Korte tv-spot met tag-on meest effectief

11 maart 2009, 06:01

{title}Om de koopintentie voor een merk te verhogen, kunnen adverteerders het beste een tag-on inzetten. Een kort extra stukje dat na uitzending van een hoofdcommercial verderop in het reclame blok wordt vertoond. In een tag-on wordt bijvoorbeeld een speciale aanbieding genoemd, of een specifieke dealer. De hoofdcommercial staat vast en blijft onveranderd, maar in de tag-on kunnen elke keer wijzigingen zitten. De lengte van een televisiecommercial heeft geen invloed op de koopintentie. Dit blijkt uit AdMeasure, een effectiviteitsonderzoek uitgevoerd door Ster (daar werk ik) en MarketResponse.

Nicole Engels, Research Director bij Ster, zegt in het persbericht van gisteren: ‘Een commercial die als doel heeft de koopintentie te verhogen, is effectiever met een tag-on. Niet zo vreemd, want de tag-on bevat vaak een call to action. Het maakt dan niet uit of de hoofdcommercial een 15-seconden spot is of een spot van 40 seconden. Adverteerders kunnen met dit gegeven flinke besparingen realiseren.’

Koopintentie verhogen

‘De helft van de commercials die er goed in slagen de koopintentie te verhogen, maakt gebruik van een tag-on. Ter vergelijking: bij de commercials die niet of nauwelijks effectief zijn, is dit slechts een kwart,’ aldus Berlinda Harkink, Expert Communicatiemanagement bij MarketResponse. ‘Omdat de lengte van de commercial er niet toe doet, kunnen adverteerders beter kiezen voor een korte hoofdcommercial met een tag-on, dan voor een lange commercial zonder tag-on. Zeker in een tijd van gelimiteerde reclamebudgetten kunnen zij hier hun voordeel mee doen.’

Onderzoek

In het onderzoek zijn ruim 80 televisiecommercials getest en gedurende twaalf weken op merkeffecten gevolgd. De commercials zijn afkomstig uit diverse branches en zijn bij alle televisie-exploitanten ingezet.

Paulo Lopes
Key Account Manager bij Habbo.nl

7 jaar ervaring in Muziekindustrie en inmiddels 6 jaar werkzaam in Online!

Categorie
Tags

3 Reacties

    loket

    Zijn er wat meer specs te verkrijgen van dit onderzoek. Ik vond het zo’n leeg en loos persbericht . . . Het enige wat er in staat is: maak je hoofdcommercial korter en maak er een twin-spot bij.


    11 maart 2009 om 19:24
    Paulo Lopes

    @ Peter Wiegman

    wat is je mail adres? Als ik het antwoord met tabellen in de reacties plak dat wordt het 1 grote chaos.


    16 maart 2009 om 12:12
    patrick

    Zou iemand mij de cijfers en facts van een tag-on kunnen mailen?

    Patrick van den Berg

    Sales RTV L.O.V.E.


    6 januari 2015 om 01:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!