Social Media Congres: The Curious Case of Sociality

26 februari 2009, 08:45

{title}

‘The curious case of sociality.’ Dat is alvast een mooie titel voor een presentatie. René Jansen van Winkwaves en Wim Bouman van Aliander presenteerden op het SocialMediaCongres in Mediaplaza het ‘waarom van sociaal zijn.’ We construeren alle betekenis, en die betekenis, niet het design, moet leidend zijn. Dat is ongeveer de bottom line.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Last.fm. Het is bedoeld als ‘het laatste radiostaion dat je ooit nodig zou hebben.’ Maar, zo zegt Jansen, zo wordt het niet gebruikt. Want Last.fm. heeft een revolutie ontketend. Maar wat is sociaal precies? Hieronder veel food for thought, ik hoop op een integrale video-opname. Volg via Twitter het congres via #smc. Update: de presentatie staat nu hieronder!

De belangrijkste term in social media zou ‘sociality’ moeten zijn. En we willen met elkaar allemaal de wereld verbeteren. Precies de neiging van sociale netwerk-ontwerpers.

‘Socialiteit is een wicked problem dat we nooit kunnen oplossen (maar gelukkig wel doorgronden.)’

En ‘wicked problems’ zijn niet op te lossen. We weten niet wat goed of fout is. En we hebben vaak een veel te gemakkelijk beeld van wat social is, of een veel te ingewikkeld.

Verschillende manieren van sociaal zijn (en van sharing):

  • Communal sharing
  • Authority rakning
  • Equality mathcing
  • Market pricing

‘In de praktijk loopt dit allemaal vrolijk door elkaar heen,’ zegt Bouman. We worden steeds individualistischer, maar hebben steeds meer netwerken. Daar drijven we op. De term is: network sociality.

Network sociality: The strength of the weak ties. Maar vrijblijvend is het allemaal niet meer. ‘Hier wordt tegenwoordig een stuk genuanceerder over gedacht dan pak hem beet in de jaren ’80,’ zegt Bouman.

Het lijstje om mee naar huis te nemen:

  • Individualization
  • Objectualization
  • Expansion of object worlds
  • Post-human/social sociality

Over dat laatste punt zegt Bouman:

‘Sociaal betekent vandaag iets anders, dan wij vroeger op school geleerd hebben. Het is de moeite waard, om je daar in te verdiepen.’

Conclusie/wrap up

Zie social software niet als IT of als systeem. Maar zie het als sociaal object waaromheen mensen met elkaar in gesprek kunnen raken. Zie het als iets, dat langzaam betekenis kan krijgen. Zie dat als een kracht. ‘Als designer denk je misschien dat iets op een bepaalde manier werkt, maar waarschijnlijk is dat niet zo,’ stelt Jansen.

‘The curious case of sociality.’ Niet denken vanuit het systeem. Maar vanuit behoefte en betekenis. Kern is: Je moet op internet ontwerpen vanuit de sociale processen die zich om je platform heen ontwikkelen. ‘Dat is voor designers inderdaad ontzettend ingewikkeld,’ concludeert Jansen.

Vraag: Moet je sociologen inschakelen om een sociale netwerkomgeving te bouwen?

Jansen: ‘Ja. Ik zie hierin een grote rol weggelegd voor sociologen en antropologen.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    korz

    Wim & Rene waren wat mij betreft de toppers vandaag. Mooie inzichten, jammer dat ze niet dieper konden gaan. Snel een vervolgafspraak met de mannen maken.


    26 februari 2009 om 19:15
    media

    Op basis van het programma verwachtte ik weinig nieuws te horen (en heb me dus niet aangemeld voor het event), maar blijkbaar heb ik met de presentatie van Wim en René wel iets gemist (van meerdere mensen gehoord dat het een erg goede presentatie was). René, binnenkort maar weer eens bijpraten dan! 😉


    28 februari 2009 om 19:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!