Corporate Twitter Marketing: Hot or Not?

7 februari 2009, 08:04

{title}

De afgelopen maanden heb ik me begeven in de wereld van Twitter. Ik voelde me nooit echt aangetrokken tot het gebruiken van een “microblogging tool”. Regelmatig aan je netwerk mededelen waar je bent en wat je aan het doen bent moet bij je passen denk ik. Mijn jongere broers Generatie Y vinden Twitter zelfs voor nerds.

Toch vond ik het leuk en belangrijk om me te verdiepen in dit sociale medium. In mijn vak bekijk ik dagelijks wat de meerwaarde van verschillende sociale media kan zijn voor bedrijven. Zo zou ook Twitter een bepaalde meerwaarde voor je bedrijf kunnen vertegenwoordigen. Kan activiteit op Twitter je merk(en) beïnvloeden? Denk aan je product/service brands en employer brand. Kan Twitter een rol spelen in je marketingstrategie? In de U.S. zijn al meerdere bedrijven actief op Twitter. Helaas hebben slechts enkele merken een concrete Twitter-strategie uitgewerkt. Er zijn ook merken die het ronduit slecht doen . Europa (en dus ook Nederland) lijkt nog wat achter te blijven. Lichtpuntje voor mij is de twitter-(inter)activiteit van minister Maxime Verhagen. Hij zet goede eerste stappen in de social politics arena.

Twitter Strategy

Wanneer ik een sociaal medium voor bedrijven beoordeel kijk ik altijd naar 3 zaken: doelgroep, doelen en strategie. Welke doelgroepen/netwerken zijn actief op Twitter? Is dit sociale medium überhaupt relevant voor jouw bedrijf? Vraag bijvoorbeeld eens aan je klanten of ze actief zijn op Twitter. Wellicht zijn er ook wel partners of concurrenten actief? Goede kans dat er invloedrijke bloggers binnen jouw branche dit medium ook gebruiken. Vervolgens is het belangrijk voor bedrijven om duidelijke doelen te stellen voor dit sociale medium. Sales? PR? Customer Support? Recruitment? Imagoversterking? Marktinformatie? Wanneer je jouw doelen hebt bepaald, kun je met een social medium strategie je activiteiten op het medium uiteenzetten.

Doelgroep

Wie is er nu actief op Twitter? Welke voor jouw bedrijf relevante netwerken en subcommunities zijn actief op Twitter?

Er is nog niet veel bekend over Nederlandse subcommunities op Twitter. Wel hebben we afgelopen jaren gezien dat de groep startgebruikers tussen 18 en 34 jaar oud waren. Ondertussen is de grootste groep (25.9% van de gebruikers) tussen 35 en 44 jaar oud. 63% is man. Meest voorkomende doelgroepen (gedefinieerd in de US) zijn de “Stable Careers” (14.7%) en “Young Cosmopolitans”(12.3%). De werkende man is dus hoofdzakelijk Twittergebruiker.

Waarom twitteren deze mensen? Lee Odden deed een survey onder 294 twitteraars en kwam tot de volgende motieven:

Hitwise publiceerde onlangs informatie over de populairste doorkliks vanaf Twitter:

  • 17.6% van Twitter’s downstream traffic gaat naar entertainment websites
  • 10% naar Nieuws en Media websites
  • 14.6% naar Social networks
  • 6.6% naar Blogs
  • 4.5% naar Online retailers

We kunnen dus concluderen dat Twitter vooral wordt gebruikt voor het verspreiden van interessante content: entertainment van je netwerk, snel verspreiden van nieuws, leggen en onderhouden van contacten, promotie van jezelf, jouw blog, jouw bedrijf en jouw producten en diensten.

Voor mijn gevoel zijn twitteraars voornamelijk de figuren die vroeger (en nu nog steeds door mijn broertjes) als “nerds” werden getypeerd. Tegenwoordig zijn deze “nerds” wel de early adopters van veel social media en belangrijke influencers (vooral bloggers en sprekers). Jeremiah Owyang van Forrester haalde dit feit ook al aan in zijn blogpost over Twitter. Probleem is wel dat deze incrowd van bloggers, IT’ers en internetverslaafden de Nederlandse zakenwereld in al hun enthousiasme informeren (en beïnvloeden) over nieuwe sociale media. Wanneer zij bedrijven oproepen om Twitter te gaan gebruiken en bedrijven die dit nog niet doen voor gek verklaren frons ik de wenkbrauwen. De incrowd vindt de meeste social media fantastische tools, omdat hun netwerk er actief is! Bedrijven dienen voor zichzelf te onderzoeken of hun doelgroepen wel aanwezig zijn op het medium en of het kan bijdragen aan hun strategie.

Doelstellingen

Voor welke redenen kun je deze social tool gebruiken nu je weet welke netwerken om je heen actief zijn? Zoals alle social media is ‘content nog altijd king’. Content zorgt voor waarde en waardecreatie stelt je in staat je doelen te bereiken.

Mogelijke doelstellingen zijn:

  • Sales: klantcontacten onderhouden (indien je klanten aanwezig zijn), nieuwe leads.
  • PR & imagoversterking
  • Customer Support: webcare
  • Recruitment: faciliteert referral recruitment
  • Marktinformatie: stel experts of je doelgroep vragen voor inzicht.

Strategie

Hoe gaan we onze doelgroepen en onze doelstellingen met Twitter bereiken?

Zorg ervoor dat je met waardevolle content (nieuws, blogposts, aanbiedingen, eventblogging, entertaining content) bloggers over jouw (nieuwe) producten/diensten laat bloggen. Deze bloggers zijn tenslotte de best vertegenwoordigde community op Twitter.

  • Leg nieuwe klantcontacten en onderhoudt bestaande klantcontacten.
  • Wees open en authentiek. Het is belangrijk om te geven en nemen. Zo kun je relaties opbouwen met de mensen die voor jou iets kunnen betekenen.
  • Vraag je opgebouwde Twitternetwerk om mee te denken over je producten/diensten/processen (co-creatie).
  • Voordat je als bedrijf start met content verspreiden en relaties bouwen, start eerst met een persoonlijke account om de tool te leren kennen.
  • Integreer Twitter met andere media door te cross-linken (Hyves, LinkedIn, Corporate website).
  • Meet de ontwikkeling van je twitteraccount, traffic naar andere kanalen en de impact van jouw acties op je gestelde doelstellingen.
  • Celebrityblogging werkt erg goed. Probeer je CEO ook aan het twitteren te krijgen. Dit werkt in veel gevallen uitstekend. In deze blogpost over Twitter Social Technographics ook wel ‘High Influentials’ genoemd.

Twitter Marketing cases

Cases die ik in de gaten houd zijn:

  • Carnival Cruise lines: houdt onder andere prijsvragen voor bloggers. Zij betrekken deze influencers om hun merkboodschap viraal te verspreiden.
  • Telfort: gaat de dialoog met klanten aan voor marktinformatie en product & dienstverbetering.
  • Dell: claimt reeds 1 miljoen omzet via Twitter te hebben behaald.

Conclusies

De kracht van Twitter zit in de authenticiteit en transparantie. Door de populariteit en transparantie van sociale media hebben bedrijven niet meer de macht om hun merk 100 procent te beïnvloeden. De merkperceptie wordt nu vooral bepaald door klanten. Bedrijven hebben wel invloed op vertrouwen. Als klanten een bedrijf niet vertrouwen is je merk kansloos verloren. Vertrouwen ze je wel, dan kunnen ze als merkambassadeurs van enorme waarde zijn. Dit vertrouwen bouw je op door authenticiteit en transparantie in alle communicatie in social media. Een bedrijf kun je een menselijk gezicht geven op Twitter. Je kunt twitteren over de markt, je werknemers, producten en zelfs over concurrenten. Zolang je andere twitteraars kunt blijven betrekken, dan zijn ze potentiële ambassadeurs. Mijn tip: doorloop eens bovenstaande stappen en bepaal of er een geschikte Twitter Strategy voor jouw bedrijf bestaat.

Menno Braakman
Digital Director bij JustBuzzit

Allround Digital Strateeg, creëert synergie tussen paid, owned & owned media om de bedrijfsdoelstellingen en campagnedoelstellingen te realiseren. Streeft naar waardecreatie in de nu ontwikkelende betekeniseconomie en een constructief benutten van de digitale snelweg..

Categorie
Tags

21 Reacties

    mangold

    Wauw Menno, je hebt dit bijzonder grondig en goed uitgezocht. Mijn complimenten, je bent volgens mij de eerste die er zo professioneel mee omgaat!

    Persoonlijk denk ik echter dat je je als merk beter niet op Twitter kunt manifesteren. Gewoon omdat het een typisch ‘medium van het volk’ is, tjokvol user generated crap waar je je vingers niet aan wilt branden en uiterst persoonlijke communicatie waarop je maar beter niet met marketing inbreekt.

    Waar ik wél waarde in zie is het voeden van die groep linkdumpers (30%, 88 votes) met links naar jouw nieuws en zorgvuldig geregistreerde ‘info leaks’. Zoek in dat geval even goed uit wie de voor jouw merk meest waardevolle sterconsumenten zijn, en voed deze persoonlijk en regelmatig met informatie die nog niemand anders heeft. Zodat zij zich daarmee nóg beter kunnen profileren als de sterren van hun peers, en jou daarvoor dankbaar zijn.

    Mijn advies zou dus zijn: ga er als merk niet zelf mee aan de slag, maar zorg er wel voor dat de juiste personen jouw informatie positief linkdumpen. En monitor ook vooral de conversaties op dit medium, om de vinger op de pols van je merkuitstraling te houden.


    7 februari 2009 om 09:50
    Dirk W.

    Mooi artikel! Ik moet bekennen dat ik ook tot diegenen behoor die twitter iets voor exhibitionistische nerds vindt, maar ik heb me er onlangs toe aangezet om het uit te gaan proberen.

    Ik denk ook dat je als merk niet echt iets te zoeken hebt op Twitter (ik heb op mijn handen gezeten bij al die voorbarige artikelen over twitter squatting). Twitter draait niet om zenden, maar om relevante conversaties en er is geen consument die langer dan 1 dag een account gaat volgen dat als enige doel heeft om te zenden.


    7 februari 2009 om 10:33
    Remy Bergsma

    Strakke analyse van het twitteren. Daarnaast een heldere conclusie: aan de bedrijven nu om te kiezen om twitter ook in te zetten, of juist niet. Het lastige is dat twitter voor niet ieder bedrijf even relevant, nuttig of nodig is. De kosten voor het ‘investeren’ in twitter zijn echter beperkt, terwijl de opbrengst des te groter is. Als marketing-middel heeft het op dat gebied dus een lage instapdrempel.

    Wat verschillende bedrijven mogelijk zal tegenhouden is dat ze niet de volledige macht hebben over de ‘naam’ die hun merk of bedrijf heeft op een dergelijk medium: nu is dit al een tijdje niet meer zo sinds op internet er verschillende klant- en gebruikerservaringenfora zijn gestart over van alles en nog wat, maar met twitter zal dat nog sneller gaan.


    7 februari 2009 om 11:00
    Paul Hottinga

    AH bonus is sinds kort actief op Twitter. Wellicht interessant om eens met deze mensen te spreken en een leuke blog van te maken?


    7 februari 2009 om 11:50
    Ronald van den Hoff

    Wij gebruiken Twitter om vanuit de community nieuws te melden, andere medewerkers gebruiken twitter om direct kontakt te hebben met de community leden, in ons vergaderbedrijf seats2meet zetten we het vooral in (ook een twitter fountain op een plasma in de lobby) om te laten zien hoe “innovatief” we zijn, teneinde ons imago als innovatief horecabedrijf te versterken en daarnaast is het gewoon leuk…


    7 februari 2009 om 13:06
    Marco Hendrikse

    Inderdaad een mooi artikel.

    Herkenbaar ook. Ben zelf sinds twee weken actief op Twitter. Kan onderschrijven dat het zeker een specifiek publiek is dat op Twitter actief is. Veel media en technologie. Early adopters.

    Gezien echter de stormachtige groei van Twitter, kan ik me voorstellen dat binnenkort de early majority begint met twitteren. Voor bedrijven wordt het dan steeds interessanter op Twitter actief te worden. Uiteraard wel rekening houdend met doelstellingen en vantevoren nadenken over wat de te volgen strategie.


    7 februari 2009 om 13:07
    mbraakma

    @Rodney, Mark en Erwin: Bedankt voor jullie links naar goede initiatieven!

    @Marco Hendrikse: Voor mij is de grote vraag of die groep early majority Twitter überhaupt gaat oppakken. Het zou dan eerst voor een grotere verscheidenheid van subcommunities een relevant communicatiemiddel moeten worden waar waardevolle content wordt gedeeld. Applicaties waar je gemakkelijker groepen een eigen Twitteromgeving kan bieden zijn wellicht een goede stap om de early majority te faciliteren. Zodra iets voelt als een eigen Twitteromgeving, zal dit vruchten af kunnen werpen. Het gemakkelijk importeren en uitnodigen van je vrienden/collega’s/peers vanuit andere social networks zal ook voor een boost van twittergebruik kunnen geven.


    9 februari 2009 om 09:16
    artgrrl

    mijn onderzoek gaat niet over de marketing kant van Twitter maar ik heb wel interesse naar statistieken, en Twitter heeft nauwelijks gegevens over leeftijd of geslacht van gebruikers, hoe kunnen deze gegevens dan in dit stuk staan? Natte vinger werk? Informatie uit surveys?


    9 februari 2009 om 11:27
    mbraakma

    @David Starbucks case was ik inderdaad ook al tegengekomen. Geweldig populair die Brad! Ik vraag me af in hoeverre dit de strategie was of dat het gewoon ontstaan is…


    9 februari 2009 om 13:10
    David Nieborg

    @ Menno

    Ik zal het hem eens vragen (via Twitter). Als hij niet antwoord betekent dat natuurlijk dat het top-down is ;).


    9 februari 2009 om 13:20
    artgrrl

    @Menno die site had ik gelezen maar ook daar wordt niet meer informatie over hun bronnen gegeven, alleen dat het ‘user data’ betreft


    9 februari 2009 om 15:01
    Marco Hendrikse

    @Menno: ik denk dat Twitter door veel meer mensen opgepakt gaat worden, ook zonder dat daar aparte Twitteromgevingen voor gecreerd hoeven te worden.

    Als ik alleen al kijk wat een buzz er rondom Twitter is de afgelopen dagen, ook in print. Dat dat niet allemaal even positief is wil ik beamen. Gisteren werd zelfs nog in de ochtendshow van Edwin Evers door 1 van de co-presentatoren het woord ‘sneu’ in de mond genomen met betrekking tot Twitter. Maar mensen worden daar toch nieuwsgierig door. Gaan het proberen. En dan is de vraag of zij snel genoeg een kritische massa aan volgers weten te mobiliseren, zodat Twitteren ook echt leuk wordt. En niet dus zoals de dames uit dagblad De Pers die vrij snel concludeerden dat Twitter er voor de eenzamen en narcisten is.

    Een api om snel (veel) contacten toe te voegen – buiten dus mailcontacten – lijkt inderdaad belangrijk voor de verdere populaisering van Twitter.


    10 februari 2009 om 07:21
    Erik van der Veen

    Bij veel bedrijven wordt puur geredeneerd vanuit de eigen boodschap. Draai dit om. Wat zouden mijn klanten en prospects van ons willen weten? Deze vraag is een stuk eenvoudiger te beantwoorden. Waarover bellen klant uw bedijf? Via welke zoektermen komen ze op uw site? Op welke links wordt op de site geklikt? etc. Kortom wat leeft er bij hen?


    19 december 2009 om 06:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!