De Postcode Kanjertruck verbouwt je homepage

10 december 2008, 07:02

{title}

Een homepage-takeover, maar dan nét even anders. De Nationale Postcode Loterij laat de komende weken een rode truck over het internet rijden. De truck, met daarop erg groot “27,9 miljoen” (want dat is de prijs die je met de PostcodeKanjer kunt winnen) rijdt dwars door je scherm. De actie is bedacht door MediaMonks. Media Contacts tekent voor de media planning en inkoop en rich media technologie wordt verzorgd door Adrime.

Er is een actiesite, met een game, een banner campagne en een ‘nooit eerder vertoonde homepage take-over die gebruik maakt van de live content op de betreffende website. Vandaag rijdt de truck over Telegraaf.nl, verder deze week op Marktplaats en volgende week op de homepage van MSN,’ zo valt te lezen in het persbericht. Je kunt de Postcode-truck ook op jouw website laten langskomen.

Nomkwazi Hooplot, manager online marketing van de Nationale Postcode Loterij vindt:’Zo’n grote prijs verdient speciale aandacht en met deze campagne moet dat zeker lukken.’

Victor Knaap, algemeen directeur MediaMonks is lááiend enthousiast: ‘Het is fantastisch dat de Postcode Loterij een dergelijk vernieuwend bannerconcept aandurfde. Een high impact prijs (de Kanjer van 27,9 miljoen) verdient een high impact campagne!’

Vernieuwend? Mwah. Je zou kúnnen zeggen (even geheel in Fox News style): Het is gewoon een opdringerige, niet-wegclickbare, pusherige, traditionele-in-je-strot-duw-marketingactie in een nieuw, verfrissend jasje. Of is dit gewoon gááf gedaan? En snapt de auteur dezes er weer geen klap van… Ik heb al ergens gehoord: “Hij is goed!!!!!” van iemand die er best wel verstand van heeft. Ik vond déze actie van MediaMonks in ieder geval leuker.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Remco de Vries

    Gewoon irritant? Ja.

    Maar het concept van de vrachtwagen ook op jouw website laten langskomen, dus geplande stops overal op internet, vind ik eigenlijk best leuk.

    Het blijft verder wel net zo pusherig voor de gebruiker als alle soortgelijke screenads.


    10 december 2008 om 07:25
    Anja

    Belachelijk, deze beeldschermvervuiling. Je bent gewoon ordinair geil op geld als je zo’n advertentie op je eigen website toelaat. Bah.


    10 december 2008 om 07:32
    Max R.

    Niet wegklikbaar ook nog eens? Dan gaat dat tabje/venster dicht, en bezoek ik die site niet meer. Dat “goed gedaan” was misschien technisch bedoeld oid, maar als bezoeker zit ik hier absoluut niet op te wachten.


    10 december 2008 om 08:00
    T.R.Wijbenga

    Ik vind hun papieren spam al erg genoeg en met dit soort acties wordt mijn goodwill richting de Postcode Loterij er niet beter op. Nu weet ik zeker dat ik de rest van mijn leven niet meedoe aan de PCL.


    10 december 2008 om 08:06
    Tim S.

    Ik, als banner-liefhebber, vind het geheel mooi uitgevoerd. De banner zit in een rotatie neem ik aan, dus niet elke keer als je op bovenstaande websites komt zal de banner zichtbaar zijn.

    Out of the banner-uitingen worden steeds beter! Banners zijn nu eenmaal nodig, net als advertenties in de krant. Het enige nadeel is dat je moeilijker een ad kan negeren op het internet. Dat maakt de impact/werking wellicht groter, maar ook de afkeer. Ach, het hoort erbij!


    10 december 2008 om 08:13
    Peter Bonjernoor

    Prachtig voorbeeld van hoe veel marketeers alleen denken aan ‘de campagne’ en totaal geen oog hebben voor de gebruiker die zich mateloos zal ergeren aan dit soort irritante rotreclame.

    Heb je eindelijk met de nodige moeite die lui zo ver gekregen dat ze je niet elke week een schreeuwende envelop met geleuter sturen, krijg je ze ongevraagd op je computer alsnog langs…

    [X] Ongeschikt


    10 december 2008 om 08:49
    Melle Gloerich

    @Peter: Inderdaad, hoe blind moet je zijn als marketeer wanneer je denkt dat mensen dit een ‘fantastisch nieuw concept’ vinden terwijl het gewoon een ordinaire homepage, nee beeldscherm takeover is. Loterijen, prima, domheid mag van mij part best belast worden maar met zo’n campagne zal je naast de hoge conversie ook een grote irritatie oproepen.

    Nog een vernieuwend concept, genaamd ‘Zware Crossmediale Jongens’: 4 ex-criminelen met stevige knuisten komen bij mensen thuis en live-streamen hun overtuigende verkoopargumenten. Onwaarschijnlijke conversie!


    10 december 2008 om 10:00
    Max R.

    Oh, Adrime. Die stond allang in de blocklist van OpenDNS, dus gelukkig heb ik er geen last van.


    10 december 2008 om 10:27
    Jeroen van Eck

    Ook ik kan me niet onttrekken aan de heersende tendens in de reacties. Hoe vernieuwend of fantastisch mooi een campagne ook is, zolang hij mij onnodig stoort zal ik hem niet waarderen en is de kans dat ik wegklik heel erg groot. Blijf maar netjes in de bannervakjes die er voor gereserveerd zijn en je hoort mij niet klagen (alhoewel, niet te veel flitsen graag). Zolang ik zelf nog de keuze heb of ik een reclameuiting tot me neem of negeer blijf je wat mij betreft binnen de grenzen. Dit valt daar dus duidelijk buiten.

    Hiermee doe ik overigens geen uitspraken over het eventuele succes van de campagne, die kan nog wel eens schrikbarend hoog zijn.


    10 december 2008 om 14:28
    David

    Dodelijk irritant.


    10 december 2008 om 15:08
    Dirk W.

    Ontzettend irritant inderdaad. Iedere banner die aandacht moet vragen door tussen mij en de content te gaan staan die ik wil lezen is wat mij betreft een mislukking.


    10 december 2008 om 17:09
    media

    Vanuit perpectief creatief goed; vanuit perspectief gebruiker irritant. Mijn eerste reactie was vanuit perspectief creatief 😉


    10 december 2008 om 17:23
    Mark de Bruin

    @Marco: hoeveel verdien je met deze advertentie (na aftrek van de commissie van adfactor)?

    Levert dit genoeg op om de irritaties af te kopen? Ben ernstig benieuwd!


    10 december 2008 om 18:06
    media

    @Mark: huh? snap ‘m even niet. Is deze betaald?


    10 december 2008 om 18:17
    media

    @Mark: volgende keer wel eerst goed lezen voor je reageert! 😉


    10 december 2008 om 20:42
    H.J. van Veldhuizen

    Storend. Dit soort advertenties klik ik principieel weg.


    2 november 2009 om 19:21
    N. Martin

    Mee eens, het is vaak nog zoeken naar het kruisje om e.e.a. weg te klikken ook!


    2 november 2009 om 19:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!