De glazen bol: 2009 volgens de Nederlandse ontwerptop

21 januari 2009, 05:59

{title}Het nieuwe jaar zal ons veel onverwachts brengen. Des te meer behoefte aan een rots in de branding en lichtpuntjes in het donker. Op Fontanel hebben we een onderbouwde fundering geprobeerd te leggen door de meest invloedrijke designbureaus van Nederland te vragen wat zij van het komende jaar verwachten.

Koeweiden Postma, Edenspiekermann, Studio Dumbar, Fabrique, Total Identity en Momkai delen hun bevindingen en verlichten jullie met boeiende adviezen. Over eco sustainability, een recessie die kansen biedt, 2009 als het jaar van het ondernemersschap, de interface cultuur die toegankelijk wordt voor de massa en nog veel meer.

Koeweiden Postma

1. Eco/sustainability krijgt nieuwe impuls door financiële crisis en werkt in alles door: economie, architectuur, design

2. Worldchanging.com, onvolprezen website van optimisten die intelligente oplossingen zoeken

3. Jeffrey Sachs ‘Common Wealth, Economics for a Crowded Planet’, over de drie grote bedreigingen: overbevolking, extreme armoede en de opwarming van de aarde. Drie oplosbare problemen volgens Sachs. (lees meer)

Edenspiekermann

In 2009 zullen de gevolgen van de recessie nog meer voelbaar worden. Zo verwachten we dat opdrachtgevers voorzichtiger worden en minder snel ineens een groot project neerleggen. We zullen hard moeten werken.

Aan de andere kant biedt de recessie kansen, want relevantie en geloofwaardigheid worden belangrijker. Vooral bij banken wordt dat in de loop van 2009 zichtbaar: “Hoe herstel je imagoschade?” Consumenten verwachten meer transparantie en willen weten welke waarde een bank nu concreet toevoegt. En dat vraagt iets op designgebied, namelijk het tastbaar maken van functionaliteit en relevantie. (lees meer)

Studio Dumbar

‘2009 wordt het jaar van het ondernemerschap’. Het komende jaar zullen designers meer dan ooit ondernemers moeten zijn. Het professionele niveau van de Nederlandse designbranche is ongekend hoog. Dat geeft ons een unieke uitgangspositie. Waar ik al lang op hamer is dat de designsector nog meer aan kracht kan winnen door óók zakelijk en ondernemend te zijn. (lees meer)

Fabrique

2009 wordt voor onze opdrachtgevers het jaar van de accountability. Er is misschien toch wat zwaar weer op komst en dat kan niet helemaal ongemerkt voorbij gaan. Opdrachtgevers zullen natuurlijk niet ophouden met communiceren, maar wel scherper kijken naar opbrengstmaximalisatie. Meetbaarheid is daarin key. Online heeft wat dat betreft natuurlijk een grote voorsprong, omdat serverstatistieken direct duidelijkheid bieden. Optimalisatie zal een grotere rol krijgen ten opzicht van weggooien en opnieuw beginnen. (lees meer)

Total Identity

In tijden van deze lastige economie zal voornamelijk de vraag naar effectiviteit boven water komen. Daarmee bedoel ik geen proefonderstellingen, tests of onderzoeken, maar als dienstverlener moet het werkelijke probleem worden aangepakt. En daar is durf voor nodig. Voor velen is dat een probleem, omdat zij zich niet gerust voelen buiten hun (ontwerp)specialiteit. (lees meer)

Momkai

Het nieuwe jaar zal de steeds verder oprukkende interface cultuur toegankelijk maken voor de massa. Internet als informatief wireless weefmiddel. Op je telefoon, op je televisie, op je spelcomputer. In de keuken, tijdens het fietsen, met je oma op de markt. (lees meer)

Het volledige artikel kan hier op Fontanel worden bekeken.

Illustratie door George Lambermont

Willem van Roosmalen
student Visual Art and Design Management bij Fontanel.nl

Fontanel is een online magazine dat zich richt op de laatste ontwikkelingen binnen de designwereld met een focus op de jonge, talentvolle en opkomende generatie. Zij bieden een breed platform aan voor geïnteresseerden in design, branding, reclame, kunst en fotografie. Daarnaast houdt Fontanel interviews met aanstormend talent of met jonge, interessante bedrijven en worden de meest recente (design)boeken van een recensie voorzien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!