Top 20 NL websites van Multiscope

11 december 2008, 11:57

Voor de negende achtereenvolgende keer heeft Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. Dat bracht het onderzoeksbureau vanmorgen via een persbericht naar buiten. Google blijft de nummer 1, YouTube en Buienradar zijn de snelste stijgers. De lijst komt tot stand op basis van Visiscan, een online benchmark voor Nederlandse websites.

Google bereikt 92 procent van de Nederlandse internetgebruikers. Live.com groeit naar een tweede positie door concentratie van meerdere diensten op een domein. Hyves stijgt van 8 naar 3. Nieuwkomers als Vistaprint.nl, Rabobank.nl, Telegraaf.nl en Anwb.nl vielen vorig jaar nét buiten de top 20. Zie hier het volledige persbericht. Zie hieronder de volledige lijst en een opsomming van de verliezers:

{title}

In het persbericht staat onder het kopje ‘verliezers’:

Startpagina.nl verliest dit jaar duidelijk terrein. Sinds 2005 bezette de website de nummer 2 positie in de ranglijst, dit jaar daalt Startpagina.nl naar een negende positie. Rtl.nl (22), Kpn.com (23), Zylomgames.com (25), Planet.nl (merk opgeheven), Msn.nl (nu onder Msn.com) en Hotmail.com (nu onder Live.com) verliezen hun positie in de top 20. Verder dalen Marktplaats.nl, Msn.com, Postbank.nl, Nu.nl en Web-log.nl licht.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Erwin Sigterman

    ik merk de concurrentie tussen Google en Live.com (nr. 1+2) niet op mijn webstatistieken. Google loopt hier nog mijlen voorop!


    11 december 2008 om 12:24
    Serge

    Toch altijd leuk die lijstjes, al moet je je er nooit blind op staren.

    Vind het wel verrassend dat Neck.nl er wel in staat en Wehkamp.nl bijvoorbeeld niet?


    11 december 2008 om 13:04
    Jeroen

    Live, staat die niet standaard ingesteld als zoekmachine op IE7? Dat zou heel veel verklaren, aangezien het de meest waardeloze zoekmachine is sinds Ilse. Dat geldt trouwens ook voor msn.com. Aangezien heeeeeel veel mensen niet weten hoe ze hun standaard zoekmachine moeten wijzigen of de startpagina van IE, verklaart dat eigenlijk alles.

    Dat Vistaprint zo hoog scoort zal wel de volgende reden hebben: je wordt betaald als panellid, dus in het panel zullen veel ‘goudzoekers’ zitten die ook allemaal lid zijn van spaarsystemen als geldrace.nl en euroclix. Vistaprint stuurt bijna dagelijks via deze partijen een dm. Om de punten op het saldo bijgeschreven te krijgen, moet men een halve seconde de website van Vistaprint bezoeken. Dus elk bedrijf dat bovenmatig actief is via dergelijke partijen, zal veel te hoog uitkomen in de ranglijst.

    Dit is geen jaarlijst, maar een baggerlijst 😉


    11 december 2008 om 13:18
    H. de Vries

    @Jeroen

    Je hebt je copy and paste ‘werk’ naast emerce nu ook al op marketingfacts geplaatst. Wat een bijdrage…


    11 december 2008 om 14:18
    mgvandenbroek

    @Mark: voor de duidelijkheid, met “ik” bedoel jij hier 9292ov.nl neem ik aan? ;-0 Fijne plug van M!-artikelen trouwens!!!


    11 december 2008 om 15:33
    Rob

    Ik ben benieuwd op basis waarvan die top 20 is samengesteld. Unieke bezoekers, visits, views, totale surftijd?


    11 december 2008 om 15:35
    Maarten

    @H. de Vries

    Emerce had ik vandaag nog niet bekeken, maar ik vroeg me wel af hoe vista zo (irreëel) hoog kan staan. Voor mij was de post dus wel een positieve bijdrage.


    11 december 2008 om 15:36
    Mark de Bruin

    @Matthijs: ja die twee haal ik nog wel eens door elkaar. Ik denk dat ik mij te veel vereenzelfig met de website die ik vertegenwoordig 😉


    11 december 2008 om 15:37
    H. de Vries

    @Maarten,

    Inhoudelijk vond ik de post interessant. Op emerce had ik echter gelezen dat Jeroen dit niet zelf had geschreven maar had overgenomen van een ander. Wanneer je een ander citeert kun je dit toch wel even vermelden.


    11 december 2008 om 15:50
    Paul Hottinga

    Interessant artikel maar vind Vistaprint erg opvallend. Komt live.com zo hoog omdat msn bij opstarten dit standaard opent?


    11 december 2008 om 18:04
    marcelvogels

    Er is een duidelijke bias mbt professionele paneljagers. Zie uitstekende commentaar van Jeroen. Eigenlijk best jammer omdat het idee prima is en STIR inzichten verder verrijkt. Maar Nu.nl onder Neck.nl ??? I don’t think so, en volstrekt ongeloofwaardig. Idee blijft goed, uitvoering behoorlijk rommelig.

    Wat zou helpen is als duidelijk wordt waar deze panelleden zijn verzameld, hoe frequent en of/wanneer ze eerder aan dergelijk onderzoek hebben meegedaan en wat hun profiel exact is.


    11 december 2008 om 19:11
    Soufi

    Ja, uitstekend commentaar Jeroen:-)

    Volgens mij werft Intomart voor STIR vooral uit haar eigen algemene panel en Multiscope werft voor Visiscan ook uit eigen panel. Schrijf je in voor beide algemene panels en je wordt vroeg of iets later vanzelf uitgenodigd voor zo’n surfpanel. ‘Dubbele’ bias dus als je het mij vraagt. Exact profiel wordt niet of nauwelijks vrijgegeven, omdat daarmee de zwakten van STIR en Visiscan te duidelijk aan de oppervlakte zouden komen.

    Neckermann is op dezelfde wijze actief als Vistaprint, maar iets minder frequent overigens. Inschrijving bij Geldrace of Euroclix geeft ook veel nieuwe inzichten…


    11 december 2008 om 19:25
    maarten

    @H. de Vries: Nu snap ik je reactie. Ik dacht dat hij zijn eigen post had gekopieerd


    12 december 2008 om 18:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!