De potentie van Permission-Based E-Mail

26 februari 2009, 06:37

{title}Klanten die e-mail van een bedrijf ontvangen hebben een positiever beeld van dat bedrijf. Aldus het rapport “Beyond the Click: The Indirect Value of Email”, van Epsilon en ROI Research (via: eMarketer). Van consumenten die een aankoop bij een bedrijf hebben gedaan en een e-mail hebben ontvangen zegt 57 procent een positiever beeld van dat bedrijf te hebben. 40 procent geeft aan dat een e-mail de kans vergroot dat aankopen in de toekomst ook bij dat bedrijf worden gedaan.

In onderstaand figuur zijn resultaten van het Amerikaans onderzoek uit 2008 vergeleken met het onderzoek uit 2005:

{title}

Hoewel het niet gemakkelijk is toestemming van de consument te krijgen om e-mail te sturen, blijkt uit dit onderzoek dat het wel loont. In 2008 gaf 84 procent aan dat ze het fijn vinden om e-mail te ontvangen van bedrijven waarbij ze zich hebben ingeschreven, daarbij geeft meer dan de helft aan de e-mail te bewaren om hem later nog eens te bekijken (!).

{title}

Met name in de reisbranche is de consument loyaal, 63 procent geeft aan waarschijnlijk weer bij het bedrijf te kopen na het ontvangen van een e-mail. Het volledige rapport voor de reisbranche “Flying High: Measuring the Value of Email Marketing for the Travel Industry” is hier te vinden.

Maarliefst 92 procent van deze doelgroep geeft aan dat het ontvangen van e-mail een geweldige manier is om op de hoogte te blijven van nieuwe producten en aanbiedingen.

Maar wat doet deze consument na het ontvangen van een e-mail? Vooral meetbare acties, zo blijkt al snel dat e-mailen in de reisbranche cruciaal is voor de verkoop van reizen.

{title}

Op de site van Epsilon staan ook resultaten voor financiele diensten en de retail.

3 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Het ligt er ook een beetje aan hoe er om toestemming wordt gevraagd. Een speciaal daarvoor bestemde checkbox geeft je inderdaad de keuze, maar een checkbox op een webshop waarmee je (verplicht, want anders geen levering) akkoord gaat met de algemene voorwaarden waarin staat dat je ‘op de hoogte gehouden’ zult worden ligt toch anders.

    Ik vind het persoonlijk in ieder geval mateloos irritant als ik 1 keer ergens iets online gekocht heb, en vervolgens elke week een mailtje met ‘interessante aanbiedingen’ krijg.


    26 februari 2009 om 08:58
    Robin

    Riep Seth Godin niet ooit iets over Permission Based Marketing waarbij naast de factor toestemming boodschappen ook ‘persoonlijk’, ‘relevant’ en ‘verwacht’ moeten zijn om in de categorie permission based te mogen vallen?!

    Generieke nieuwsbrieven van bedrijven vallen daarmee dus niet in die categorie en zullen naar mijn mening minder bijdragen aan de relatie tussen zender en ontvanger.


    26 februari 2009 om 13:18
    Peter Bonjernoor

    “Minder bijdragen” is dan nog een milde term. Je wordt eigenlijk ongevraagd gespamd, en ik ben dan zo’n zeur die daarom nooit meer iets bij die webshop koopt.


    27 februari 2009 om 08:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!