebruiken voor een marketing campagne?

  19. Werkt social media marketing en (zo ja) hoe effectief is het?
  20. De laatste vraag uit de top tien had ik hoger verwacht. Marketeers willen weten of social media echt werkt. Of staat deze vraag zo laag omdat marketeers al overtuigd zijn..

    • Waar staan succesverhalen?
    • Werkt social media echt of is het alleen een goed idee wat uiteindelijk niks oplevert?
    • Where’s the money?

De uitkomsten van het Social Media Marketing Industry Report geven aan dat er nog veel algemene vragen zijn over het gebruik van social media. Dit lijkt me voor blogs en consultants dan ook een interessant gegeven. Hoe zit dit met de bezoeker van Marketingfacts, welke vragen heb jij op het gebied van social media? Herken jij je in bovenstaande vragen of juist niet? En wie doet een eerste poging om één van de vragen te beantwoorden?

Volgende keer zal ik een artikel schrijven over het gebruik van social media door deze onderzoeksgroep, de tijd die zij hieraan besteden en de tools waar zij graag meer uitleg over willen hebben.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jakolien Sok

    Beste Bram, je krijgt van me een 10 voor de effort maar de zin van het herkauwen van het rapport ontgaat me volledig. Tip om een discussie op gang te krijgen. Stel een vraag! Niet 20 tegelijk maar 1 of 2. Greetz, Jakolien


    31 maart 2009 om 20:23
    Bram Fasseur

    @Jakolien, de twintig vragen waar jij het over hebt zijn vragen van marketeers die hebben deelgenomen aan het onderzoek. Blijkbaar had ik dit anders moeten weergeven, want het is bij jou en wellicht ook anderen niet goed overgekomen. Bedankt voor je feedback, zal het gebruiken voor het volgende artikel over dit rapport.


    1 april 2009 om 05:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!