NOS gaat online op zoek naar alternatief ANP

26 maart 2009, 07:04

{title}He, da’s flauw. Want de kop op VillaMedia was: ‘NOS Nieuws doet ‘internet-only’-proef’. Bij wijze van proef gaat de NOS onderzoeken of de nieuwsvoorziening volledig op basis van RSS-feeds en andere online bronnen kan worden verzorgd. Op het moment is nog veel van het nieuws afkomstig van het ANP (zie ook: ‘Heeft het ANP een multimediastrategie in 2009?’). De proef betekent dus, dat die verbintenis mogelijk op de helling gaat.

‘Als we de proef achter de rug hebben weten we impliciet wat het ANP aan meerwaarde biedt ten opzichte van het totaal aan grondstoffen dat wij als redactie nodig hebben,’ zegt NOS-hoofdredacteur Hans Laroes tegen De Journalist. Jaja. Dit is géén onderhandelingstruc. Hoofdredacteur van het ANP Erik van Gruijthuijsen denkt dat het experiment zal aantonen dat zijn ANP ‘nog steeds een belangrijke signalerende en alarmerende rol’ vervult. Valt te hopen, voor het ANP.

Heb zelf bij Dagblad De Pers ook met een nieuwsdienst gewerkt (NOVUM). De kwaliteit was destijds niet al te best (en nu?), maar een abonnement kostte dacht ik tienduizenden euro’s per jaar. De kosten voor een ANP-abonnement waren een veelvoud daarvan. Een kostenbesparing zou het dus sowieso zijn, als de NOS het abonnement opzegt (Laroes zegt dat dat sowieso NIET het plan is). Het zal. Ik ben heel benieuwd of een grote nieuwsorganisatie als de NOS, die toch echt wel ‘leunt’ op de snelheid en professionaliteit van het ANP, daar zonder kan.

Komt nog eens bij, verwacht ik, dat veel van de content die de NOS tijdens de proef gaat aantreffen online, afkomstig is van het ANP. Gejat, geknipt, gesneden, omgekat, met of zonder bronverwijzing. Lastig experiment, zéér interessant om te volgen, imho.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    venturo

    Ik zeg syndicatie, het nieuws is van iedereen, door iedereen en voor iedereen. Diegene die de mooiste verpakking en de meeste autoriteit aan nieuws toevoegt heeft de meeste belangstellendenvoor zijn loket. Op dit moment is dat de NOS.


    26 maart 2009 om 07:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!