Oplagen betaalde dagbladen dalen verder in Q3 2008

7 januari 2009, 07:15

{title}De oplage van de betaalde Nederlandse dagbladen is verder gedaald. In Q3 2008 nam het aantal verspreide exemplaren af met 2,4 procent vergeleken met diezelfde periode in 2007. Dit blijkt uit de gisteren gepubliceerde oplagecijfers van HOI (zie: FD).

NRC Handelsblad krijgt in deze HOI-ronde de hardste klappen: de oplage daalt tot 191.000: een verlies van 5 procent. Niet getreurd, denken ze bij NRC: wij hebben Next. Die krant presteerde het een groei te laten zien van 7 procent tot een oplage van 63.197 exemplaren. Het FD wist de stijgende lijn niet vast te houden: de oplage kwam op 55.672 (- 1,5 procent). De Telegraaf (nog steeds 631.000), AD en De Volkskrant zagen traditiegetrouw veel lezers weglopen.

Regionaal

De Stentor (+1 procent) en het Eindhovens Dagblad (-0,5 procent) bleven bij de regionale dagbladen ‘goed overeind’ schrijft het FD.

Gratis dagbladen

Dagblad De Pers bracht zijn oplage in het derde kwartaal drastisch terug tot 300.000. Vorig jaar zat de krant nog rond de 500.000, een daling van bijna 34 procent. De herpositionering van De Pers ‘tekent zich hiermee af’, schrijft NRC. Tegen het FD zegt Ben Rogmans, directeur uitgever sinds het vertrek van Cornelis van den Berg dat het eerdere doel van de krant om de grootste krant van Nederland te worden ‘wat al te ambitieus en erg kostbaar’ is gebleken. ‘Het is een erg romantisch idee, buitengewoon aantrekkelijk, maar meer iets voor de langetermijn’.

Metro en Spits laten een kleine oplagegroei zien in vergelijking met 2007, de oplage van DAG doet niet meer mee sinds het verdwijen van de fysieke krant.

Verder naar benee?

Met de kredietcrisis op de loer, het toch al afnemende animo van adverteerders om te adverteren in kranten en het afkalvende lezerspubliek ziet het er niet goed uit voor de betaalde dagbladen in Nederland. Ben benieuwd welke innovaties er komen gaan. NRC Next is ook alweer bijna mainstream. Dag verdwenen, De Pers geherpositioneeerd, Volkskrant V van de baan. Waarheen, waarvoor?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Rob Fritschy

    @ Matthijs

    Je haalt de begrippen ‘verspreide oplage’ en ‘betaalde kernoplage’ helaas door elkaar waardoor een onjuist beeld wordt geschetst. Zo heeft De Telegraaf een ‘verspreide oplage’ van 719.000 exemplaren; 2,5% minder dan in Q3 2007 en in die zin een vrijwel marktconforme ontwikkeling. Ook de opmerking dat De Telegraaf, AD en de Volkskrant “traditiegetrouw veel lezers zien weglopen” klopt niet voor wat betreft De Telegraaf. Die krant heeft in de vier voorgaande HOI-kwartalen juist een oplagestijging doorgemaakt. Als je de meest recente NOM bereikcijfers erbij pakt kun je zelfs zien dat het bereik van De Telegraaf het afgelopen jaar met 5,7% is gestegen tot 2,25 miljoen personen van 13 jaar en ouder. De term ‘afkalvend’ lezerspubliek is dus wel heel kort door de bocht, zeker als je daar ook nog de fors gestegen bezoekersaantallen van dagblad sites bij betrekt.


    7 januari 2009 om 11:56
    mgvandenbroek

    @Rob: O. Dat is niet best. Wat is precies het verschil, dan?

    En bij die bereikscijfers van het NOM zit online toch niet opgeteld, of wel? Ik ben geen expert, maar als er minder kranten worden verspreid, kan het bereik toch niet stijgen? Gaan mensen de krant vaker doorgeven, dan? Dat wil er bij mij niet in.

    Fijn dat het zo goed gaat met De Telegraaf. Maar de oplage daalt toch gewoon, met 2,5 procent. Dan lopen er toch lezers weg?


    7 januari 2009 om 12:15
    Erick

    Werk je bij de marketingafdeling van de Telegraaf Rob (ik vermoed van wel). Verspreide oplage is namelijk een nietszeggende marketingcategorie: het zegt niets over de aantallen abonnees. Ik heb geen grafiekjes, maar heb in de cijfers gezien dat het verschil tussen die twee hard oploopt: kranten laten expres teveel drukken om aan adverteerders te kunnen laten zien: kijk, wij doen het goed! Zo kan het zijn dat de verspreide oplage in pak m beet vijf jaar ‘maar’ 3 of 4 procent is gedaald, terwijl eenvijfde van de abonnees is weggelopen.

    Deze luchtbel zal ook lekgeprikt moeten worden, en ik vind dat de adverteerders dat moeten doen door te zeggen dat ze het niet langer pikken dat ze zand in de ogen gestrooid krijgen.

    En misschien kan de HOI ook minder cijfers publiceren, zodat salesmensen de mogelijkheid niet meer hebben om cijfers te laten zien die weliswaar kloppen, maar niet de werkelijke situatie laten zien.


    7 januari 2009 om 13:18
    Rob

    @ Matthijs

    Het maakt veel uit of je uitsluitend naar het laatste kwartaal kijkt (Q3) af dat je een heel jaar meeneemt. Over een heel jaar bezien is de verspreide oplage van De Telegraaf vrijwel stabiel gebleven.

    @ Erick

    Verspreide oplage zegt nog niets over aantallen abonnees, klopt. Maar als verspreide kranten niet worden gelezen, zou het NOM-bereik nooit kunnen zijn gestegen. En uiteindelijk heeft de adverteerder vooral belang bij het bereik van een krant en niet alleen de oplage.


    7 januari 2009 om 13:42
    Arnoud

    Innovaties?

    Ik vermoed dat krantenuitgevers alleen maar kunnen overleven als men gebruik blijft maken van hun eigen kwaliteiten, namelijk het verspreiden van nieuws op basis van een gedegen analyse welke is omlijst met achtergrondinformatie die de achterban aanspreekt.

    Misschien dat men het proces van ‘ontzuiling’ naar ‘verzuiling’ weer eens moet bestuderen, maar dan in omgekeerde richting. Welke aspecten of kernkwaliteiten werden ten tijde van de ‘verzuiling’ als een behoefte ervaren? Zodra het bestaansrecht wordt onderkend, kan men naar mijn idee veel meer gebruik maken van het internet. Maak er, evenals het FD, een prachtige betaalde dienst van. De groep waar je voor schrijft, zal een betaalde dienst niet als een belemmering ervaren, mits er aan zijn behoefte wordt voldaan. Is dat niet jullie vak?

    Oppervlakkige veranderingen, zoals het handzamer maken of het gebruik maken van minder afgevende inktsoorten, is leuk, praktisch en nuttig maar of dit op termijn een werkelijke bijdrage levert aan de overlevingkansen van de betaalde abonnementen is nog maar de vraag. Waarom lezen mensen een krant? Ik zou hem niet kunnen missen ;-).


    7 januari 2009 om 15:17
    Langace

    Ik vind voor al de “groei” van NRC next erg “raar”. Ik denk dat veel mensen overstappen van de grote NRC naar het makkelijk leesbare broetje. En een groei van een krant met een oplage van 60K… hoeveel lager wil je?

    Verder vind ik vooral hun online marketing (abonee werving)erg slecht geregelt en daar laten ze echt steken vallen.

    Zoal als je lees “vind” ik veel, ik ben geen kennen zoals andere mensen hier zeker wel zijn.


    7 januari 2009 om 16:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!