Pieter Zwart van Coolblue over E-Commerce

3 december 2008, 06:20

{title}Coolblue is al een aantal jaar één van de snelst groeiende internetbedrijven van Nederland. Met op dit moment zevenentwintig gespecialiseerde webwinkels (en vier fysieke winkellocaties) levert het bedrijf consumentenelektronica in Nederland en België.

Coolblue werd in 1999 opgericht vanuit een studentenkamer in Rotterdam met één website (mp3man.nl, tegenwoordig mp3shop.nl). Met in totaal ongeveer 200 mensen die werkzaam zijn bij Coolblue zal er dit jaar ongeveer €65 miljoen aan omzet gedraaid worden. Belangrijke factoren volgens Pieter Zwart voor het succes zijn vanaf het begin al aanwezig. Dit zijn de uitgebreide productomschrijvingen in de shops, een groot assortiment aan accessoires rondom de producten en snelle levertijden.

Als Zwart terugblikt op de e-commerce industrie van de afgelopen negen jaar is dat in één woord te vatten: stormachtig. De groei is stormachtig geweest maar ook de soms wat gespannen relatie met de retailsector. Mede ingegeven door relatie met de retail sector geeft Zwart aan dat sommige webwinkels ook te snel een positie kiezen ingegeven vanuit een prijspropositie en dus vooral willen stunten. Coolblue is niet standaard de goedkoopste maar streeft er altijd naar om de beste te zijn.

Betrouwbaarheid, leversnelheid, beschikbaarheid, gemak, after sales, support, fysieke winkels spelen hierbij een belangrijk rol om als beste leverancier door de consument gepercipieerd te worden en bottom line vooral gemaakte afspraken nakomen.

Vernieuwing is cruciaal voor Coolblue om te blijven groeien. Ongeveer 30 procent van het personeel is dagelijks bezig met nieuwe dingen. Voor 2009 zal er ook een verschuiving plaatsvinden waarbij Coolblue naast productshops ook meer contextshops zal gaan lanceren zoals householdshop.nl. Daarnaast in het interview nog wat leuke opmerkingen en tips van Pieter Zwart. Abonneer je daarnaast op Marketingfacts Magazine waarin Pieter zijn top 10 van do’s voor webwinkeliers zal geven.

Dit artikel is tevens gepubliceerd op Ayman || digital marketing | business concepts.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Multus

    Dat doen ze netjes bij Coolblue. Jammer (of misschien juist niet) dat de overname door Dexcom niet is doorgegaan…


    3 december 2008 om 07:08
    Lex

    @Pieter Zwart: Ten eerste, gefeliciteerd met jullie succes!

    Hoe zit het nu met de deal met Dexcom? Heeft Dexcom nog een deel van Coolblue in handen en zo ja hoe groot is dit belang?


    3 december 2008 om 07:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!