Media Barometer: Mobiel internet stijgt, uitdaging advertising

26 januari 2009, 06:35

Het gebruik van mobiel internet neemt toe, eind 2008 heeft bijna 45 procent van de mobiele telefoonbezitters die mobiel online zijn een breedbandverbinding, 52 procent van de mobiele gebruikers wil via opt-in reclame ontvangen op de mobiele telefoon, 9 procent wil zijn mobiele telefoonnummer afgeven in ruil voor gratis produceten. 81 procent wil niet ongevraagd berichten ontvangen.

‘Er ligt voor de online adverteerders nog een enorme uitdaging om te zoeken naar een creatieve manier om mensen te bereiken die verder gaat dan de traditionele banner”, zegt Frank Blenderman van Ernst & Young, in het persbericht bij de jongste Media barometer, waar bovenstaande cijfers uit afkomstig zijn. Zie ook InCT voor volledige persbericht.

‘Permission marketing is bij de inzet van het mobiele kanaal nog belangrijker: een opt-in benadering lijkt een randvoorwaarde voor een succesvolle strategie. De groeiende groep van 2,8 miljoen mobiele breedbandgebruikers is daarbij een interessante potentiële doelgroep voor online adverteerders,’ aldus Blenderman.

Da’s geen nieuws, ach, goed dat E&Y het onderzocht heeft. Maar in het onderzoek kwamen nog meer onderwerpen aan de orde. ‘Uit de mediabarometer komt verder naar voren dat interesse in live TV kijken op de mobiele telefoon ten opzichte van 2007 is verdubbeld naar 12%, de interesse blijft echter laag.’

De behoefte aan deze manier van tv kijken is laag. Als die behoefte er wel is, bestaat die onder niet-kijkers vooral uit nieuws en sport. Maar áls men wel mobiel tv kijkt, dan wordt er vooral gekeken naar entertainment. Uit het persbericht: ‘De gebruikers van mobiele videobeelden zijn echter wel meer gaan kijken, de gemiddelde kijkduur per dag is bijna verdubbeld van 15 minuten in 2007 naar 29 minuten in 2008.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Hai, de link is verkeerd: die wijst naar ICT barometer.


    26 januari 2009 om 20:31
    mgvandenbroek

    @Ewout: Oef, ben ik nog vergeten. Dacht vanmorgen dat het om de ICT barometer ging. Dawasniewaar. Dank voor de scherpte.


    26 januari 2009 om 20:37
    ewout@onedaycompany.nl

    Als je de gehele versie ergens hebt, vergeef ik het je direct ;-D


    26 januari 2009 om 20:40
    Travis

    zegt:Ik heb vanochtend een Webinar LinkedIn gehad. Dank je wel Maarten, je was diijeludk en ik heb er veel van geleerd en zal de tips en trucs zeker gaan toepassen.


    8 juli 2015 om 02:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!