Vodafone cancelt downgraden snelheid mobiel internet en luistert naar internet

21 november 2008, 07:34

Dit is toch wel een interessante ontwikkeling. Schreven we gisteren nog, dat Vodafone de snelheid van mobiel internet gaat verlagen (werd dinsdag bekend via iPhoneclub), plofte er gisteren een persbericht in de inbox: ‘Vodafone houdt datasnelheid op 3,6 Mbps voor alle klanten.’

De storm van kritiek die het bedrijf over zich heen heeft gekregen was kennelijk aanleiding om het bij het oude te laten. Uit het persbericht: ‘Passend bij zijn no. 1 positie in klanttevredenheid, heeft Vodafone besloten de reacties serieus te nemen.’ Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt bij Vodafone Nederland: “Het is goed te zien hoe zeer onze klanten onze netwerk kwaliteit en snelheid waarderen. Onze klanten maken blijkbaar duidelijk onderscheid tussen de aanbieders op basis van kwaliteit en niet alleen maar prijs. […] Het toont wel aan dat onze klanten mobiel internet belangrijk vinden en dat Vodafone leidend is op dit gebied. En de huidige decemberpromotie voor nieuwe klanten, in combinatie met de snelheid van 3,6 Mbps maakt het bovendien een ideaal cadeau voor de Feestdagen.’

Woordvoerder Vodafone Joost Galema zegt op Tweakers: ‘Ons webrelationsteam, dat onder meer op GoT actief is, heeft alle reacties in de gaten gehouden. Dat heeft een belangrijke invloed gehad bij de beslissing om de snelheidsverlaging niet door te voeren.’ Het gaat om dit topic: ‘Vodafone snelheidsverlaging van 93%. Ben ik genaaid?

Over de klanten die weglopen zegt Galema: ‘Er zijn mensen die speciaal voor die hoge snelheid naar Vodafone komen of klant bij ons zijn. Die klanten willen wij niet verliezen.’

Volgens mij kun je hier op twee manieren tegenaan kijken.

De eerste is: goed gedaan Vodafone. Jullie hadden een plan, wat niet zo’n heel goed plan was. Dat hadden jullie vantevoren kunnen bedenken, maar ok, toe maar. Jullie draaien dat snode plan terug (gaan door het stof) en bezweren te luisteren naar wat er op internet gebeurt en doen dat ook daadwerkelijk. Prima verhaal. Onhandig. Maar goed dat er een webcare team is, dat ook zoveel credibility heeft, dat het door kan dringen naar beslissende managementlagen.

De tweede is: Vodafone, ga bij een uitglijer niet gaaf lopen doen over ‘leidend zijn’ en over de enorme ‘waardering’ van klanten voor de mobiele snelheid die je aanbiedt als bedrijf. Want, Vodafone is helemaal niet leidend, wilde zich conformeren aan de markt (concurrenten T-Mobile en KPN) met een, wat sommigen noemen, ‘ordinaire kostenbesparing’. Nu is gebleken, dat men het niet vreet op internet, keert men op zijn schreden terug. Men was bang dat er een grote groep klanten weg zou lopen. En dan die decemberactie van Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt bij Vodafone Nederland. Geef er maar een draai aan. Even een slaatje slaan uit een totale misstap, onder het mom van klanttevredenheid er tussendoor een ‘ideaal cadeau’ doorheen drukken.

Dat is niet zo erg slim, wat mij betreft. Had het gehouden bij: wij nemen uw reactie serieus. En zijn niet te beroerd om naar u te luisteren. We zijn ook niet te beroerd, om misstappen terug te draaien en daar ruiterlijk voor uit te komen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Koen Roumen

    Wat mij betreft stinkt dit zaakje. Eerst komt Vodafone melden dat ze de snelheid met 93% verlagen om marktconform te zijn. Dat is al complete onzin, want het is algemeen bekend dat de hoge snelheid van Vodafone negatief gecompenseerd wordt door hun relatief strenge Fair Use Policy. Als ze dan ook nog eens de snelheid verlagen, prijzen ze zichzelf t.o.v. bijvoorbeeld T-mobile (Geen datalimiet, 1Mbit voor 15 euro) volledig de markt uit.

    Vodafone wist dat natuurlijk ook wel toen ze deze melding brachten. Op Tweakers.net is het meermalig een verkapte prijsverhoging genoemd en dat is precies wat het is, als ze van plan waren het uberhaubt door te laten gaan. Maar ik geloof niet dat ze daadwerkelijk van plan waren deze snelheidsverlaging door te laten gaan. Het zou ze enorm negatieve publiciteit brengen. Nu spelen ze het luisterend oor dat naar aanleiding van reacties op Gathering of Tweakers de aankomende verlaging binnen een dag terugdraait. Yeah right, dat gelooft toch niemand?

    Ik vind het een enorm slechte marketingtruc. Negatieve aandacht trekken en vervolgens de goedheiligman spelen om daarmee credits te proberen te winnen, terwijl er in feite helemaal niks veranderd.


    21 november 2008 om 07:49
    Cashiraghi

    Vind het eigenlijk wel een slimme truc,..beetje goedkoop dat wel. Noem maar eens een betere manier om jezelf provider ye kunnen onderscheiden. Iedereen weet nu dat Vodafone het snelste mobiele internet heeft.

    Kortom; noem het goedkoop, dom of wat je wil. Boodschap aangekomen bij de klant en daar gaat het om!


    21 november 2008 om 07:59
    Thijm2

    @ cashiraghi: mee eens. Maar zou je daar nog klant willen zijn?


    21 november 2008 om 09:21
    mgvandenbroek

    @Thijm2: Dat vind ik een erg goede vraag. En hoewel Koen graag in conspiracy theorie?n wl geloven, kan ik mij niet voorstellen dat dit een vooropgezet plan is. Als het dat wel is, dan heeft Vodafone:

    1) Geen respect voor bestaande klanten

    2) Geen repsect voor toekomstige klanten

    3) Geen respect voor internet, bloggers en journalisten

    4) Geen greintje fatsoen in zijn donder

    5) Een totaal onbetrouwbare pr-afdeling

    En ?ls het een vooropgezet plan is, en dat komt linksom of rechtsom ergens naar buiten, dan zijn de rapen gaar en de wordt de imagoschade immens. Want dan voel ik me ook een beetje genaaid, en met mij velen.


    21 november 2008 om 09:31
    Koen Roumen

    Laten we dan voor de goede orde er vanuit gaan dat het geen vooropgezet plan is. Vodafone heeft dan dus daadwerkelijk het lef gehad de snelheid drastisch te verlagen voor dezelfde prijs. Welk excuus ze daar ook voor heeft, het is niet acceptabel. Bestaande klanten zullen niet verlengen, nieuwe klanten wijken uit naar een andere provider.

    Vodafone heeft in dat geval van te voren niet gedacht dat het zo’n slechte publiciteit op zou leveren. Ligt er daar dan iemand volledig te slapen? Denken ze nou echt dat zoiets ongemerkt voorbij gaat? Dat kan ik echt niet geloven. En dan nog, de terugdraaiing vindt plaats in zo’n enorm kort tijdsbestek, dat het er erg veel van weg heeft dat ze de gok hebben genomen, gekeken hebben wat de reacties zouden zijn en vervolgens de downgrade af hebben geblazen. Dat komt allemaal toch wel erg ‘bedacht’ over.


    21 november 2008 om 09:44
    roemen

    Ik vindt hoe plausibel de theorieën hierboven ook kunnen zijn (daarvoor ken ik de insight van fodavone niet goed genoeg) het mooi dat een organisatie het risico durft te nemen openbaar door het slijk te worden gehaald. Vodafone doet hier volgens mij wat veel te veel mensen niet durven namelijk leren. Dat dat met vallen en opstaan gaat lijkt me evident. Wat mij betreft hulde.


    21 november 2008 om 10:08
    Steven van Vessum

    Matthijs van den Broek, leuk dat je me quote: “ordinaire kostenbesparing” 😉

    Mooi dat Vodafone luistert naar de community. Het blijft wel een vreemde actie.


    21 november 2008 om 11:36
    mgvandenbroek

    @Steven: haha, ok, jij was dat. In de comments op het artikel op iPhoneclub? Ik wist niet meer waar ik het gelezen had, nog wel dat ik het niet zelf bedacht of gezegd heb of had.

    Ik ben wel benieuwd wat de rest ervan denkt eigenlijk. Experts in de zaal? Vodafone medewerkers die een boekje open willen doen?


    21 november 2008 om 12:25
    ronaldtervoert

    Ik ervaar deze move van Vodafone allerminst als goede actie. Als t al niet vooropgezet was, is het beleid waardeloos en klantonvriendelijk door verwarring te zaaien. De zeer promotionele manier van rechttrekken van deze blamage is echt not done. Ruikt naar bedrog. vodafone shame on you.


    21 november 2008 om 15:54
    ronaldtervoert

    belangrijke vraag is ook: waar was al die tijd een reactie vh webteam van de telco. Precies, toekijken en zwijgzaam afwachten.


    21 november 2008 om 15:57
    Robert Siekmann

    Dus er zijn nog steeds mensen die het geloofwaardig vinden dat Vodafone NL de snelheid tot onder de concurrentie omlaag brengt, zonder geldige reden.

    En dat de Vodafone NL-top er bij zit en dat niemand daar zegt “Dit kan niet”?

    Zonder enig marktonderzoek?

    Een bedrijf dat een GoT team heeft en geen onderzoek heeft gedaan naar wat de klant wil? Natte vinger werk?

    Dat is toch totaal ongeloofwaardig!

    VF verlaagt de snelheid gigantisch en wat hadden ze daar op kantoor gedacht? Dat er geen forse kritiek zou komen van de klanten? En dan op eens terugdraaien na zo’n zwaar besluit al genomen te hebben… Ze denken bij de Ferrari sponsor zeker dat nu.nl het enige is waar de klant naar wil surfen en dat snelheid niet belangrijk is. Daarom bieden ze al tijden 3.6mbit aan… uh huh.

    Ook de VF reactie hierboven is weer één grote sales-talk: VF is goed, luistert naar klanten, is snel, is goedkoper, beter, geweldiger, heeft de beste klantenservice, begeeft zich in de die-hard GoT community, … etc. etc.

    Nogmaals: 1 grote marketing stunt van VF.


    22 november 2008 om 22:14
    mgvandenbroek

    @Robert: Ze hebben de kritiek onderschat. That’s all. Had net woordvoerder Joost Galema aan de telefoon, die me bezweert heeft, dat dit géén vooropgezet plan is. Volgens Galema, zou dat totaal respectloos zijn geweest naar de Vodafone klanten. Vodafone, zij hij, zou op deze manier NOOIT een pr-actie of een marketingactie op touw willen zetten.

    Verder meldde Galema nog, dat het Webrelations team van Vodafone ‘een groot deel van de lobby gedaan heeft om intern de handjes op elkaar te krijgen om dit terug te draaien.’

    Over korte tijdsduur: het bericht is dinsdagmorgen naar buiten gekomen, donderdag eind van de middag haalde Vodafone de actie terug. Ik heb tegen Galema gezegd, dat ik dat een verdacht korte termijn vond. Kennelijk kan er, bij een groot bedrijf als Vodafone, redelijk rap worden ingesprongen en geanticipeerd op crisissituaties….


    23 november 2008 om 11:24
    media

    @Matthijs: dan zijn interessante uitspraken, en dat op zondagmiddag. Top!


    23 november 2008 om 12:07
    Remco de Vries

    Dat niemand bij Vodafone zelf van tevoren aan heeft gegeven dat dit wel eens tot enorme verontwaardiging kon gaan leiden, vind ik een beetje vreemd. Ik denk dat het niet moeilijk is in te zien dat huidige en nieuwe klanten dit niet gaan slikken onder de noemer “meer marktconform”. De hoge snelheid is voor veel mensen juist iets wat Vodafone positief onderscheid. Zo ook voor mij.

    Maargoed, een aantal bekenden van mij werkt voor Vodafone, en is enorm opgelucht, i.v.m. een stroom klagende mensen naar de winkel en over de telefoon.


    24 november 2008 om 07:16
    Robert Siekmann

    @ Matthijs

    Tja het grootste USP van Vodafone en dat wilden ze door de gehaktmolen halen en dan nog de kritiek van de buitenwereld onderschatten… That’s all?

    “Vodafone, zei hij, zou op deze manier NOOIT een pr-actie of een marketingactie op touw willen zetten.”

    Ik heb ervaring in de voetballerij en als ik dit soort teksten daar hoor dan draai ik het statement altijd om en dat is vaak wat wél de waarheid is. Of dat in de telecomwereld ook zo is? Geen idee, maar een aannemelijker stelling is dat ze NOOIT zouden toegeven dat dit een bewuste marketingactie was. 🙂


    24 november 2008 om 19:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!