iGoogle 2.0: meer ruimte voor advertenties met canvas mode

21 november 2008, 06:29

Buienradar iGoogle 2.0 gadgetEen paar maanden geleden publiceerde ik de top 10 van meest gebruikte iGoogle gadgets. Er ontstond veel commotie over wat de juiste cijfers waren. Na de uitspraak van Google zelf bleek het artikel de juiste cijfers te geven. Destijds waren er ongeveer 670.000 gebruikers van de meest gebruikte gadget (Weerbericht) van Nederlandse versie van iGoogle.

Inmiddels zijn we 4 maanden verder en staat de teller op 706.000. Momenteel is Wouter Vink in Nederland als Product Marketing Manager Benelux verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van onder andere iGoogle. Aan hem heb ik een paar vragen gesteld over iGoogle. Zo maakte hij bekend dat versie 2.0 net gelanceerd is in Amerika, welke veel meer mogelijkheden biedt aan bedrijven, adverteerders en ontwikkelaars. Buienradar is een van de partijen die iGoogle 2.0 al gebruikt. Edwin Rijkaart vertelt wat de eerste ervaringen zijn.

Vraag 1: Kun je iets vertellen over het aantal gebruikers in NL. Ik kom op 700.000+ gebruikers van de meest gebruikte gadget. Weerbericht (wat standaard op je iGoogle komt) heeft 706.000 gebruikers.

Wouter: “Dat is het enige wat we extern bekendmaken, dus daar moet je inderdaad op af gaan. De Weerbericht-gadget heeft inderdaad meer gebruikers gekregen. Er is steeds meer keuze uit verschillende soorten gadgets, dus er is ook een verschuiving in het soort gadgets dat mensen actief gebruiken. Enkele voorbeelden van recente gadgets die snel populair zijn geworden:

T-Mobile Beltegoed gadget

Handige links gadget

Alex Beurskoersen

Vraag 2: Je vertelde mij laatst iets over iGoogle 2.0. Wat kun je ons daarover melden?

Wouter: “In de VS hebben we kort geleden versie 2 van iGoogle gelanceerd. Die nieuwe interface biedt bedrijven die gadgets maken nieuwe mogelijkheden. Zo kun je er ook voor kiezen een gadget ‘full screen’ te tonen (die noem je canvas mode), dus je hebt meer ruimte om je content te presenteren. En dat biedt ook ruimte voor advertenties, als je dat zou willen. Documentatie en een uitleg van de nieuwe features is te vinden op:

Algemeen

Canvas-mode

Voorbeelden 2.0-gadgets

Je ziet dat het voor content-eigenaars zo nog aantrekkelijker wordt om gadgets aan te bieden. Er is ruimte voor video, foto, en interactiviteit. Zoals de gadgets van de Wall Street Journal, New York Times en Washington Post laten zien kun je vrijwel je hele site in een gadget kwijt, inclusief je verdienmodel (= advertenties). Vooral door dat laatste zie je dat het heel lucratief wordt, omdat de ontwikkelingskosten eenmalig zijn.

In Nederland zijn er al partijen die deze nieuwe mogelijkheden gebruiken. Een van die partijen is Buienradar. Je kunt bestaande gadgets namelijk nu al ‘upgraden’. Bekijk je ze op google.nl, dan is de extra functionaliteit verborgen. Maar ga je naar google.com (English) dan kun je de canvas-view al zien. De ervaring die Buienradar er nu mee heeft kan dus alleen zijn van Nederlanders die de Engelse interface op de .com site gebruiken, en dat zullen er waarschijnlijk niet heel veel zijn.

Ik heb contact gezocht met Edwin Rijkaart om te horen hoe de eerste ervaringen zijn. Edwin Rijkaart: “Totaal aantal gebruikers buienradar 2.0 gadget: 5.000 en met een groei van ongeveer 250 gebruikers per dag (staat nu 2 weken live). De eerste week hadden we al meteen 3.000 gebruikers mede door de link op de buienradar homepage. Hij is gemaakt in opdracht van ons door JPRmedia. Wij gaan geen advertenties bij de gadget plaatsen. Of het meer bezoekers oplevert is ons nog niet duidelijk. Het kost ook bezoekers omdat ze immers niet naar de site hoeven. Ik denk dat het aantal bezoekers extra en het aantal bezoekers dat het kost 50/50 is. Dus niet meer maar ook niet minder.”

JPRmedia heeft heel veel iGoogle gadget aangeboden aan Google. Ook vind je daar een handig artikel hoe je de resultaten van je iGoogle gadget kunt meten met Google Analytics.

Vraag 3: Wat zijn momenteel de meest populaire en meest gebruikte iGoogle 1.0 gadgets?

3 populairste iGoogle gadgets (november 2008) onder google.nl gebruikers:

1. Buienradar

2. Datum en tijd

3. TV Gids

(bron: iGoogle)

3 meest gebruikte iGoogle gadgets (november 2008) onder google.nl gebruikers:

1. Weerbericht

2. Official Wikipedia gadget

3. Google Nieuws

(bron: iGoogle)

Vraag 4: Hoe meten jullie de lijst met “populairste gadgets”? Ik zie dat NU.nl meer gebruikers heeft, maar minder populair is?

Wouter: “De omschrijving is hier niet helemaal duidelijk. Het gaat hier om gadgets die op dat moment ‘hot’ zijn; dat wil zeggen ze worden veel toegevoegd of stijgen snel in populariteit”.

Vraag 5: Wat vind jij de leukste/gaafste gadget?

Wouter: “Mijn persoonlijke favoriet is de gadget van DAG. Als dagblad bestaan ze niet meer, maar als nieuwssite nog wel, en met hun gadget laten ze goed zien wat er allemaal mogelijk is: tabs, foto’s en video en uitgebreide instelmogelijkheden. Vorige week heeft Marktplaats een heel goede gadget gelanceerd. ook een heel sterk voorbeeld van goede gebruikservaring, omdat je voor de meeste functionaliteit de gadget niet hoeft te verlaten.”

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Thijs

    Ik ben echt een fan van iGoogle.

    Lekker portable. Al mijn feeds gerangschikt op thema, elk thema een tabje. Echt ideaal. Die gadget van DAG kende ik nog niet, ziet er zeker goed uit. Heb hem meteen even aan mijn “nieuws tabje” toegevoegd.

    ot:Gmail ziet er trouwens ook ineens erg goed uit na die thema update.


    21 november 2008 om 07:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!