AutoTrack wint rechtszaak tegen gaspedaal.nl

       @marcoderksen    15210 x bekeken

Internetbedrijf InnoWeb moet binnen 48 uur stoppen met het aanbieden van gegevens van AutoTrack op de website Gaspedaal.nl op straffe van een dwangsom van 10.000 euro per dag. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. Opmerkelijk, in 2007 mocht Gaspedaal.nl van de rechter nog wel de gegevens van Autotrack gebruiken.


Op de website AutoTrack van uitgever Wegener kunnen particulieren en bedrijven tegen betaling advertenties voor te koop aangeboden auto’s plaatsen. Gemiddeld staan er 220.000 occasions op de autosite. Gaspedaal.nl is een zogenaamde ‘dedicated search engine’, die het aanbod van AutoTrack en vijf andere autosites toont. Wegener heeft daar echter geen toestemming voor gegeven. Particulieren of autobedrijven kunnen zelf geen advertenties plaatsen op gaspedaal.nl.

0

Gepost in: , Nieuws

12 Reacties

Inderdaag opmerkelijk. Las net gisteren het boekje ´Rights in the pocket, practical guide to the legal aspects of multimedia publishing´ van jurist Dirk Visser: hij geeft ook daarin aan dat het databankrecht o.a. wel erg soepel omgaat met bedrijven als Gaspedaal.nl. Tot vandaag dus. Zie ook mijn post hier op MF: Mogen zoekmachines dan echt alles?.

geplaatst op om 08:23 uur

Interessante uitspraak. Ik ben erg benieuwd naar wat de rechter uiteindelijk overtuigd heeft.

Is er aangetoond dat Wegener significante schade heeft geleden? If so, in welke zin?

Op webwereld lees ik dat die schade mogelijk zit in het teniet doen van het vermeende "onderscheidend vermogen" waarin Wegener middels hun databank zou hebben geinvesteerd.

geplaatst op om 08:56 uur

Tja, interessant zeker. Wat mij betreft een positieve ontwikkeling, hoewel het soms voor een uitgever ook interessant kan zijn als zijn aanbod kostenloos ook bereik vindt via andere kanalen...

geplaatst op om 10:12 uur

Wie het vonnis na wil lezen, klikke hier. De discussie draait om het feit of Gaspedaal's hergebruik van zoekresultaten ongerechtvaardigde schade toebrengt aan de gegevens van AutoTrack. Gaspedaal sluist zoekopdrachten die mensen op hun site doen, door naar de zoekmachine van AutoTrack en herformatteert de resultaten zodat het lijkt of je op Gaspedaal zoekt.

En daarover zegt de rechtbank: "het cumulatief effect van de vele zoekopdrachten die via Gaspedaal.nl worden uitgevoerd [is] namelijk wel dat een substantieel deel van de databank van Wegener aan het
publiek ter beschikking wordt gesteld." Dat brengt ernstige schade toe aan de investering van Wegener om AutoTrack te runnen.

In het kort geding kwam Gaspedaal mede weg door de stelling dat ze juist meer mensen naar AutoTrack stuurde en dat dat toch mooi meegenomen was voor AutoTrack. Maar nee: "Gegeven het feit dat het vele hergebruik van de databank erin resulteert dat een substantieel deel van de databank aan het publiek ter
beschikking wordt gesteld, is het aan Wegener om te bepalen of de eventuele voordelen van
het hergebruik opwegen tegen de nadelen en of het hergebruik is toegestaan."

En daarom verliest Gaspedaal uiteindelijk toch.

geplaatst op om 10:43 uur

Dank voor de uitleg Arnoud.

Met het uitoefenen van dit verkregen recht begeeft Wegener zich in een interessante spagaat in hun business model.

De reden dat zij niet willen dat Gaspedaal hun database hergebruikt in ruil voor (hoogwaardiger?) verkeer zit hem mogelijk in de dualiteit van hun business model: zij verdienen geld aan advertenties EN autodealers.

Een bezoeker die een auto wil kopen en zich via Gaspedaal bij Autotrack meldt heeft waarschijnlijk al een helder beeld van de auto die hij wil kopen (orientatie, zoeken heeft bij Gaspedaal plaatsgevonden). Die bezoeker is voor de autodealer meer waard (hogere conversiewaarde), maar voor CPM based advertising minder (zal minder rondklikken op de webiste van Autotrack).

Het belang van adverteerders lijkt bij Autotrack dus vóór dat van de dealers te gaan?

Ik verwacht niet dat Wegener deze vorm van hergebruik van hun database door Google ook zal willen voorkomen.

geplaatst op om 12:16 uur

@Arnoud: allereerst: dank. geweldig om zo snel een toelichting te krijgen van een topjurist in deze.

Ik probeer het nog te begrijpen: komt het neer op:
1. Puur het feit dat gaspedaal.nl gedeeplinkte informatie ophaalt van autotrack.nl, dat mag niet
2. Punt 1 doet, dat mag an sich, maar niet in dermate grote hoeveelheid (dubstantieel gebruik makend van de database)
3. Dat de informatie uit de database niet 1 op 1 op dezelfde wijze wordt aangeboden maar deze wordt omgebouwd / geherformatteerd? of
4. Dat het lijek alsof een gaspedaal zoekmachien aan het werk is terwijl dat eigenlijk de zoekmachine van autotrack is, oftewel er wordt geen informatie gedeeplinked maar fucntionaliteit 'gejat'

Sven

geplaatst op om 14:37 uur

Ik vind het lastig te bepalen. Het komt volgens mij neer op het feit dat Gaspedaal meelift op de database van AutoTrack en daarmee goede sier maakt. Het herhaaldelijk en structureel hergebruiken van die advertenties van AutoTrack dus. Dat vond de rechtbank sterk vergelijkbaar met het overkopiëren en gebruiken van de hele databank, en dat mag niet.

geplaatst op om 14:53 uur

Vlgs mij staat juist de koper centraal in het betoog van Autotrack.
Ik durf geen auto te kopen op marktplaats, ik vertrouw het gewoon niet. Bij AT geloof ik de gegevens van de advertentie. Autotrack immers controlleert de advertentie gegevens die dealers uploaden. Als je dus een auto wilt aanbieden met onjuiste gegevens wordt dat door AT geccorrigeerd. Dat neemt een deel van de zorgen die ik als autokoper heb weg (deautoverkoper heeft niet zo'n goede reputatie bij mij). Hierin zullen ze bij Wegener flink investeren en dat gaspedaal foute advertenties naast gecontrolleerde zet is schadelijk voor de reputatie van Autotrack.

geplaatst op om 15:05 uur

Wat voor effect heeft deze uitspraak voor sites zoals het recent gelanceerde Zoekmijnbaan.nl en Jobrapido en alle andere banenspidersites? Het precedent lijkt nu geschapen.....

geplaatst op om 16:14 uur

@ Arnoud. Ok dank je.

@ Nils Goede duiding. Maar het geeft ook de merkwaardigheid aan:

In de webketen van orienterende potentiele autokoper naar de uiteindelijke deal zit Autotrack het dichtst bij de uiteindelijke deal: de koper ziet de auto die hij wil op Autotrack.nl, neemt contact op en koopt al dan niet die auto. Met een kick-back daarover moet je toch veel meer verdienen dan met een CPM advertentie waarin de autokoper een stap terug in het orientatieproces gaat, namelijk elders weer verder surfen en orienteren.

Of zie ik iets over het hoofd?

geplaatst op om 16:33 uur

@sven Autotrack verdient ook redelijk wat euro's aan banners, rectangels etc die niet van de autodealers zijn. Meestal automerken en financierders. De verhouding weet ik niet maar ik vermoed dat omzet uit dealers niet veel groter is dan deze bron.

geplaatst op om 20:56 uur

Het boekje van Dirk Visser, Rights in the pocket, is trouwens hier te downloaden (PDF): http://tinyurl.com/cjyjst.

geplaatst op om 11:02 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.