Online panelbedrijven groeien sterk

14 februari 2009, 16:08

De afgelopen weken regende het bedrijfsresultaten van marktonderzoekbedrijven. De resultaten zijn wisselend, maar uit onderzoek van Outsell blijkt dat de (Amerikaanse) online panelmarkt tegen de stroom in met 16,7% groeit. Eerder maakte branchevereniging Esomar bekend dat de totale onderzoeksmarkt na inflatiecorrectie slechts 3,9% groeide in 2007. Ondanks dat over 2008 voor de totale markt nog geen cijfers beschikbaar zijn, denk ik niet dat deze beter zullen zijn dan in 2007. Al met al lijkt het er op dat de verschuiving van traditioneel naar online marktonderzoek vrolijk verder gaat.

Outsell schat dat de Amerikaanse markt voor online panels op dit moment zo’n 1,2 miljard dollar groot is. Bijna de helft daarvan wordt opgesnoept door negen grote spelers: e-Rewards, GMI, Greenfield Online, LinkedIn, MarketTools, Peanut Labs, Research Now, SSI en Toluna. Aangezien de Amerikaanse markt ongeveer eenderde van de wereldwijde bestedingen doet, zal de wereldwijde markt voor online panelonderzoek inmiddels gegroeid zijn naar een kleine 4 miljard dollar. Dat is niet gering, zeker als je weet dat er in 2007 werd gedacht dat deze markt ‘over de top’ zou zijn.

De bedrijfsresultaten van marktonderzoekbedrijven lopen sterk uiteen op het moment. Research Now meldde met 60% gegroeid te zijn. Ook Multiscope heeft het sterke groeitempo vast weten te houden. De omzet steeg met 43% in 2008. IT onderzoeker Gartner groeide 8%, maar de omzet van Harris Interactive duikelde van 63 naar 51 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal. Al eerder kondigde Harris een herstructurering en ontslagen aan. De aandelen van Yougov duikelden vorige week vrijdag met 45% na een waarschuwing dat de omzet sterk achter gaat blijven bij de verwachtingen. Ik hou mijn hart ook vast voor de grote onderzoeksconglomeraten, die de afgelopen jaren al zwakke marges lieten zien. De economie zal hun positie geen goed hebben gedaan.

De groei van online panelbedrijven lijkt opvallend als je soms het geharrewar leest over ‘het gebrek aan kwaliteit’ van online panels. Mijn stelling is echter dat opdrachtgevers de mond vol hebben van kwaliteit, maar als puntje bij paaltje komt en de portemonnaie getrokken moet worden toch vaak voor de goedkoopste offerte kiezen. En ik ben niet de enige die dit ziet. Tijdens de laatste Esomar panel conferentie in Dublin stelden een aantal grote opdrachtgevers tijdens een paneldiscussie veel te investeren in kwaliteit. Je had het gemor van de in grote getale aanwezige online panelexploitanten moeten horen. Zij weten wel beter. En dat ‘gebrek aan kwaliteit’ valt reuze mee. De markt heeft altijd gelijk en zij kiest op dit moment duidelijk voor online.

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Ondernemer in marketing, research, innovatie en technologie. Dagelijks druk met Multiscope, Shareforce en de Innoshow podcast.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Emiel van Wegen

    Goed om te lezen. De omvang is toch nog verassend groot. Durf vandaag toch wel te voorspellen dat minimaal twee van die negen het einde van dit jaar niet gaan halen…


    15 februari 2009 om 20:20
    John Kivit

    Dat is een gewaagde stelling Emiel. En nu ben ik dus heel benieuwd welke twee van de negen het einde van het jaar niet gaan halen. Je hebt blijkbaar meer informatie dan mij (of is het een mening / vermoeden) 🙂 ?


    18 februari 2009 om 07:32
    Leon de Koning

    Leuke stelling Emiel. Ik durf wel een flesje op in ieder geval 1 partij te zetten en dat kan ook nooit lang meer duren. Ook in NL gaat de verschuiving naar online inderdaad gewoon door en niet verwonderlijk gegeven alle voordelen. Het is aan partijen zoals ons om aan te tonen waarom en wanneer voor kwaliteit gekozen moet/kan worden. Voor opdrachtgevers is dit lang niet altijd inzichtelijk.


    18 februari 2009 om 13:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!