Weekoverzicht Webanalisten.nl (22): Aantal kliks zegt niet alles over conversie

25 november 2008, 09:15

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Ook niet aangeklikte content draagt bij aan meer conversie
  • Eenvoudig metadata generen voor content sites en blogs
  • Tracking Opt Out

Ook niet aangeklikte content draagt bij aan meer conversie

Tijdens de laatste Webanalytics Wednesday mocht ik zelf namens SNS Bank een presentatie geven. Ton Wesseling deed direct verslag over een uitkomst van een Multi Variatie Test die we uit aan het uitvoeren waren. Het bleek dat content niet hoeft te worden aangeklikt om positief bij te dragen aan de conversie. Vanuit webanalyse bleek dat maar weinig bezoekers klikten op de testimonials preview die werd getoond op de productpagina’s. Uit de MVT blijkt echter dat de variaties waarop deze content wel wordt getoond significant meer omzet opleveren dan de variaties waarop de testimonials niet worden getoond. Dat is een hele interessante vondst. Vanuit webanalyse zou je namelijk de testimonial teaser hebben vewijderd omdat niemand er op klikt, uit je test blijkt echter dat het blok zeer zeker een waarde heeft en dus niet mag mogen verwijderd.

Eenvoudig metadata generen voor content sites en blogs

Een goed werkende methode om bezoekers van je content website meer relevantie te bieden en daardoor meer te binden is het tonen van gerelateerde content. De “soortgelijke artikelen” linkjes bij een artikel op een nieuws website of weblog.

Probleem bij het activeren hiervan is dat oudere content vaak niet voorzien is van “metadata” en in het bijzonder keywords. Waarop moet worden gematched? Het zelf spideren van de eigen content en zo kernwoorden proberen te vinden is een vak apart en benodigt in te huren expertise. Om dit te voorkomen wordt er binnen organisaties vaak gedacht aan het inzetten van een team dat item voor item, artikel voor artikel deze keywords gaat toevoegen.

Dit kan veel eenvoudiger en Ton Wesseling laat zien hoe.

Tracking Opt Out

Dennis Mortensen postte vorige week een erg interessant stukje waarin hij bekend maakte dat Yahoo! Analytics voortaan van al zijn gebruikers eist dat ze:

  1. Aangeven gebruik te maken van web analytics, en dat ze dat doen met Yahoo! analytics
  2. Dat ze in hun privacy policy een opt-out link aanbieden, die verdere tracking voorkomt

Dat eerste werd ook al vereist door o.a. Google Analytics, het eisen van een opt out link is echter volgens mij nieuw. Joost de Valk start de discussie over het al dan niet aanbieden van deze informatie.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    @fl. Nu ben ik tóch benieuwd naar die cijfers. Heb je een bruine envelop? Denk dat wij wel vindbaar zijn 😉


    25 november 2008 om 10:38
    Fl.

    Ik zal kijken of ik een bruine envelop kan vinden 😉


    25 november 2008 om 10:49
    webanalisten.nl

    @Fl. Dank voor de link over engagement mapping. Dat is de oplossing voor het online deel. Mijn wens is om ook alle offline uitingen toe te voegen zodat je een compleet beeld hebt van alle klantcontacten.


    25 november 2008 om 12:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!