Is Google AdWords een open veiling?

25 november 2008, 07:00

{title}Er stoort mij iets aan Google AdWords, het advertentieprogramma van Google. Het advertentiesysteem is namelijk niet transparant, terwijl Google dit wel beweert. Laat er geen misverstand over bestaan dat ik Google AdWords een zeer goed en revolutionair advertentiesysteem vind. Mijn zoekmachinemarketing blog heet niet voor niets EdWords 😉

Maar toch stoor ik me aan Google AdWords en de macht die Google ermee uitoefent. En ik zal uitleggen waarom. Google beweert dat het AdWords advertentiesysteem gebaseerd is op een “open” veiling, waar vraag en aanbod de prijs bepalen. Maar is dat wel echt zo?

Het AdWords systeem is gebaseerd op een veiling. In eerste instantie is het zo dat degene die het hoogste biedt (om te betalen) per klik op een advertentie bovenaan staat. Als dat het enige zou zijn, is AdWords inderdaad een open, transparante veiling. Maar al snel kijkt Google AdWords naar de prestatie van de advertentie, gemeten in de zogeheten kwaliteitsscore. Diverse factoren wegen hierin mee, zoals de doorklikratio of CTR (click through rate), het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen.

Kwaliteitsscore, welke factoren?

De Google AdWords kwaliteitsscore kijkt met name naar de relevantie van de zoekwoorden, advertenties en de bestemmingspagina. Daarnaast worden er steeds meer factoren toegevoegd, zoals begin 2008 de laadtijd van de bestemmingspagina. Welke factor weegt in welke mate mee? Dat is niet bekend. En dat wil Google ook niet vertellen. En daar zit het probleem wat de “open” veiling van AdWords betreft.

Kwaliteitsscore niet goed? Meer betalen!

Het AdWords advertentiesysteem werkt zo: hoe hoger de Google AdWords kwaliteitsscore is, hoe lager het minimale bedrag is dat je per klik betaalt. Tot het najaar van 2008 kende Google AdWords een ‘minimum bod per klik’. Als je zoekwoord een te lage kwaliteitsscore had, werd je zoekwoord op inactief gezet. Vervolgens moest je het bod per klik verhogen om je advertentie(s) weer te vertonen voor dat zoekwoord.

Ja, je leest het goed. Google bepaalde dus wat het minimum bod was voor het woord waar jij op wilde adverteren. En als Google de kwaliteit van je zoekwoord, advertentie en bestemmingspagina niet goed genoeg vond, moest je maar meer betalen! En dan heb ik nog niet genoemd dat Google ook zelf mee biedt in de veiling door zelf ook te adverteren. Daarmee drijven ze dus nog eens de prijs op!

“Maar waarom is mijn kwaliteitsscore dan niet goed?” vraag je jezelf in die situatie af. Daar krijg je geen antwoord op. Google geeft namelijk niet prijs hoe de kwaliteitsscore precies wordt bepaald. Google beweert dus dat AdWords een open veiling is, maar ze vertellen je niet waarom je kwaliteitsscore onvoldoende is. Jij bent daar echter wel de dupe van en je hebt geen andere keuze dan meer te gaan betalen per klik.

AdWords, een open veiling? Ik dacht het niet!

Het was bijvoorbeeld geen uitzondering dat je minimum bod soms €4,- of zelfs €8,- per klik was om mee te doen in de veiling. En daarmee beïnvloedt Google dus de prijs van de AdWords veiling! Dus, is AdWords een open veilig waar vraag en aanbod de prijs bepalen? Ik dacht het niet!

Vanaf najaar 2008 bestaat het minimum bod per klik niet meer. Dit is vervangen door het ‘minimum bod voor eerste pagina’, wat aangeeft wat je moet bieden om op de eerste zoekresultatenpagina van Google te staan met je advertentie. Dit betekent dat jouw advertentie in ieder geval altijd wordt vertoond op de zoekwoorden die je selecteert. Een lage kwaliteitsscore zorgt er dan alleen voor dat je meer moet betalen om op de eerste pagina met gesponsorde zoekresultaten te staan.

Natuurlijk weet ik ook waarom Google de AdWords kwaliteitsscore hanteert. Namelijk om de gesponsorde zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken voor de gebruikers/zoekers van zoekmachine Google. En ondanks mijn ergernissen hierboven ben ik een grote voorstander van de kwaliteitsscore. Ik vind ook dat zoekmachines relevantie centraal moeten blijven stellen in het rangschikken van zowel de natuurlijke als de gesponsorde zoekresultaten. Dat is tenslotte waar je als zoeker voor komt. Je wilt zo snel een zo goed mogelijk een antwoord vinden op je zoekvraag. En in vergelijking tot andere zoekmachines slaagt Google hier tot nu toe het beste in.

“Google, noem AdWords niet een open veiling!”

Ik stoor me dus NIET aan AdWords of de kwaliteitsscore, maar ik stoor me aan Google. Ik stoor me aan de arrogantie dat ze zeggen dat AdWords een open veiling is. Dat is het namelijk niet! Dus, Google, noem jullie advertentiesysteem NIET een open veiling. Wees gewoon eerlijk en transparant. Of geef gewoon prijs hoe jullie de kwaliteitsscore precies bepalen. Dan is het probleem ook opgelost! 😉

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

24 Reacties

    Feeder

    Wat ik veel suffer vind is dat ik regelmatig met zoekwoorden op de 1e pagina sta en dan toch de melding krijg: ´voor dit en dit bedrag staat u op de eerste pagina´. Huh?


    25 november 2008 om 08:02
    Remco de Vries

    De laatste tijd kom ik steeds vaker tegen dat de meest onmogelijke zoekwoorden enorm stijgen in prijs. Dit gebeurd dan voornamelijk op woorden waar misschien 1 of 2 bedrijven gebruik van maken. Natuurlijk is dat niet te controleren, maar aan de woorden te zien kan dat niet anders.

    Die woorden staan dan ineens van 15 cent op 40-45cent per klik. Vindt ik toch een aparte stijging.


    25 november 2008 om 08:06
    Mart

    Het wordt tijd dat mevrouw Kroes eens een bezoekje brengt aan de Google ivoren toren.

    Dit riekt naar monopoliebeleid en totale zelfverlekkering….niet echt een goed woord maar dat maakt voor Google toch niet uit…..daar betaal je voor elk woord toch minimaal 20 cent.

    Weet iemand het e-mail adres van mevrouw Kroes?


    25 november 2008 om 08:34
    Erik Dijkstra

    enne.. wat dacht u van het jumpstarten van een campagne?


    25 november 2008 om 09:10
    Erwin Sigterman

    Ik ben ervan overtuigd dat Google hun systeem zo inregelt dat ze er het meeste aan kunnen verdienen. Dit betekent dat een afweging gemaakt wordt tussen de eventuele inkomsten per klik en de statistieken die bekend zijn voor de zoektermen (doorklik, etc.).

    Vermenigvuldig deze beide factoren en je hebt -volgens de kansberekening- de meeste omzet!!


    25 november 2008 om 09:15
    Daisy

    @Karel, dat fenomeen is mij ook bekend.

    Of inderdaad een vreemd zoekwoord, waar maar 2 bedrijven op adverteren en dan toch de melding krijgen dat ik hoger moet bieden om op de eerste pagina te verschijnen..

    Vreemde zaak!


    25 november 2008 om 09:59
    Jaap Jacobs

    Ik snap het punt dat je probeert te maken alleen is het naar mijn idee algemeen voor iedereen bekend welke factoren je kwaliteitsscore bepalen (CTR, relevantie bestemmingspagina, releavantie advertentie en historie). Misschien is het niet helemaal duidelijk waar deze verhoudingen liggen, maar daardoor worden wij “gedwongen” om juist een uitstekende gebruikerservaring te realiseren. Dat betekent dat we als internet specialisten harder moeten werken om goede resultaten te behalen. Dat is geen ramp overigens. Des te meer werk hoe beter.

    Ik ben het er wel mee eens dat Adwords geen open veiling is. Maar doen we niet gewoon net zo hard mee als Google zelf? Wat is nou eerlijker? Overdreven slaps geven en zeggen dat je een open veiling bent of advertenties pushen die totaal geen relevantie hebben met het gene waar de bezoeker naar op zoek is? Ik beschouw het als een mooi spel 🙂


    25 november 2008 om 10:28
    Niels Willems

    Je kunt het ook omdraaien. Als je een goede kwaliteitsscore hebt dan betaal je minder. Voor ons pakt het altijd prima uit. Goed systeem!

    Daarnaast kijkt Google naar je totale bod: de prijs en de kwaliteit die je biedt. Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit mede de (opbrengst)prijs voor Google. Het is m.i. nog eerlijker dan een (platte) open veiling.


    25 november 2008 om 11:52
    eduardblacquiere

    @Karel @Daisy

    Het ‘minimum bod voor 1e pagina’ lijkt inderdaad nog niet goed te werken en komt in de praktijk gewoon neer op het oude ‘minimum bod per klik’

    @Remco

    Daar lijkt de kwaliteitsscore z’n werk te doen, die sinds kort real-time wordt berekend.

    @Mart

    Nelie Kroes kijkt alleen naar optentieel bedreigende situaties voor consumenten. Daar bevinden zich deze problemen niet.

    @Sjoerd

    LOL 🙂

    @Erik

    Wat bedoel je precies?

    @Erwin

    Het 1e model van Google AdWords was CPC x CTR, wat voor bezoekers (ni theorie) de meeste relevantie opleverde en voor Google de meeste omzet.

    De kwaliteitsscore lijkt dit te veranderen en maakt het mogelijk voor minder betalende adverteerders om hogere posities te realiseren. Maar daar is weer meer volume = meer omzet voor Google 😉

    @Jaap @Niels

    Ik ben het – zoals ik ook schrijf – eens met de achterliggende gedachte van de Google AdWords kwaliteitsscore.

    Maar mijn punt is dat de prijs van Google AdWords NIET wordt bepaald door vraag en aanbod in een veiling. Er wegen meer factoren mee, die alleen door Google worden beïnvloed!


    25 november 2008 om 12:23
    Niels Willems

    Niet Google maar de adverteerder bepaalt de kwaliteitsscore (evenals de prijs). Theoretisch kan Google de score enigszins beïnvloeden door accenten anders te leggen maar in grote lijnen is het toch echt de adverteerder die de kwaliteit bepaald.

    Uiteindelijk blijft het een open veiling. Als je 12 cent biedt en er wordt gemiddeld 1 keer geklikt per 1000 views dan heb je minder geboden dan iemand die 7 cent biedt waar gemiddeld twee keer op wordt geklikt.


    25 november 2008 om 12:35
    Maarten

    Het nieuwe kwaliteitssysteem (met punten) vind ik goed werken. Dat vergrootglasje werkt (i.m.o.) goed om snel te zien wat je aan dat zoekwoord moet aanpassen om een betere score te krijgen. Dat is nu een stuk inzichtelijker geworden.

    Ik moet wel zeggen dat ik ook regelmatig twijfels heb aan de echte formule achter AdWords. De meeste zullen af en toe wel wat opmerkelijke verschijningen tegenkomen.


    25 november 2008 om 13:09
    Paul Hottinga

    Open of gesloten veilig lijkt me vrij makkelijke discussie. Ik vind het zo gesloten als ik weet niet wat.

    Er is slechts globaal bekend hoe de prijs berekend wordt en niks is inzichtelijk.

    Neem een bloemenafslag daar kun je precies op een klok zien hoe het biedt proces werkt. Dat is open! Adwords is dat slechts gedeeltelijk.

    Maak nu ook regelmatig mee dat woorden waar ik de enige adverteerder van ben rare eerste pagina biedt bedragen laat zien. Is dit de strategie om meer omzet te behalen?


    25 november 2008 om 14:03
    Stefan de Groot

    @David van Dam, mooi stuk om te lezen. Roerend met je eens!


    25 november 2008 om 19:34
    Roy Huiskes

    David, de postzegel is dan ook wettelijk vastgesteld en heeft geen ‘competitie’. Dit is voor een commercieel bedrijf natuurlijk wel anders. Daar zou je de keuze moeten hebben 🙂

    (en de tarieven van je telefoon kun je ook vrij nauwkeurig terugvinden als ik me niet vergis, hoewel daar natuurlijk ook marge etc overheen gaat.)


    25 november 2008 om 19:34
    eduardblacquiere

    @Niels

    Natuurlijk bepaalt de opbouw van je campagne de kwaliteitsscore, maar het is Google die de kwaliteitsscore laat meewegen in de prijs per klik!

    @David

    Eens dat het gaat om het rendement van je campagne. Een dat Google best veel openheid geeft over welke factoren meewegen.

    Maar oneens dat je vrij bent om mee te spelen. Google heeft de positie dat je in zoekmachine adverteren geen keuze hebt om mee te spelen.

    Natuurlijk is het de uitdaging om de meest relevante campagne op te zetten, maar besef je dat de prijs die je betaald ook wordt beïnvloed door toedoen van Google.

    En dat is wat mij betreft geen veiling waar vraag en aanbod de prijs bepaald. Dat is mijn punt.


    25 november 2008 om 21:19
    Charelle

    Er spelen veel factoren mee voor de kwaliteit. Google vertelt deze allemaal. Wat ze niet vertellen is hoe ze deze in totaal wegen. Dit geldt ook voor de natuurlijke zoekresultaten waar ze op circa 200 punten letten. De reden dat Google dit niet vertelt is natuurlijk duidelijk. Ze willen niet da cowboys met snelle advertenties en affliate marketing landingspaginas de top posities bezetten.

    Charelle (Nederland enige digitale Adwords adviseur)


    26 november 2008 om 07:26
    David van Dam

    @Roy

    Postzegels zijn misschien niet het meest gelukkig gekozen voorbeeld, maar you get the point 😉

    @Eduard

    Ondanks de bijna monopoliepositie van Google, ben je natuurlijk nooit verplicht om via AdWords te gaan adverteren. De ‘noodzaak voelen om’ en ‘verplicht zijn om’ zijn twee verschillende dingen in mijn ogen. Bovendien gelden voor iedereen dezelfde spelregels, dus daar kun je het niet op verliezen.

    Dat het geen veiling is waar de prijs puur door vraag en aanbod wordt bepaald is zeker waar, maar dat is in dit geval juist de kracht. Anders wint diegene met het meeste geld. Nu kan iemand met minder budget toch nog op hoog niveau mee spelen, puur door slim te adverteren. Dat is toch het mooiste wat er is 🙂


    26 november 2008 om 09:56
    eduardblacquiere

    @David

    Zoals ik ook schrijf in het artikel, ben ik het met je eens dat het juist de kracht is van Google AdWords dat de kwaliteitsscore de meest relevante advertenties beloont.

    Maar mijn punt is dat Google (ten onrechte) beweert dat de prijs door vraag en aanbod wordt bepaald. Daar stoor ik me aan.


    26 november 2008 om 11:55
    David van Dam

    @Eduard

    Snap ik en ben ik ook met je eens (zie mijn eerste reactie), maar ik zou me er niet te druk om maken. Er zijn ergere dingen toch?


    26 november 2008 om 12:20
    eduardblacquiere

    @David

    Er zijn zeker ergere dingen, maar soms is het goed om even kritisch te zijn vind ik!


    26 november 2008 om 13:43
    iClicks Nederland

    Indien er bedrijven zijn die voor een vast bedrag per maand hun Google Adwords campagne willen laten managen dan kan dat ook. Kijk voor meer informatie op http://www.iClicks.nl

    iClicks Nederland


    7 februari 2009 om 19:16
    Site-Clicks Nederland

    @ alle Als u graag hoog in de zoekmachines wilt komen, dan bieden wij betrouwbare Google Adwords campagnes aan.

    wilt u graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen ,bezoek dan is de website.

    http://www.site-clicks.nl

    Site-Clicks Nederland


    23 maart 2012 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!