TomTom lanceert online route planner

3 december 2008, 17:15

{title}

TomTom kondigt de introductie van een nieuwe routeplanner aan die beschikbaar komt via routes.tomtom.com. De gratis online Route Planner maakt het voor gebruikers mogelijk om voor vertrek een route te plannen en precieze reis- en aankomsttijden te ontvangen. In de eerste fase is de TomTom online Route Planner toegankelijk voor een geselecteerde groep gebruikers die meedoen aan een betaprogramma die deze week van start gaat (aanmelden kan via de site).

Bij het plannen houdt de TomTom Online Route Planner net als het fysieke kastje rekening met actuele en historische informatie over verkeersstromen gedurende de dag. Ook HD traffic met 500 miljard historische snelheidsmetingen van wegen over de hele wereld is geintegreerd. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om gebaseerd op feiten in plaats van inschattingen hun route voor te bereiden. Daarnaast worden kaartcorrecties, die door TomTom gebruikers met Map Share™ zijn gemaakt, regelmatig geïntegreerd in de Route Planner. Hiermee hebben gebruikers altijd toegang tot de meest actuele routes gebaseerd op de laatste kaartinformatie.

Deze innovatie kon natuurlijk niet uitblijven. Het is nu gemakkelijk mogelijk om een adres aan te klikken, te kijken hoe lang het nu rijden is en met een druk op de knop in je navigatiesysteem te plaatsen. Ik weet niet of het nu zo gaat werken, maar eigenlijk moet je connected navigatiesysteem (zoals de 940 bijvoorbeeld is) dan direct weten waar je naar toe witl. Zodat je ook niet hoeft te synchroniseren.

Ik verwacht dat het aantal TomTom kastjes nog even zal stijgen, maar vervolgens weer zal dalen naar 0. We hebben dan standaard een mooi groot display in de auto, dat zichzelf automatisch voorziet van kaartmateriaal, flitsers en waarop we zelf kunnen bepalen welk merk ons gaat begeleiden. Het is niet de autofabrikant die bepaalt welk merk ons helpt te navigeren, niet de autofabrikant die een mooi partnership heeft gesloten, nee, dat bepalen we zelf wel. (Oude auto’s vormen uiteraard een uitzondering, niet overal kan je probleemloos een beeldscherm inbouwen, maar ook deze markt wordt met de jaren snel kleiner).

Elk ‘navigatiemerk’ kan zich dan nestelen in je dashboard. Je kan zelfs wisselen on the fly. De vraag is: waarom zou je dat willen? Als ze allemaal goed kunnen berekenen, waar ligt dan het onderscheid? Dat ligt volgens mij in de relatie met het merk, het gevoel dat het oproept als je door deze dame/meneer wordt begeleidt. Het merk dat zich dan het best heeft verdiept in ons persoonlijke leven, dat wint. Een merk dat zich bezig heeft gehouden met de vragen: Hoe willen we reizen? Willen we eigenlijk ook wel met de trein? Hebben we budget voor een taxi? Is een auto met chauffeur vandaag niet comfortabel? Kan ik diverse vervoersmiddelen hier in Moskou handig combineren? En dat dus waar je je ook bevindt ter wereld. Dat is het domein van mobility coaching brands.

In de ontwikkeling daar naar toe krijgen we nu eerst loskoppeling van devices (nav.systemen, iphones, pc’s), dan op meerdere soorten vervoer (om te beginnen met de trein) en dan gaat dit soort merken zich helemaal storten op relaties. Want een goede route berekenen is straks ook een commodity. Het onderscheid zit dat in de relatie met het individu. En TomTom is hiermee dus ‘goed op weg’.

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

8 Reacties

    mgvandenbroek

    Mis ik iets, of is dit dus niet op mobiel?


    3 december 2008 om 19:36
    ErwinVanLun

    Volgens mij heeft TomTom bij lancering van de iPhone 3G geroepen daar ook mee bezig te zijn. Overigens is er natuurlijk al lang een TomTom versie voor alle Windows Mobile SmartPhones (en wellicht ook van andere OS’sen, iemand?).


    3 december 2008 om 21:59
    Paulo Lopes

    dus? wat denken jullie?

    einde of serieuze concurrent voor routenet?


    3 december 2008 om 22:23
    ErwinVanLun

    Einde routenet inderdaad. Tenzij routenet ook bvb de trein gaat combineren, maar dan wordt het nog lastig als je geen echte goed kaartmateriaal hebt.


    4 december 2008 om 06:29
    ewout@onedaycompany.nl

    Ehm..als we het dan toch over concurrentie hebben : kunnen we ook niet eens kijken naar TomTom, Garmin en anderen ? Hoe lang zal het duren voor we de G-Phone (met kompas), de Iphone en alle andere smartphones ook gebruiken voor routeplanning? (als je het nu al niet doet).

    Dan heb je het wel ineens over ervaren software bedrijven, die al lang weten hoe ze om moeten gaan met het web, user generated content, etc.


    4 december 2008 om 07:01
    Edwin van de Bospoort

    🙂 Fijn artikel, maar een scherm is zometeen ook passé, projectie op je voorruit, dat is beter dan een lichtvlek in je dashbord. En willen we niet allemaal in de toekomst KIT (je weet wel, van knightrider) in de auto? Je hebt namelijk helemaal geen scherm nodig, je wilt weten waar je heen wilt, en je moet met je oogjes op de weg gericht zijn!

    Dus ja, we gaan nog een decennium door met overvloed aan erg op elkaar lijkende producten van steeds-meer-op-elkaar-lijkende bedrijven die ons steeds meer op dezelfde manier gaan bekogelen met erg op elkaar lijkende producten pda/mobiel/navigatie/pinpas/hardeschijf/camera/gps/paspoort-dingen… jammer hoor 🙂


    4 december 2008 om 09:34
    ErwinVanLun

    Idd Edwin. De toekomst geeft ons auto’s die we niet meer hoeven te parkeren, ze parkeren zichzelf terwijl wij weglopen. Niet lelijk in de straat, maar veilig ergens in een opbergbox. We stappen achterin, zitten met vier tegenover elkaar. De meeste mensen zullen niet eens meer een eigen auto hebben. De grens met het OV vervaagt compleet. Daar gaat het zeker heen, maar dat duurt nog wel een jaartje over veertig.


    4 december 2008 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!