Verschuiving van personeelsadvertenties

23 januari 2009, 06:04

{title}

Nielsen kwam gisteren met het persbericht dat de personeelsadvertenties met 7,3 procent zijn gedaald t.o.v. 2007. Zoals Nielsen zelf al zegt zitten er natuurlijk lacunes in de volledigheid van de cijfers. Immers: ‘Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.’ En als je enkel de belangrijkste vacaturesites meeneemt mis je een hoop vacatures, maar die discussie is eerder gevoerd. De relatieve cijfers en de offline media cijfers zijn zeker interessant om eens onder de loep te nemen.

De grootste daling van het aantal personeelsadvertenties zat offline. Over heel 2008 hebben er ruim 72.500 personeelsadvertenties in dagbladen gestaan, 12,4% minder in vergelijking met 2007. Voor vak- en managementbladen is er een daling van -6,1% over heel 2008 te zien. Nielsen zelf meet een online daling van 6,6% in 2008, maar zoals gezegd moeten we hier onze twijfels bij hebben aangezien een verschuiving naar niche jobboards door Nielsen als een daling wordt geregistreerd.

De verdeling tussen de media typen is dus ook iets scheef, maar Nielsen schrijft hierover: Nielsen registreerde in 2008 bijna 1,3 miljoen personeelsadvertenties waar ruim 1,4 miljoen vacatures in stonden. Internet is verantwoordelijk voor 90,2% hiervan, dagbladen neemt 5,6% voor zijn rekening, vak- en managementbladen 3,3% en de overige mediumtypen 0,9%. Als je ziet dat Jobfeed ongeveer 2 miljoen online vacatures registreert liggen die verhoudingen nog wat anders en is het internet verantwoordelijk voor 96,6% van alle vacatures.

De grote daling in offline advertenties en de relatief veel kleinere daling online geeft aan dat, ondanks de enorme hoeveelheid online advertenties, er nog steeds een verdere verschuiving is naar online.

Wat mij trouwens ook opvalt is de absolute cijfers t.o.v. bijvoorbeeld Engeland. Daar gaan per maand namelijk via de software van Broadbean anderhalf miljoen vacatures online en Broadbean heeft daar ongeveer 2/3 van de markt in handen qua vacature postings. In Engeland gaat dus een factor 12 meer vacatures het net op, terwijl het land nog geen 4 keer zoveel inwoners telt (58 miljoen volgens Wikipedia). Nu ligt de multi-posting quotiënt (dus het aantal jobboard waar een vacature naar toe gaat) daar hoger, maar geen factor 12 (aangezien het gemiddeld niet naar 12 boards gaat). De vraag is dan: hebben wij nu zo weinig vacatures of heeft Engeland er zoveel?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

4 Reacties

    wim

    Veschuiving van personeelsadvertenties??? Daling van advertenties zal je bedoelen. Als iets verschuift,, blijft het evenveel. En dat is hier niet het geval..

    Slechte woordkeuze,, irritant


    23 januari 2009 om 06:21
    chi666

    @Wim: als iets verschuift kan het niet ook dalen? Dat is nieuws voor mij, waar haal je die wijsheid vandaan?

    Ja, het heeft afgenomen, maar er is vooral een verschuiving in verhoudingen waar te nemen. Net als iets stijgt de verhoudingen ook kunnen verschuiven.

    Aangezien, zoals je misschien hebt gelezen in het stuk, dat eigenlijk de enige echte conclusie is van het onderzoek, heb ik dat als titel gekozen. We weten namelijk niet of het gedaald is. Want de cijfers van Nielsen zijn online niet betrouwbaar (genoeg) en die van Jobfeed hebben (door verandering van onderzoeksmethodiek) geen vergelijkbare 2007 cijfers.


    23 januari 2009 om 06:26
    mgvandenbroek

    @Wim:

    ff verder lezen dan de neus…

    “De grote daling in offline advertenties en de relatief veel kleinere daling online geeft aan dat, ondanks de enorme hoeveelheid online advertenties, er nog steeds een verdere verschuiving is naar online.”

    Nog steeds oneens met slechte titel?

    EDIT: Bas was er natuurlijk als eerste bij om dit onrecht de wereld uit te helpen 😉


    23 januari 2009 om 06:27
    Ritzo ten Cate

    Interessant.

    Tegelijkertijd zie ik dat bedrijven juist meer geld steken in ‘algehele positionering’ op de arbeidsmarkt. Bedrijven zoals McDonalds, Hema en Ikea zetten sinds een ongeveer half jaar hun radiospots in om te werken aan hun goede naam als werkgever. “Kom bij ons werken en je hebt goede carrière mogelijkheden.” Van bedragen heb ik geen idee. Wel zijn deze bewegingen vanuit een aantal bedrijven intern bevestdigd.


    23 januari 2009 om 12:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!