The state of the Twittosphere Q4 2008

2 januari 2009, 06:46

{title}

Twitter heeft nu tussen de vier en de vijf miljoen gebruikers. De meeste groei in de userbase is vorig jaar, in 2008 ontstaan, wat zorgt voor meer dan 600 procent aanwas in een jaar tijd. Het rapport is al even uit, ik pik het toch nog even op op deze eerste werkdag van 2009. Lees het ‘The State of the Twittersphere’ (pdf) van Hubspot en je bent weer helemaal bij over alle facts en figures rondom Twitter. Moet je zin in hebben, want het is veel.

TechCrunch besprak het rapport vlak voor kerst (daar vind je het rapport ook embedded voor wie een hekel heeft aan pdf). Marketingcharts heeft het rapport nu ook opgemerkt en komt met een aantal key figures die ik hieronder kort zal herhalen. Jeroen Mirck kwam onlangs met deze Twitter Top 40, die op About Blank vrolijk zó omschreven werd:

Eigenlijk kan ik hier elke introductie achterwege laten en de link gelijk dumpen, maar Jeroen Mirck heeft de allerergste twitterazzi van Nederland op een rij gezet op nickname, voor- en achternaam. Als je je Twitterfeed een beetje schoon wil houden, dan zijn dit de individuen die je zeker niet aan je lijst moet toevoegen: Twitter Top-40: Wie twittert het meest.

Terug naar het rapport van Hubspot en de key findings:

  • Twitter wordt gedomineerd door nieuwe gebruikers, 70 procent van de userbase werd ‘lid’ in 2008. 20 procent van de gebruikers werd lid in de afgelopen 60 dagen.
  • Iedere dag worden er tussen de vijf en tienduizend nieuwe accounts aangemaakt
  • 35 procent van de Twittergebruikers heeft tien of minder followers
  • 9 procent van de Twittergebruikers volgt niemand
  • Vijf procent van de Twittergebruikers heeft meer dan 250 followers
  • Slechts 0,8 procent van de gebruikers heeft meer dan 1000 followers
  • 22 procent heeft vijf of minder followers
  • Er is een sterke correlatie tussen het aantal followers dat iemand heeft en het aantal mensen dat iemand zelf volgt.
  • De meest populaire dagen om te tweeten zijn woensdag en donderdag

Negatief bekeken hebben we het dus over een enorme userbase die ontzettend hard groeit, maar die nog niet actief is. Er zijn, zo blijkt uit de cijfers, nogal wat ‘dode’ Twitter-accounts. Tenminste, iemand die niemand volgt, en zonder followers is, beleeft waarschijnlijk weinig lol aan zijn Twitter-account.

Critici zeiden een paar jaar geleden (je hoort het nog steeds wel eens) hetzelfde over weblogs. Iedereen heeft er een, maar er komen geen bezoekers. Deze van Albert Benschop (2003) staat me bij en gebruik ik andermaal:

“De gemiddelde duur van de verlaten blogs is 126 dagen (bijna vier maanden). Veel blogs zijn slechts eendagsvliegen die verweesd achterblijven. Het web ligt bezaaid met onbegraven lijken.”

Ben zeer benieuwd hoe het Twitter zal vergaan. Totaal anders, waarschijnlijk. Bekijk ook, ter aanvulling, onderstaande presentatie op Slideshare over Twitter.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Marcel Pater

    Ik denk dat Twitter zeker een blijvertje is. Zeker gezien de toename van het aantal Twitter-accounts van de afgelopen maanden, afgelopen jaar van organisaties waaronder overheidsinstellingen. Het blijft mij ook verbazen hoe makkelijk Twitter bij te houden is ondanks dat je een paar honderd Twitteraars volgt. Misschien is dat wel de kracht van Twitter. En wat haperingen in de techniek en applicaties neem ik zelf dan maar voor lief.


    2 januari 2009 om 09:45
    hanrusman

    Ik ben wel benieuwd wat de publiciteit heeft betekent voor Twitter, vooral eind november en heel december kwam twitter zeer regelmatig in de pers. Helaas is dat in dit onderzoek nog niet meegenomen. Dat de innovators nu een beetje beginnen te klagen hoort bij de groei van het platform volgens mij


    2 januari 2009 om 09:55
    Hans Smellinckx

    las net de presentatie van Ogilvy en zie toch verschillende uitdagingen voor Twitter:

    -> business model: hoe gaan bedrijven hier geld aan verdienen? Tot hiertoe is het een “leuke tool” om aan micro community marketing te werken, maar daar verdien je geen geld mee. Dus Twitter in de huidige vorm heeft weinig toekomst. De technologie en het idee erachter is wel super, maar hoop dat ze snel gekocht worden door Google… zet die Tweets eens onder de adwords… dat zou een bom geven.

    -> kritische massa: de helft van de Twitter accounts wordt maar 1 keer gebruikt, dus in plaats van 3 miljoen gebruikers, zijn dat er MAAR anderhalf miljoen, dat is veel te weinig om het label “hype” te vervangen door “trend”. Hopelijk gaat het niet dezelfde weg op als second life. Je hebt dus veel meer gebruikers nodig en liefst niet allemaal in de US residerende twitteraars.

    Dus, ja, leuk idee, maar het zal een uitdaging worden om het leuke idee om te toveren tot iets wat bedrijven kunnen gebruiken en ook geld mee kunnen verdienen.

    Hans

    http://www.onlinemarketingmanager.be


    2 januari 2009 om 10:30
    Peter Bonjernoor

    Beetje dubieus dat bijna alle cijfers gebaseerd zijn op de getallen van twitter.grader.com als je rekening houdt met zoekresultaten die onzin als “928,626 Overall rank, out of 874,273” weergeven terwijl er maar gegevens van 500,000 accounts bekend zijn.

    Ook jammer dat je niet gekozen hebt voor het grafiekje juist eronder, dat duidelijk aangeeft dat de groei van het aantal unieke bezoekers sterk aan het afvlakken is.


    3 januari 2009 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!