Piet Bakker op DNR: Tien voorstellen om de krant te redden

26 maart 2009, 08:01

“PCM komt in Belgische handen, De Telegraaf maakt megaverlies terwijl Wegener en de Limburgse dagbladen eigendom zijn van het noodlijdende Mecom. NDC kondigde ontslag aan voor tientallen medewerkers terwijl ook de FD-groep fors gaat saneren.”

Ja, het gaat slecht met de vaderlandse kranten, financieel tenminste. En daar moet wat aan gedaan. Krantenexpert/mediawetenschapper Piet Bakker (@pietbakker) wee dat de grootste uitdaging voor krantenbedrijven is: businessmodellen ontwikkelen waarbij nieuwe modellen ‘echte’ inkomsten opleveren. Het huidige businessmodel van kranten is toe aan een ‘extreme make-over’. Bakker doet op De Nieuwe Reporter 10 voorstellen: ‘Tien voorstellen om de krant te redden’. Hieronder staan ze kort beschreven:

1 Breaking the law

Niet zeuren over ‘staatssteun’, doe nu eens onderzoek naar het effect van maatregelen van overheidswege. Denk aan BTW-tarieven, salarissubsidie, distributiesteun. Ga op zoek naar buitenlandse voorbeelden.

2 Eigendomsstructuur

Waarom in de vorm van ondernemingen? Zijn stichtingen niet een betere oplossing? Moeten lezers of redacteuren mede-eigenaar worden?

3 Het businessmodel

’In feite moet hier alles op de schop: omvang van bedrijf, overhead, salarissen, cultuur. Waar vroeger megalomaan in tv, radio, tijdschriften, direct marketing, landkaarten, platenmaatschappijen en online werd geïnvesteerd, is nu bescheidenheid op z’n plaats: hoe kunnen kernactiviteiten worden versterkt?’ schrijft Bakker.

4 Integrated newsroom

Is dat eigenlijk wel zo’n goed idee, als de integrated newsrooem met digitale activiteiten duidelijk minder geld oplevert dan papieren producten?

5 Supersize my newspaper

Halen dagbladen alles uit de markt met upselling en crosselling? Boekjes, wijntjes, dvd-tjes. Het kan allemaal wel slimmer. Bakker: ‘Waarom kan je niet (of moeilijk) foto’s uit de krant kopen, waar is de gallery van historische voorpagina’s? In wat voor cursussen zijn jouw lezers geïnteresseerd? In wat voor soort reizen of rondleidingen (met andere lezers)? Kunnen we communities van loyale lezers maken? Zeker vergeleken met het buitenland (Spanje, Japan) zijn de activiteiten bescheiden.’

6 18-jarigen

Alle 18-jaren een gratis krant. Geen goed plan denkt Bakker, zelfs gevaarlijk want mogelijk parisiteren op abonnement ouders. ‘Veel beter zou zijn om een representatieve steekproef van jongeren (niet per se 18-jarigen) een gratis abonnement aan te bieden en goed vooraf, tijdens en achteraf te meten hoe hun houding verandert (of niet) en zo ja, welke factoren daarvoor verantwoordelijk zijn.’

7 De advertentiemachine

Adverteren in dagblad is ingewikkeld. Bakker stelt voor om een advertentiemachine te ‘open sourcen’. ‘Voor elke titel krijg je meteen de oplage (betaald & verspreid), het lezersbereik (hoeveel, wat voor soort lezers), de opties (omvang, plek, kleur, frequentie) en de prijs. Je kan ook opgeven hoeveel je wilt betalen en vervolgens kijken wat de opties zijn en hoeveel korting je krijgt als je vaker of groter adverteert. Je kan zelf tekst en plaatjes toevoegen, krijgt een pdf als voorbeeld (en later als bewijsexemplaar) en kan online betalen.’

8 Increasing CPM

Probeer van een algemeen publiek een specifiek publiek te maken met geotagging en contextual advertising. ‘In Canada zijn er voorbeelden van CPM’s (kosten per duizend contacten) die met een factor vijf stegen na zo’n operatie,’ schrijft Bakker.

9 Cross-media advertising

’Voorstel is om via een online interface adverteerders de optie te geven om van hun reclame-uiting een online advertentie te maken (banner, pop-up, promo in video) tegen geringe meerkosten waarbij gebruik gemaakt wordt van hetzelfde beeldmateriaal. Deze advertentie wordt op de website van de krant geplaatst. Een studie moet overtuigende voorbeelden verzamelen voor adverteerders en een online interface (open source natuurlijk) opleveren.’

10 New journalism 2.0

Journalisten moeten multimediaal opereren. Bakker wil binnen een nieuwe community cursussen ontwikkelen over nieuwe mediatechnieken die journalisten kunnen volgen. ‘Elk onderwerp (bloggen, RSS, video, Google Maps, Twitter, Coveritlive, slideshows, mobiele journalistiek) wordt op verschillende niveaus aangeboden: voor diegenen die alleen maar willen weten wat het is en voor diegenen die er echt mee willen gaan werken’.

Kan dit extremer?

Ok. Dit zijn tien voorstellen. In de hoge hoed van Piet Bakker zitten er nog veel, veel meer. Ik denk dat het allemaal nog wel wat extremer kan (opdoeken, betalen voor archieven, nicheportals maken en daar geld voor vragen, denk aan premium accounts op WSJ-online. Voeg waarde toe aan informatie door expertise en kwaliteit, eventueel context en duiding). Piet Bakker heeft nog dit:

“Dit is natuurlijk maar een selectie, probleemloos kunnen hier nog wel tien plannen aan toe worden gevoegd: kranten via iPhones en Kindles, magazines en nieuwe print producten, distributie-innovatie en flexibele abonnering, premiums & incentives, customer relation, newspapers in education, lokale nieuwsvoorziening, formaat-verandering & design, on-demand printing, online betaalmodellen… allemaal onderzoek- en innovatiewaardig.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paul Hottinga

    7 De advertentiemachine

    En waar blijft op die manier het advies om juiste posities te kiezen?


    26 maart 2009 om 11:11
    Martin Bongers

    Allemaal nieuwerwetsch gedoe en paniek-meeloperij.

    Intussen vergaten kranten waar ze goed in waren: duiding en achtergrond. Onderzoek. Kwaliteit. Formats zoals classifieds (maar dan online). Op tijd bezorgen. Ouderwetse kernkwaliteiten.

    DAARDOOR heb ik m’n abonnement opgezegd, niet om andere redenen.


    27 maart 2009 om 12:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!