Interview Johan van Mil

27 januari 2009, 18:50

{title}Eind vorige week werd bekendgemaakt dat het bedrijf Mailmedia verkocht is aan OMG. Mailmedia gaat binnen de OMG groep als een zelfstandig bedrijf verder. Benieuwd naar de beweegredenen van oprichter Johan van Mil stelde ik hem een aantal vragen.

Waarom is Mailmedia verkocht?

Mailmedia is al jaren marktleider in het verhuren van emailadressen voor direct marketing acties. Het afgelopen jaar is Mailmedia met 25% gegroeid. Dat is een sterkere groei dan de marktgroei van ongeveer 15%. Daarom wilde Mailmedia het succes uitbouwen door de propositie te verbreden voor de top 2.000 adverteerders en bureaus. Ook uitgevers waar mailmedia de exploitatie voor verzorgt profiteren mee, door bijvoorbeeld het verkopen van bereik op websites (display) en respons based advertising. Tevens vond ik het zelf een mooi moment om na 6 jaar buffelen even lekker lang vakantie te nemen en iets nieuws op te gaan zetten.

Je geeft aan dat Mailmedia marktleider is. Het persbericht spreekt over 5 miljoen omzet. De omzet van TAPPS is 4 miljoen. Hoe ziet de rest van de markt eruit?

Mailmedia is inderdaad marktleider. De totale omzetgrootte van de markt van het verhuren van emailadressen voor online direct marketing is ongeveer 13 miljoen. De omzet van TAPPS is 4 miljoen, van E-profile 2,5 miljoen en van traditionele bedrijven als WDM 1,5 miljoen. Volgens deze snelle rekensom heeft Mailmedia dus een marktaandeel van bijna 40%.

Waarom toonde OMG interesse in Mailmedia?

OMG wilde hun dienstverlening van result based advertising verder verbreden met het verkopen van bereik voor branding campagnes. Hier zit de expertise van Mailmedia. Daarnaast wil OMG meer zaken doen met mediabureaus. Aangezien Mailmedia hier al jaren veel voor werkt, liggen hier enorme kansen.

Wat heeft OMG moeten betalen voor de overname?

Een bijzonder mooie waardering voor zowel koper als verkoper.

Is het complete eigendom verkocht of heb je een aandeel behouden?

Dialogue Company heeft, naast de financiële transactie, een minderheid verworven in OMG.

Onder Mailmedia vallen meerdere bedrijven toch? Wat is er precies verkocht?

Mailmedia en alle onderdelen daarvan, zoals Communicatienieuws, YourLeads, etc. De andere onderdelen van Dialogue Company (Tripolis, AcceptEmail, Yeshello.com, enz.) maken dus geen onderdeel uit van de transactie.

Wat ga je nu doen?

Eerst even lekker vakantie vieren! Ik ben er achter gekomen dat ik ondernemen het leukste vind. Met name het bedenken en opzetten van een bedrijf geeft een enorme kick. Voor het uitbouwen ervan zijn er gelukkig mensen die daar veel beter in zijn.

Een nieuw bedrijf opzetten dus weer? Kun je vast een tipje van de sluier oplichten?

Ik heb serieus nog geen flauw idee wat ik precies wil gaan doen, maar daar kan ik lekker over na gaan denken nu. Dus als iemand nog ideeën heeft…?

Robert de Boer
eigenaar bij Lead Today

Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen. Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.

Categorie
Tags

4 Reacties

    M. Roelofs

    Leuk interview, Robert! Johan: ik geef je gelijk met de pauze. Mijn complimenten voor je inzet. Tot snel.

    MR


    27 januari 2009 om 20:01
    media

    Johan nog gefeliciteerd! Zou beginnen met een bak kofiie in Arnhem als ik jou was! 😉


    27 januari 2009 om 21:00
    Emiel Kamzol

    Een wel verdiende vakantie.. En ook mijn complimenten met wat je bereikt hebt met Mailmedia.


    28 januari 2009 om 08:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!