TV-kanaal NU.nl gelanceerd

12 januari 2009, 11:22

{title}Vandaag is NU.tv officieel de lucht in gegaan. Op speciale mobieltjes van KPN is het kanaal via MobielTV te volgen, later volgen ook andere media. ‘Op NU.tv worden nieuwsbulletins afgewisseld met langere items, zoals autotests, beursberichten, muziekinterviews of het Doelpunt van de Week,’ zo valt in het persbericht van vanochtend te lezen.

‘Met NU.nl bieden we het publiek al jaren een snel en actueel nieuwsoverzicht via internet. Nu kunnen we ditzelfde ook via de televisie doen. Het publiek heeft behoefte aan een zender die constant het laatste nieuws biedt,’ zegt Laurens Verhagen, hoofdredacteur van NU.nl. Volgens Joris van Lierop, uitgever van NU.nl, blijft het niet bij televisie op mobieltje: ‘Wij willen met NU.nl overal aanwezig zijn, of het nu [;-), MvdB] op internet is, op een scherm in een winkelcentrum, op een mobiele telefoon of op een televisietoestel.’

Mobiele TV, zo vervolgt Van Lierop, is een volgende, pragmatische stap voor Ilse Media, die weer meer bereik toevoegt en consumenten in staat stelt te consumeren wat, waar en wanneer ze willen. In februari zal NU.tv niet meer exclusief via KPN te bekijken zijn: ‘Vanaf februari 2009 wordt de programmering doorgezet naar andere platformen en zenderpakketten.’

Geen woord in het persbericht over het waarom van de exclusiviteit via KPN. Als je jubelt een multimediale uitgever te zijn en iets zegt te snappen van publiceren en uitgeven op internet, dan vind ik het niet zo logisch om je content achter een hek te zitten. Het zal een commerciële overweging zijn geweest. En er zullen ook wel technische afwegingen hebben meegespeeld. Ik ben benieuwd. Maar kan niet kijken…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    venturo

    Gaat hem ook niet worden. Universeel en interoperabel denken. Het blijft moeilijk. Geen van die stand-alone channeltjes en applicaties gaat overleven.


    12 januari 2009 om 11:31
    Bas van der Lans

    De Nederlandse CNN, who knows …! Ik vind het ambitieus. Als het één partij moet lukken dan is het toch wel Nu.nl? Ze hebben – waar het om nieuws gaat – een breed publiek.

    Het is wel belangrijk dat er een leuke formule bedacht wordt om random het meest interessante en relevante nieuws aan te bieden. Continu zeg maar, dus niet dat de gebruiker zelf moet klikken. Pas dan is het voor hotels/openbare gelegenheden nuttig om dit op schermpjes in liften e.d. te vertonen.

    Of het overal laten zien van nieuws goed is wil ik in het midden laten ;).


    12 januari 2009 om 12:30
    Multus

    Mee eens. Ik vind die exclusiviteit vreemd. Maar het zal inderdaad wel met technische afwegingen te maken hebben. Maar het is ook een testfase lijkt me. Er kijken toch maar iets van 10.000 man mobiel tv.


    12 januari 2009 om 14:40
    venturo

    Multus Ja en dan ook nog een groot deel gratis. @ Bas ” Als het één partij moet lukken dan is het toch wel Nu.nl? Ze hebben – waar het om nieuws gaat – een breed publiek”. Dat klopt ja, internet publiek.


    12 januari 2009 om 14:59
    Dusta

    Zouden gebruikers echt nieuws gaan kijken op dat kleine schermpje? Dan lijkt door het ’textuele’ nieuws klikken mij toch praktischer. Zie ik de nu.nl nieuwszender eerder op andere plaatsen verschijnen (vb. lift).


    12 januari 2009 om 17:04
    Joop

    Het is jammer dat NU.nl voornamelijk ANP video’s laat zien en weinig/geen eigen producties laat zien


    12 januari 2009 om 17:08
    Bram Fasseur

    Iemand enig idee hoe het nu met http://www.nu.tv gaat? Zijn er veel views via het mobiel tvkanaal van KPN?


    3 september 2009 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!