Eindelijk draadloos internet in de trein?

15 januari 2009, 05:15

Eindelijk draadloos internet in de trein?Zou het dan toch eindelijk eens gebeuren? De nieuwe NS-topman Bert Meerstadt kondigde gisteren aan dat treinreizigers vanaf begin 2010 draadloos kunnen internetten in intercity’s op de drukste trajecten. De NS weten nog niet of dat gratis of betaald zal zijn.

Het spoorbedrijf belooft al jaren internet in de trein aan te bieden, maar tot dusver zijn alle pogingen mislukt. Twee jaar geleden strandde een samenwerking met KPN. Het project bleek toen bij lange na niet rendabel te krijgen. Volgens Meerstadt gaat het dit keer wel lukken (via: Nederlands Dagblad).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    mgvandenbroek

    Heel benieuwd of het traject Amsterdam Amstel – Utrecht – Arnhem druk genoeg is 😉 Zou een hoop gelazer schelen.


    15 januari 2009 om 06:16
    Paul Hottinga

    Benieuwd wat de tariefstelling gaat worden. Met de flatfee abonnementen van 10-20 euro op de mobiele telefoons is het niet interessant hier veel voor te moeten betalen.

    Vooral niet bij het reizen in spits of korte trajecten in drukke treinen.


    15 januari 2009 om 06:26
    evroekel

    Leuk maar wat voegt mobiel internet nu nog toe met alle flatfree abbo’s? Deel de mening van Paul dat als men niet met echt iets nieuws komt (superrrr snel) het niet bijster hard gaat lopen.

    @matthijs: heb je nog steeds geen snelle mobiel data connectie van de zaak?


    15 januari 2009 om 06:29
    Aljo Hartgers

    Betalen met je ov-chipkaart, maximaal 1 euro per dag (dus per rit) en 1e klas gratis. Overigens: in 2010 heeft iedereen die internet in de trein wil, hier toch al zelf voor gezorgd?


    15 januari 2009 om 06:42
    mgvandenbroek

    @Erik: Natuurlijk heb ik dat. Allang. Razendsnel, van Vodafone. Maar het opbouwen van die verbdinging kost een paar minuten. En tijd is geld, dat weet iedereen.

    Ben inderdaad ook benieuwd naar de snelheid. En vooral naar de kosten. Want gratis, dat geloof ik niet in deze moeilijke tijden. Behalve dan met boeken. 😉


    15 januari 2009 om 06:43
    Rick M.

    Kansloos denk ik, iedereen die echt al mobiel wil kunnen werken heeft inmiddels UMTS kaart gescoord (via werkgever). Ikzelf dus ook al (ook van Vodafone); werkt perfect.


    15 januari 2009 om 07:33
    media

    @Rick: ze zullen dus met iets extra’s moeten komen. Dat zou kunnen door ofwel extra service (snelle verbinding, toegang tot extra diensten, wellicht leuke social media applicatie waarmee je contact kunnen leggen met andere reizigers in deze trein, etc) ofwel ze zullen het gratis moeten aanbieden. Aanbieden van betaalde draadloos internet zal inderdaad geen toegevoegde waarde hebben en is inmiddels al lang ingehaald door diensten vanuit telco’s.


    15 januari 2009 om 07:45
    ArnoudEngelfriet

    Voor mij zouden stopcontacten meer waarde hebben dan draadloos internet.


    15 januari 2009 om 07:47
    media

    @Arnoud: goed punt, laat ze maar eens beginnen met stopcontacten!


    15 januari 2009 om 08:18
    Paul Hottinga

    @arnoud zijn al nieuwe treinen met stopcontacten! Is inderdaad een must!


    15 januari 2009 om 08:54
    koningwoning

    Mensen…. ik denk dat er genoeg mensen zijn die GEEN vodaphone abonnement hebben, maar toch wel in de trein mobiel internet lusten. Denken dat iedereen die dit wil al een abo heeft is denken vanuit n=1, of alleen naar omgeving kijken.

    Vergis je niet, je hele omgeving is innovator/early adopter.

    Stopcontacten in de trein… ‘k dacht het niet. voordat je het weet is mies uit alblasserwaard haar haar aan het föhnen! Als je je computer niet hebt opgeladen zodat je het ritje met de trein (gem = 30 min) aankan, dan vind je mobiel internet ook niet echt belangrijk.


    16 januari 2009 om 10:37
    ArnoudEngelfriet

    Koningwoning: niet iedereen woont binnen de ring A10. Mijn gemiddelde treinreis duurt een uur, met uitschieters naar 3 uur. Het lijkt me trouwens heerlijk om meteen even mijn tandenborstel op te kunnen laden, mijn haar te kunnen föhnen en mijn broek te kunnen persen. Ik reis niet voor niets eerste klasse!


    16 januari 2009 om 10:39
    Remco de Vries

    Over het haar fohnen, daar kan ik me wel in vinden, zat laatst tegenover een man die zich zat te scheren, wat moet ik daarmee ’s ochtends. Kan dat niet thuis?


    16 januari 2009 om 11:11
    media

    ANP bericht vandaag:

    (…) De NS denkt dat vanaf 2013 83 procent van de intercitystoelen is voorzien van een internetverbinding. Dat blijkt uit een brief van verkeersminister Camiel Eurlings aan de Tweede Kamer.

    Eurlings is bereid 15 miljoen euro beschikbaar te stellen om de plannen mogelijk te maken, maar wil wel dat de spoorsector een gezamenlijk plan maakt. Volgens hem moet voorkomen worden dat er een lappendeken van systemen ontstaat of concurrentie tussen NS en ProRail. ProRail is al betrokken bij een internetproefproject van Arriva en KPN op het traject Leeuwarden-Groningen dat sinds februari loopt.

    De NS worstelt al enkele jaren met de installatie van internet in de treinen. Begin dit jaar kondigde de nieuwe president-directeur Bert Meerstadt aan dat er in 2010 internet in de treinen zou komen.

    Volgens Eurlings denkt de NS internet sneller en vollediger te kunnen invoeren met de 15 miljoen, die de Tweede Kamer eind 2007 afdwong voor gratis internet. ,,Internet is dan in het eerste kwartaal van 2013 beschikbaar voor 83 procent van de intercitystoelen in plaats van 58 procent in 2019.’’

    Eurlings heeft de NS gevraagd waarom Connexxion zonder overheidssteun al internet op treinen heeft. Volgens de spoorwegen heeft Connexxion maar enkele treinstellen en zijzelf 1600. De inbouwkosten zijn daardoor bij de NS veel hoger en de daarvoor benodigde tijd veel langer.

    In de brief meldt Eurlings verder dat de spoorwegen dit jaar een proef met een indicator voor reizigerspunctualiteit beginnen. Het spoorbedrijf wil zo niet alleen meten hoeveel treinen op tijd rijden, maar ook hoeveel reizigers er zijn. Op dit moment telt een trein met vierhonderd reizigers even zwaar mee in de punctualiteitscijfers als een trein met honderd reizigers. Als de eerste trein te laat is en de minder gevulde op tijd, dan is 50 procent van de treinen op tijd maar slechts 20 procent van de reizigers. (…)


    7 april 2009 om 19:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!