‘Weinig sympathie voor nieuwe kandidaat-omroepen’

12 maart 2009, 07:26

{title}Van de Nederlandse televisiekijkers heeft slechts 15 procent behoefte aan nieuwe omroepen. Bijna de helft van de ondervraagden zegt voor geen enkele van de kandidaat omroepen sympathie te kunnen opbrengen. Powned van GeenStijl (11 procent), Omroep C (9 procent) en Wakker Nederland (7 procent) kunnen op de meeste steun rekenen van de Nederlandse televisiekijker. Veel van de nieuwe initiatieven worden door minder dan 5 procent warm ontvangen. Het blijkt allemaal uit een onderzoek onder 1.050 respondenten dat werd gehouden door onderzoeksbureau De Vos & Jansen in opdracht van Stroom (bron: persbericht). Download hier het hele onderzoek: ‘Behoefte aan een ander geluid in Hilversum?’(pdf).

De overgrote meerderheid van de ondervraagden ziet weinig in de nieuwe aspirant omroepen; er is aanbod genoeg zegt 72 procent. Slechts 3 procent (ongeveer 150.000 huishoudens) heeft zich tot nu toe aangemeld als lid van één van de kandidaat omroepen. De oorzaak is, dat met uitzondering van Wakker Nederland (18 procent) en Powned (17 procent), de meeste nieuwe initiatieven onbekend zijn. Van de lezers van De Telegraaf steunt 38 procent het initiatief van Wakker Nederland. Bijna éénderde van de bezoekers van GeenStijl is voor PowNed. Partijen als Piep en Omroep C komen niet verder dan 1 procent spontane bekendheid.

Geen verschil

47 procent van de ondervraagden denkt dat de nieuwe omroepen met de twee uur zendtijd per week het verschil niet zullen gaan maken. Over het algemeen zijn de ondervraagden wel tevreden over de publieke omroepen. De Publieke Omroep onderscheidt zich volgens 52 procent van de ondervraagden nog steeds van de commerciële stations, slechts een minderheid van 16 procent vindt dat de publieke omroep te links is georiënteerd. Van alle publieke omroepen bieden de VARA, KRO en NCRV de meeste toegevoegde waarde volgens de ondervraagden. De kleine omroepen Llink en Max bieden, opvallend genoeg, slechts volgens 30 procent van de televisiekijkers toegevoegde waarde.

{title}

Programma-aanbod PO

De kijkers zijn positief over het programma aanbod van de PO. Kritiek is er ook, zo blijkt uit het onderzoek. 40 procent van de kijkers zou meer documentaires willen. Ook het aanbod van speelfilms en wetenschappelijke programma’s kan volgens 30 procent van de kijkers vergroot worden. Dit zou dan met name ten koste mogen gaan van quizzen, religieuze programma’s en reality series. Eén op de vijf kijkers vindt, dat er teveel tijd aan sport wordt besteed door de PO.

BBC model

Staan de ondervraagden nu positief, negatief, of neutraal over de vaderlandse publieke omroep en tegenstanders van het publieke bestel elkaar in evenwicht met elk ongeveer 30 procent. Een grote groep neemt een neutraal standpunt in over de Publieke Omroep. Dit neemt niet weg dat bijna 45% van de respondenten pleit voor een BBC model met zenders zonder duidelijke maatschappelijke, politieke of religieuze signatuur.

Aanbod en vraag

Tja. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. De kandidaat-omroepen hebben nog niet bepaald de kans gekregen om ook maar iets inhoudelijks te laten zien. Is het typisch Nederlands, om de boel gelijk af te schieten? Negatief te doen over wie de kop boven het maaiveld…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Christiaan W. Lustig

    > Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.

    Het zal eerder zo zijn dat ‘de Nederlanders’, die sowieso al niet zo veel moeten hebben van de ‘oude’ publieke omroepen — vandaar de voorkeur voor het BBC-model — ook geen heil zien in nieuwe loten aan de PO-stam.

    > Dit neemt niet weg dat bijna 45% van de respondenten pleit voor een BBC model met

    > zenders zonder duidelijke maatschappelijke, politieke of religieuze signatuur.

    Hoewel de BBC een neutrale publieke omroep is, biedt het wel degelijk ruimte aan levensbeschouwelijke programma’s, zoals Songs of Praise, dat elke zondagavond door zo’n 2,5 miljoen Britten wordt bekeken.


    12 maart 2009 om 08:37
    Lisa

    Een BBC model is niet eens mogelijk in Nederland. Wij hebben gewoon geen goede mensen bij de tv werken.

    Over het algemeen zijn het mensen die niet in de reclame, marketing of film wereld terecht konden. Het niveau van de publieke omroep is helemaal om te huilen. Geen reclame blokken zal dit niet veranderen.

    Kijk eens kritisch naar Nederlandse programma’s, documentaires en formats.

    Vergelijk dat met een land als België, Duitsland of Engeland.

    Formats lijken allemaal als doelgroep Vmbo en lager te hebben. Documentaires zijn alleen goed als ze uit het buitenland zijn ingekocht en programma’s worden gepresenteerd door mensen die liever zichzelf aan het woord laten dan hun gasten.

    Ik ben persoonlijk voor het algehele opdoeken van de PO. Die naar mijn mening geen enkele waarde meer heeft omdat er ruim keus is aan andere kanalen.


    12 maart 2009 om 10:05
    rano

    Tja, als je kijkt naar al die heisa rondom geenstijl. die troep die ze nu wekelijks uitzenden op veronica is gewoon geen reet aan. daar zitten mensen niet op te wachten.

    geenstijl is het sterkst online. de kracht van geenstijl is dat ze online content publiceren, met af en toe videobeelden erbij en het feit dat mensen kunnen reageren op de content.

    op tv alleen maar flauwe kinderachtige spotjes die nergens over gaan, dat is dus niet wat geenstijl moet proberen te doen. blijf bij je roots!


    12 maart 2009 om 12:19
    Barry Adams

    @Lisa, geen goede mensen bij de publieke omroep? Alleen maar slechte TV aldaar? Ik moet het toch echt grondig met je oneens zijn. Ja er wordt bagger gemaakt op Ned 1,2 en 3, maar nog altijd beduidend minder bagger dan de commerciele omroepen. Je spreekt van programma’s gemikt op ‘vmbo en lager’ publiek, kijk eens een avond SBS6 of RTL4. Daar gaan je hersenen pas van uit je schedel lekken.

    Daarnaast heeft de publieke omroep ook een aantal uitstekende programma’s, vooral op het gebied van actualiteiten, nieuws en sport.

    Ja het kan beter, en ja het moet minder links. Maar zo hardvochtig als jij over de PO spreekt, dat is nergens op gebaseerd.


    12 maart 2009 om 13:16
    wim heitinga

    tendentieus en onnodig kwetsend dit stuk.

    met vriendelijke groet,

    wim heitinga


    12 maart 2009 om 14:11
    Spijkertje

    Lisa, jammer dat je VMBO’ers zo over een kamp scheert. Dit lijkt me vooral een gebrek aan zelfvertrouwen , die gedachte wordt bij mij bevestigd door o.a. alle stijlfouten in je bericht.

    Dat wij geen goede mensen bij de TV hebben werken is onzin, dat wij geen goede documentaires maken is al helemaal pure onzin. Kijk eens Het Uur van de Wolf of Tegenlicht zou ik zeggen.


    12 maart 2009 om 15:01
    Peter Dekker

    Het jaarbudget van de BBC bedraagt 6 miljard euro, ongeveer tien keer zoveel als de begroting van de publieke omroep in Nederland. De Britse publieke omroep kost de 60 miljoen inwoners van het Verenigd Koninkrijk dus 100 euro per persoon per jaar, terwijl de kosten van de Nederlandse publieke omroep per inwoner 37,50 euro per jaar bedragen. Als de kijker een BBC-model wil moet de begroting van de NPO worden verhoogd naar 1,6 miljard euro. Dat voorstel zal in Hilversum met gejuich worden ontvangen.


    14 maart 2009 om 07:39
    Lisa

    Barry Adams donderdag 12 maart 2009, 15:16

    Jij maakt dus onderscheid tussen bagger en nog ergere bagger.

    Maar noem mij dan 1 programma van de PO dat ze zelf bedacht en gemaakt hebben, wat een hoger niveau heeft dan een willekeurig programma van de BBC of de ARD.

    Spijkertje

    VMBO is niet door mij bedacht maar is de regel bij de PO waar een serie of programma qua doelgroep aan moet voldoen.

    Blijkbaar bent u nooit of weinig in het buitenland geweest en heeft u weinig anders dan Nederlandse tv gezien.

    Het uur van de wolf… Best ok maar dit is het enige programma wat de laatste 15 jaar als voorbeeld voor goede tv word genoemd.

    Tegenlicht lijkt me geen voorbeeld van goede tv. Maar dit is precies wat ik bedoel.

    Blijkbaar hebben Nederlanders helemaal geen smaak of behoefte aan kwaliteit.

    Is dat dan niet heel triest?


    14 maart 2009 om 10:18
    lisa

    Spijkertje

    Ik ben Amerikaanse, ik woon hier drie jaar en uit beleefdheid reageer ik in het Nederlands. En ja, er zullen zeker stijl en woord fouten in mijn zinnen zitten.

    Als u wil kunnen we de conversatie in het Engels voortzetten zodat ik u dan even kan wijzen op uw steenkolen engels wat hier als engels doorgaat.


    14 maart 2009 om 10:21
    Maurice

    Powned is gedoemd te mislukken. Schoenmaker, hou je bij je…

    Het is natuurlijk geweldig dat Telegraaf diverse kanalen beschikbaar stelt, en steeds meer crossmediaal wil gaan. In principe moedig ik in het algemeen een dergelijk initiatief aan. In dit geval niet. GS moet het hebben van de interpretatie van haar artikelen, niet zo zeer van Rutger. Wanneer je ‘on screen’ gaat, gaat tekst opeens leven. De vaste bezoeker van GS krijgt hierdoor waarschijnlijk een hele andere GS voor zijn/haar kiezen dan die van zijn eigen interpretatie. Het is alsof je op een banner met een mooie auto klikt en landt op een pagina van een speelgoedwinkel. Een hoog bounce risico dus. Ik weet niet of het verstandig is om dit te doen. Televisiekijkend (offline) Nederland heeft al een slecht beeld van GS door diverse berichten in de media, die gaan dus zeker geen vaste kijker worden.

    Laten we het bij BNN houden, die zijn ‘rebels’ en slim tegelijkertijd.


    17 maart 2009 om 08:13
    Erik

    wat een onzin. BNN komt me mijn neus met spuiten en slikken alevering 30.000

    Ik zie GS graag de gelegenheid krijgen zich te bewijzen


    17 maart 2009 om 09:22
    Tom Hulsenbosch

    BNN rebels?!

    Het is een zender voor kinderen die een lage opleiding hebben genoten.

    Er blijft dus een hele grote groep over die nergens terecht kan.

    Buiten dit zie ik ook totaal niet het vergelijk BNN Geenstijl. Lijkt niet eens op elkaar.

    BNN kan zich beter vergelijken met de VPRO in de jaren 80.


    17 maart 2009 om 14:37
    roy

    BNN vs. Geenstijl? Check ‘het beste van Bart’ en verbaas je over de mildheid waarmee Powned het publieke bestel wil betreden. Neemt niet weg dat ze in het bestel een kans moeten krijgen, al is het maar om aan te tonen hoe matig dat bestel in elkaar zit. Er moet gewoon een keuze gemaakt worden: of uitfaseren (mijn voorkeur) of BBC model zonder zuilen en reclame (zeer fraaie televisie wordt daar gemaakt, maar ik betwijfel of onze cultuur zich daarvoor leent).


    17 maart 2009 om 15:58
    mARIANNE

    BNN is een kinder omroep met kinderachtige rebelsheid die totaal niet lijkt op die van Geenstijl.

    Ik verbaas me elke keer over die zeurderige zure BNN medewerkers die Geenstijl als een bedrijging zien.


    21 maart 2009 om 15:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!