FairConnect start met co-created food brand in Nederland

17 december 2008, 15:13

FairConnect start met co-created food brand in NederlandAlhoewel ik er niet meer direct bij betrokken ben, heb ik enkele maanden geleden wel meegedacht over FairConnect. Wat is FairConnect? FairConnect gaat biologische en fairtrade voedingsproducten op de markt brengen van en voor iedereen. Het bedrijf is in handen van boer(inn)en, fabrikanten, werknemers én consumenten, die de winst eerlijk delen. Het doel is dat biologisch én fairtrade op een originele wijze worden verenigd. Consumenten kunnen op www.fairconnect.nl een winstbewijs kopen waarmee ze eigenaar worden van FairConnect. Bovendien kunnen ze actief participeren in de ontwikkeling van de producten en direct investeren in de producenten achter het merk. FairConnect is hiermee de eerste co-created food brand in Nederland.

“Iedereen is welkom om eigenaar te worden van FairConnect en samen met onder andere agrarische producenten uit zuidelijke landen een voedingsmerk te realiseren waarvan de handelsketen eigenaar is. Mede-eigenaar wordt je door een winstbewijs van FairConnect te kopen van minimaal 50 Euro. FairConnect wordt dus voor een kwart van de consumenten en zij kunnen zelf bepalen hoe nauw zij bij FairConnect betrokken willen zijn. Zo creëren we ‘business as unusual,” aldus Maarten Rijninks, initiatiefnemer van FairConnect.

Het winstbewijs geeft recht op een gedeelte van de winst die consumenten kunnen investeren in de producenten in de ontwikkelingslanden. Consumenten kunnen ook participeren in de webcommunity en zo in contact komen met de producenten achter de producten en actief participeren in de ontwikkeling van de producten, bv. door deel te nemen aan smaakpanels. Zo wordt een nieuwe vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen mogelijk.

FairConnect werkt nauw samen met een ondernemersnetwerk die elk hun eigen product of expertise inbrengen, zoals een designbureau, een IT-specialist een marketingcommunicatiebedrijf. Ook werkt FairConnect samen met twintig studenten van de Hogeschool van Amsterdam voor het vormgeven van de webcommunity.

Maarten, Leonie en alle andere betrokkenen, heel veel succes met dit prachtige initiatief!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    raul lansink

    Marco,

    Volgens mij noemden wij dit in de goede oude tijd een kolchoz of een kibboetz. Heeft co-creatie dan toch socialistische wortels?


    17 december 2008 om 18:01
    media

    Raul, als je er goed over nadenkt zit er inderdaad wel een socialistisch karakter in co-creatie!


    17 december 2008 om 18:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!