Idealize: Jeroen Mol over Augmented Reality

10 maart 2009, 06:15

{title}Idealize staat deze hele week in het teken van augmented reality. Persbericht van Ilse Media van gisteren meldt: ‘Het thema wordt uitgelicht aan de hand van branchebrede toepassingen van augmented reality in onder andere marketing, retail, games, mobiel en voorlichting.’ Vandaag een interview met Jeroen Mol van Touching Media.

Jeroen Mol is mede-oprichter en creatieve drijfveer van Touching Media. Met zijn bedrijf is hij een van de pioniers op het gebied van augmented reality. Touching Media, opgericht in 2007, heeft de ambitie om steeds voorop te blijven lopen in innovatieve, interactieve producten, interactieve etalages, interactieve vloeren en wanden en holografische projecties. Hieronder een interview met Jeroen Mol. Over interactieve etalageruiten, Picnic, dure 3D, TotaalTV, en de combinatie met print. Jeroen Mol: “De techniek wordt steeds slimmer, mobiele technologie is de nieuwe markt. Stel je voor: met je mobiel kijk je naar een advertentie in bijvoorbeeld DAG en achtergrondinformatie over een nieuwsbericht wordt afgespeeld.”

Interactieve etalages

Samen met de andere oprichter Fred Veldhuis startte Jeroen Mol Touching Media met touchscreens in etalageruiten. Mol: “We wilden iets verzinnen om mensen tijdens het winkelen naar binnen te lokken. Dat werd augmented reality. De consument kijkt in de ruit, krijgt een gek petje of brilletje op en wordt nieuwsgierig. Met een klik krijgt hij meer informatie en wordt getriggerd om naar binnen te gaan.”

Weg van het Touchscreen

Ze kwamen in contact met een bedrijf in Frankrijk dat mooie dingen deed met augmented reality. Mol: “Het touchscreen ging meteen overboord. We zagen onze kans en werden distributeur in Nederland. Dat was in juni 2007 en toen ging het heel snel.”

Picnic 2007

In september 2007 maakte Mol zijn debuut op het podium van Picnic. Mol: “Ik vroeg of iemand wel eens een brochure maakte, liet een ogenschijnlijk normale auto-brochure zien, legde mijn vinger erop en de auto veranderde van kleur. Het publiek begon spontaan te klappen. Later vertelde de organisatie dat mensen binnen kwamen rennen om te kijken wat er gebeurde en er waanzinnige rijen stonden. Dat maakte mij wel sterk.”

3D is duur

Jeroen Mol: “In eerste instantie richtten we ons met augmented reality op evenementen, want daar zit budget. 3D-ontwikkeling is prijzig, je bent soms twee weken bezig. De software licentie is duur, dus het is moeilijk om op de markt te brengen. Mijn internet achtergrond bracht me op het idee om een een applicatie te maken die mensen thuis kunnen gebruiken.”

TotaalTV

De augmented reality technologie was in eerste instantie gebaseerd op het ‘lezen’ van markers, zgn. streepjescodes. Touching Media had 2 maanden geleden de wereldprimeur met de markerless technologie, oftewel ‘natural feature’. Hiermee heb je geen streepjescode meer nodig, maar kun je virtuele objecten laten zien via een afbeelding. Denk hierbij aan advertenties, billboards of coupons.

Mol: “We wilden een markerless technologie en vonden een partij in Duitsland om dit mee te realiseren. Het was meteen een match. De pilotpartner werd Veronica Publishing met TotaalTV, een magazine met een oplage van 80.000. Het werd geen sneeuwbal, omdat mensen een best wel groot bestand moesten downloaden, een webcam nodig hadden en het nut moesten inzien. Dat was een leermoment, maar het heeft ons wel in de markt gezet als wereldprimeur.”

Slimme techniek

Jeroen Mol: “De techniek wordt steeds slimmer, mobiele technologie is de nieuwe markt. Stel je voor: met je mobiel kijk je naar een advertentie in bijvoorbeeld DAG en achtergrondinformatie over een nieuwsbericht wordt afgespeeld.”

Logo’s wegblazen

Augmented reality staat volgens Jeroen Mol aan de vooravond van de hype, omdat het nu de massa begint te bereiken. Nog maar 2% van alle consumenten weet wat augmented reality is of heeft het gezien. “We verzinnen de mooiste dingen. Een animatie die je met je telefoon kunt aansturen; blazen om bladeren van een advertentie weg te blazen of een spelletje spelen met een logo.”

Print

Consumenten zijn met 3D-objecten 18x langer bezig dan met een advertentie in print. Mol: “Adverteerders roepen allemaal: we willen iets nieuws. NGIZ was een fantastische klant. Voor hen maakten we een donorregistratieformulier wat na downloaden een 3d-object laat zien. Ik geloof dat de advertentiemarkt er klaar voor is: het platform waarop iedereen kan inhaken staat klaar.”

Gaming als missing link

We concentreren ons nu ook op gaming met ‘the missing link’ tussen bordspel en videospel. Toon je spelbord aan de webcam en er verschijnt spel voor 3 spelers. Een strategiespel waarin de spelers een racewagen, banden en route kiezen via kaartjes op het bord. Als de race begint, verandert het klimaat. Spelers moeten hierp inhaken met nieuwe strategieën en dus niewe kaarten om te winnen. De toepassingen zijn oneindig: een racespel met formule 1 als sponsor of een zeepkistrace met Redbull.”

Toekomstvisie: LBS

Mol gelooft dat we op korte termijn alle data op het internet gaan ontsluiten in de echte wereld. Mol: “Dit heeft alles te maken met aan locatie gekoppelde informatie. Als Flickr en Google maps weten waar je staat en je zoekt via je telefoon een hotel met een kamer onder de 60 euro, dan krijg je op je telefoon met pijlen een aantal hotels in je omgeving te zien.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ralphbom

    Ik vind de kwaliteit van Idealize beter en beter worden, leuk zo’n nieuw programma erbij!


    11 maart 2009 om 15:01
    ronaldtervoert

    love this. ben absoluut fan van deze technologie. keep uo the good work!


    11 maart 2009 om 16:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!