Weekoverzicht Webanalisten.nl (25): Formulieren, broken links en feedback

16 december 2008, 09:15

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week in de 25e(!) update:

  • Broken links: ze zijn er altijd!
  • Online Formulieren: Vraag alleen wat nodig is!
  • 5 maanden feedback verzamelen via Kampyle: Een update

Broken links: ze zijn er altijd!

Afgelopen week werkte Ton Wesseling mee aan een Expert Review voor 4 travel websites. De resulaten van dit onderzoek werden met de learnings gepresenteerd op het Emerce Insight Travel congres (zie hier voor de presentatie). Eén van de onderdelen van de review is het controleren van de website op broken links. Wat Ton bijzonder blijft vinden is dat er altijd broken links zijn. Niet zomaar een ver weg verstopte extrene link, nee, echt het niet meer werken van interne hyperlinks waarvan je weet dat veel mensen ze gebruiken. Niet werkende hyperlinks die er voor zorgen dat de bezoeker het proces waarhij mee bezig was niet kan afmaken. Ton geeft eerst 2 voorbeelden en daarna een overzicht van gratis tools die kunnen worden gebruikt om broken links te voorkomen!

Online Formulieren: Vraag alleen wat nodig is!

Verleden week schreef Matthew Niederberger al een artikel over online formulieren en het scheppen van de juiste verwachtingen bij een bezoeker of te wel klant in spé. Het betrof hier een informatie- en tijdsduur-verwachting die van belang waren voorafgaand aan een formulier. Deze week gaat Matthew op de inhoud van het formulier zelf in. Hij laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe je op een slimme manier informatie kunt vragen aan bezoekers zonder dat dit als vervelend ervaren wordt. Ook laat hij zien dat er vaak teveel informatie gevraagd wordt voor het product of de dienst die aangevraagd wordt.

5 maanden feedback verzamelen via Kampyle: een update

Begin juli 2008 hebben we op webanalisten.nl de feedback tool Kampyle geïntegreerd. Doel van deze tool was om naast kwantitatieve analyse ook kwalitatieve informatie te gebruiken voor het verbeteren van webanalisten.nl, of in ieder geval een contactkanaal te genereren waarmee eenvoudig feedback kon worden verkregen.

Naast de oranje feedbackbutton rechts onderin de website kreeg 1 op de 10 bezoekers een aparte melding of hij of zij feedback wilde geven. Deze staat nu uit. Enerzijds zorgde dit voor blijvende binnenkomende feedback, anderzijds werd de waarde steeds lager, omdat het tonen random was. Nieuwe bezoekers vullen niet gauw iets in (als wel, dan melden ze dat ze nieuw zijn) en bestaande bezoekers begonnen meer en meer te klagen! Lees in het volledige artikel wat wij met de feedback van onze bezoekers gedaan hebben.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Dank voor het gebak heren, leuk jullie op bezoek te hebben gehad in Arnhem. Volgende keer zorg ik dat mijn agenda wat leger is!


    17 december 2008 om 14:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!