Live Sport op TV of Internet: Waarom niet op beide?

27 maart 2009, 09:25

{title}Met uitzondering van voetbal en in mindere mate wielrennen en schaatsen, klagen de meeste sportorganisaties in Nederland al jaren over het feit dat ze onvoldoende permanente aandacht krijgen op de TV. Was dit in het verleden wellicht een terechte bemerking, anno 2009, zou dat er eigenlijk niet meer toe moeten doen, gezien de mogelijkheden die internet vandaag de dag te bieden heeft. Sportbonden zouden het heft in eigen hand moeten nemen en zelf via internet uitzendingen verzorgen om zodoende een zo optimaal mogelijk bereik te genereren, waardoor sponsors en adverteerders de benodigde “kijkdichtheid” wordt geboden. De integratie van internet en TV staat bovendien te gebeuren en wat maakt het eigenlijk uit hoe en via welk platform de beelden de huiskamer binnensluipen.

Marketing budgetten migreren meer en meer van TV naar internet, maar desalniettemin blijft een veel gehoorde opmerking: “Op welke zender wordt het uitgezonden of is het alleen maar via internet?”. Blijkbaar heerst bij velen nog steeds de perceptie dat adverteerders een zo groot mogelijk bereik nastreven en dat is nu eenmaal eenvoudiger te realiseren via de Buis dan via internet. Dat de tijden wel degelijk snel veranderen, blijkt uit het feit dat CBS, toch geen kleintje in TV-land, momenteel uitzonderlijke successen boekt door via internet live uitzendingen te verzorgen van het eindtoernooi van het Amerikaanse College basketbal.

Onder de titel “March Madness On Demand” verzorgt CBS Sports,vanaf medio maart, 3 weken lang de live uitzendingen van het eindtoernooi van het Amerikaanse College basketbal (63 wedstrijden).

Voorheen waren de uitzendingen uitsluitend toegankelijk op abonnementsbasis, maar vanaf 2006 biedt CBS de programma’s gratis, maar dan wel gesponsord, aan via digitale TV (On Demand) en sinds vorig jaar ook via internet.

De online verdiensten van het evenement zijn ten opzichte van vorig jaar met 30 procent gestegen. In 2006 bedroegen de advertentie inkomsten nog $4 miljoen en deze zijn inmiddels opgelopen tot $30 miljoen, hetgeen aantoont dat het model blijkbaar bij adverteerders in de smaak valt. Het is bovendien opvallend, dat het in problemen verkerende General Motors niet zichtbaar was bij de Super Bowl en de uitreiking van de Oscars en daarentegen wel prominent aanwezig is bij het March Madness evenement.

Het aantal (unieke) digitale TV kijkers, gemeten over de eerste 4 dagen, is toegenomen met 60 procent tot 5,6 miljoen en de live internet videostreams zijn ten opzichte van 2008 met 71 procent gestegen tot meer dan 6,5 miljoen uur.

De enige aan dit evenement gekoppelde betaalde dienst, betreft de live uitzendingen via mobiel. De MMOD iPhone applicatie bijvoorbeeld, kost een kleine $5 (eenmalige download). Sinds afgelopen maandag is MMOD de op één na meest populaire applicatie in Apple’s App Store, waarmee het potentieel voor live sport via mobiel is aangetoond. Dit is moet als muziek in de oren klinken voor de heren van Eredivisie Live.

Het succes van CBS’ Mad Madness maakt een aantal zaken duidelijk:

  • Maak content gratis (dus gesponsord) beschikbaar, in plaats van het betaald aanbieden. De eeuwige discussie of voor zgn. premium content geld gevraagd kan worden, komt pas aan bod als de markt haar veto heeft uitgesproken en daarvoor zijn nu eenmaal substantiële kijkcijfers nodig.
  • Zorg voor continuïteit. Er moet een zekere regelmaat in aanbod van nieuwe content zijn, waardoor een trouw publiek kan worden opgebouwd. Het eenmalig uitzenden van een korfbalfinale (hoe spectaculair dan ook) in Ahoy is leuk, maar meer dan dat is het niet.
  • Het is cruciaal om een goed doordacht distributie plan te ontwikkelen. De desbetreffende content moet bereikt kunnen worden via een veelheid aan websites. Het is dan ook van belang om alle “stakeholders” te laten delen in de opbrengsten, volgens een “quid pro quo” principe. Denk hierbij ook aan het samenwerken met social networks, het inzetten van facebook,my space,you tube, hyves etc. middels “embedded players”.
  • Bouw relevante distributie partnerships op en denk vooral niet dat Uw content per definitie als “premium” moet worden gezien, want het zijn juist die partners die ervoor zorgen dat additionele cross promotionele mogelijkheden ontstaan, waardoor het predicaat premium zou kunnen worden verleend.
  • De betrokkenheid van de kijker dient te worden geoptimaliseerd en het is derhalve essentieel om interactiviteit in te bouwen. Directe interactie met de kijker biedt adverteerders en sponsors de mogelijkheid om hun return on investment te vergroten.
  • Zorg voor een maximale “User Experience”. Voorwaarde is dat de beeldkwaliteit van de uitzendingen vergelijkbaar is met in ieder geval analoge TV. Bovendien moet de consument eenvoudig kunnen manouvreren en is het een must dat alle programma’s en uitzendingen “smoel”hebben en een zekere klasse uitstralen.

In feite heeft CBS rondom MMOD een “franchise” opgebouwd, met de live uitzending van de wedstrijden als hoofdgerecht. Een goede maaltijd kenmerkt zich echter altijd door passende bijgerechten, zoals de hoogtepunten van afgelopen jaren, speciale programma’s (met inbreng van kijkers), wedstrijd samenvattingen, achtergrondinformatie over teams en spelers etc.

Voor alle basketbal liefhebbers, die de moeite hebben genomen om dit epistel tot het einde toe tot zich te nemen, hierbij het toetje, March Madness loopt nog door tot begin april, dus als je nog wilt genieten ga dan naar http://mmod.ncaa.com.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

5 Reacties

    venturo

    Grappig dat ook hier gewoon weer een player gedownload moet worden terwijl iedereen zegt dat zoiets obstrueert. Dus als er iets te halen valt is men nog steeds best bereid een dedicated player te downloaden, zeker in HD kwaliteit. Hoe is het met de concurrency gesteld? Begreep dat de bandbreedte in de US in gevallen niet echt geweldig is. 6.5 miljoen uur, ik hoor het netwerk al kraken?


    27 maart 2009 om 11:53
    Mark

    Dat is allemaal leuk en aardig vanuit een USA perspectief, maar gratis content via internet laten betalen via adverteerders is voor de NL markt niet haalbaar. In ons landje blijft het zoeken naar een compromis. Dit compromis maakt helaas gratis content voor eindgebruiker (hoe hard die er ook om roept) nog ver weg


    30 maart 2009 om 10:37
    martijnstaal

    Zelf ben ik blij met de online sport initiatieven, omdat zo (voor sport wel, voor film & series helaas nog steeds niet) meer content vanuit het buitenland te bekijken is. Tenminste, als de contentrechten daarvoor geregeld zijn.

    @Albert, volgens mij hoef je geen aparte player te downloaden; als ik op download klik, en de player laadt, kan ik gewoon alles bekijken.

    @John, je link naar tvanalysts werkt niet.


    30 maart 2009 om 11:10
    john goedegebuure

    @martijn dank, klopt van die link; gehannes met dns server. denk overigens dat het niet al te lang meer duurt voordat je series vanuit het buitenland kan zien. Hulu is driftig bezig de plas over te steken en ook de h’wood studios kijken naar expansie mogelijkheden.

    @mark – ik denk niet dat NL te klein is; het gaat om effectiviteit van marketingcampagnes. En wat er vaak aan schort is, dat vooruitlopend op een evenement veel te weinig spanning wordt opgebouwd. Ik wil niet al te betweterig overkomen, maar een evenement begint weken zo niet maanden, voordat het werkelijk plaatsvindt. Net als bij die andere bezigheid, is voorspel misschien nog wel belangrijker dan de daad zelf.


    31 maart 2009 om 12:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!