AEGON Bank laat affiliate netwerken samenwerken

1 december 2008, 08:41

AEGON Bank heeft al een aantal jaar een affiliate programma bij affiliate netwerk TradeDoubler lopen. Het affiliate kanaal wordt steeds belangrijker en daarom heeft AEGON Bank een nieuw programma opgestart, op een unieke en vooruitstrevende manier. Bijzonder is dat het affiliate programma nu bij de drie netwerken (TradeDoubler, Daisycon en M4N) gestart is waarbij deze netwerken gezamenlijk met AEGON Bank rond de tafel hebben gezeten om het programma vorm te geven. Hierdoor zijn de netwerken niet elkaars concurrent geworden van wie slechts één de opdracht zou krijgen, maar is een samenwerking ontstaan waarbinnen een gezonde competitie is wie de meeste affiliates binnenhaalt.

Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij de netwerken (TradeDoubler, Daisycon en M4N) de affiliates in hun netwerk uitnodigen om een link aan te leggen naar de site van AEGON Bank. Wanneer via zo’n link een product van AEGON Bank wordt verkocht of een afspraak wordt gemaakt voor een advies wordt de affiliate betaalt. Hij ontvangt via het netwerk een van te voren afgesproken bedrag van AEGON Bank. Worden er geen producten verkocht of geen afspraken gemaakt dan wordt er niets betaald. Naast bestaande affiliates kunnen ook nieuwe affiliates zich aanmelden bij de netwerken.

Normaal gesproken werken bedrijven vaak maar met één affiliate netwerk, of ze werken met verschillende netwerken onder verschillende voorwaarden. Affiliate netwerken proberen dit wel vaak te voorkomen maar dat is vaak erg lastig. Het probleem daarmee is dat een affiliate niet gebonden is aan een netwerk, en dus heel gemakkelijk dezelfde campagne bij een ander netwerk kan doen, tegen betere voorwaarden. Affiliate netwerken zijn niet gewend met concurrenten aan tafel te zitten, ook daarom is dit een unieke start van een affiliate programma.

Dezelfde voorwaarden bij alle netwerken: Een goede ontwikkeling voor de affiliate markt?

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

5 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Hai Barry, waarschijnlijk begrijp ik het niet helemaal wat julie nu doen.

    Het klinkt alsof Aegon een eenvoudige manier heeft gevonden om te kijken wie van jullie 3 het beste is. Tenzij de samenwerking verder gaat dan ik in je artikel heb kunnen lezen. Kan je misschien iets meer vertellen hierover? Is bijv. de markt verdeeld, of heeft ieder bureau een deel van de markt toegewezen gekregen van Aegon ?


    1 december 2008 om 09:19
    ssmeding

    Ik ben erg benieuwd op welke manier deze insteek zorgt voor winst voor de klant, het netwerk en de publisher, naast het gegeven dat er kennelijk met dezelfde voorwaarden gewerkt wordt.

    Op zich is het niet zo vreemd dat adverteerders zich bij meerdere netwerken aansluiten om niet afhankelijk te zijn van de sites die bij ??n specifiek netwerk zijn aangesloten. Wat betekent de ‘samenwerking’ concreet inhoudelijk voor deze case?


    1 december 2008 om 09:59
    Paul Schoenmakers

    Beste Piet,

    Met respect maar:

    “Voor de affiliates is dit een positieve ontwikkeling, omdat ze de netwerken

    kunnen vergelijken op hoe ze werken. Zij kunnen dus het AEGON Bank

    affiliateprogramma afnemen bij het netwerk dat voor hen het prettigst

    werkt, onder dezelfde voorwaarden als bij de andere netwerken.”

    en

    “We zullen rechtstreeks in contact treden met onze top affiliates van de verschillende netwerken om ondersteuning te bieden op het gebied van online marketing, wanneer hier behoefte aan is.”

    Zijn beide niet uniek en worden al door meer (helaas nog te weinig) adverteerders gedaan. Een goede ontwikkeling is het zeker wel. Denk dat jullie aanpak vooral uniek te noemen is door het feit dat jullie de drie netwerken gezamenlijk verantwoordelijk hebben gemaakt voor de resultaten van het programma.

    Overigens aan media aandacht voor de relaunch van jullie programma niets te klagen, ben benieuwd naar de resultaten!


    1 december 2008 om 12:59
    Johan

    Ik sluit me aan bij de vraag van Sint; wat is er nu in de praktijk wezenlijk anders aan de manier van werken van AEGON in dit geval?


    1 december 2008 om 13:01
    Stijn

    Lijkt me dat dit juridisch tricky is. Waarschijnlijk zijn de tarieven die de 3 partijen aan hun affiliates bieden ook allemaal gelijk. Sterker nog: de tariefafstemming tussen de 3 partijen zal een belangrijk onderdeel zijn geweest toen ze gezamenlijk met Aegon om de tafel zaten. Hoor ik daar de kartelwaakhond snuffelen?


    1 december 2008 om 13:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!