Campaignspotting met ICblog (6): Nieuwe look and feel Croma

23 maart 2009, 11:46

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Thijs Muller, Brand Manager van Croma.

‘Soms moet je weer even ervaren dat vlees makkelijk lekkerder wordt met Croma en dat komen we graag bij jou thuis bewijzen,’ aldus het zelfverzekerde botermerk Croma. Op de website staan vier mannen verkleed als een worst, gehaktbal, slavink en karbonade. Kies hieruit je favoriete stuk vlees en vertel waarom Croma dit bij jou thuis moet komen bereiden. De meest originele inzendingen worden geselecteerd voor een huisbezoek, waarbij een acteur in vleespak, tezamen met een assistent, het stuk vlees komt bereiden.

Komt er echt iemand in een vleespakkie langs? “Ja, dat is echt het idee. Het vlees van Croma is op een missie,” zegt Thijs Muller, Brand Manager van Croma. “Uit consumentenonderzoek blijkt dat moeders van gezinnen met wat oudere kinderen anders zijn gaan nadenken over vlees. Mensen kijken er negatiever naar en vlees wordt vaker bij de maaltijd vervangen of weggelaten. Daarbij weten mensen steeds minder goed weten hoe ze vlees moeten klaarmaken. Als je vlees met Croma bakt, slaagt het altijd. Dat komt omdat het zo’n makkelijk product is.”

Maar waarom met een man in een vleespak? “Vlees houdt van Croma, en als dat zo is, dan moet het vlees dat zelf ook maar vertellen. En het lekkerste bak je toch met je eigen pannen, daarom gaan we naar de mensen toe.”

De doelstelling is gericht op het bereik. Zoveel mogelijk mensen binnen de doelgroep moeten de uiting gezien hebben na de campagne. Daarbij hoopt Muller ambitieus op circa vijf miljoen views.

De campagne wordt online onder de aandacht gebracht door enkele videobanners op sites van onder andere de Telegraaf, SBS6, Libelle en Margriet. Ook offline komen er advertenties in ruim twintig magazines waaronder Privé, Weekend, Libelle, Margriet en Vriendin. Behalve print is er ook een radiocommercial waarin het vlees iedereen oproept om naar de site te komen en te stemmen. Croma heeft ook een sponsor item in het RTL4 programma Life & Cooking, in de vorm van een kort filmpje.

Met de campagne wordt ook aan het, volgens Muller, oubollige imago van Croma gewerkt. “Er is een nieuw logo en een nieuwe look and feel voor Croma. De nieuwe rood gouden streep rond het logo zie je nu ook terug op de verpakking. Croma is bezig meer van deze tijd te worden.”

Tot 26 april kun je aan de actie deelnemen. Daarna zullen de gehaktbal, slavink, worst en de karbonade een maand lang door het land toeren om zichzelf zo lekker mogelijk voor te schotelen.

Dit artikel is geschreven door Margriet Privee.

Credits

Bureau: Lemz

Concept: Peter de Lange, Jorn Schakenraad en Joris Raaijmakers

Art Direction: Jorn Schakenraad en Tibor van Ginkel

Copywriter: Joris Raaijmakers en Ard Brunnekreef

Strategie: Tim Claassen

Account: Wauter Ketelaar, Alexandra Jongkind en Anne Akkerman

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!