Sociale netwerken blijven hot in recruitment

17 november 2008, 07:15

{title}Eén van de conclusies van de Global Recruitment Conference van afgelopen week: sociale netwerken zijn nog steeds onderbenut als het op recruitmentkansen aankomt. Zo spraken zowel Luke McKend van Google als Matthew Jefferey (met beide zal later deze week een interview op Marketingfacts verschijnen) over de mogelijkheden die sociale netwerken bieden. Hoewel Google natuurlijk het liefst heeft dat je Adwords koopt en EA games graag wil dat je aan in-game advertising doet.

Tijdens het panel op de tweede dag over sociale netwerken leek het wel een back in time-sessie: de vragen over sociale netwerken en recruitment waren exact hetzelfde als vorig jaar, twee jaar geleden en drie jaar geleden. En dat terwijl er in de tussentijd erg veel veranderd en geleerd is.

Hoe zit het met privacy? Kan je als werkzoekende privacy verwachten als je foto’s op Hyves zet? Hoe ver kan je als recruiter gaan? Hoe zit het met het verschil tussen zakelijk en privé sociale netwerken?

Een interessant antwoord op die laatste vraag kwam onder andere van Kevin Wheeler, die ik ook 5 minuten voor de camera had.

In China zie je dat een sociaal netwerk zowel zakelijk als privé is en dat de recruitment mogelijkheden veel beter benut worden. Een trend die naar Nederland overkomt? Volgens Kevin Wheeler kunnen we zoiets hier ook verwachten, hoewel onze culturele achtergrond wel anders is en het dus zeker niet 1 op 1 gekopieerd zal worden.

Ook zijn er succesvolle cases genoeg. Zo is Mariëlle Sijgers recruiter van het jaar geworden door sociale netwerken goed te gebruiken. Met een budget van 500 euro heeft ze 30 kandidaten op gesprek gehad.

Vorig jaar maakte tijdens de Global Recruitment Conference het bedrijf SAB Miller (in Nederland eigenaar van Grolsch) bekend dat ze 500.000 pond (toen nog zo’n 800.000 euro) per jaar bespaarde door Linkedin voor recruitment in te zetten.

En toch blijft het een beperkte groep die sociale netwerken inzet voor recruitment. Mogelijk omdat velen zich bewust zijn van het mogelijke afbreuk risico en gelukkig niet als een dolle gaan lopen spammen in deze netwerken. Om deze recruiters en arbeidsmarktcommunicatie medewerkers toch op weg te helpen hebben we vanuit de Marketingfacts Academy een training opgezet: recruitment in sociale netwerken.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jorn

    Een niet nader te noemen recruiter heeft mijn gewaarde contacten van LinkedIn benaderd. Zonder dat ze mij daar van op de hoogte hebben gebracht. Mijn ‘vrienden’ vroegen zich -terecht- af of ik de leads misschien had doorgespeeld (voor €’s?). Ik wist nergens van… Vond en vind dat geen nette werkwijze. Dat heb ik uiteraard duidelijk gemaakt bij de recruiter. Ben benieuwd hoe andere partijen daarmee omgaan, ik word namelijk niet zo blij van die werkwijze, het oogt zeer goedkoop.


    17 november 2008 om 20:40
    Thijs Sprangers

    Hi Bas, leuk dat je Kevin Wheeler voor de camera hebt gekregen. Ik ben het trouwens ook niet met Kevin eens dat we naar China en India moeten kijken om te weten hoe social networks er hier over 5 jaar uitzien. De culturele verschillen zijn denk ik veel groter dan dat.

    Het gevaar van social spam is enorm ben ik bang. Ik hoop met jou dat het beperkte gebruik van networks door recruiters inderdaad uit voorzichtigheid is. Voor het goede gebruik van social networks in referral recruitment heb ik net een posting geschreven die wellicht voor je lezers interessant is – “social spam en via-via voor gevorderden” (zie http://www.csnblog.nl)

    W.b. de global recruitment conference: is het inderdaad zo dat de hele markt al een stap verder is?

    Ik denk het niet. Er is al veel geleerd – door sommigen – uit eerdere congressen over dit onderwerp. Maar het heeft bij veel bedrijven tijd nodig om de bakens te verzetten, is mijn indruk. Ik denk dat dezelfde mensen meerdere jaren met andere vragen terugkomen omdat ze intern steeds weerstand vinden; beleidsaanpassingen (referal programma’s, recruitment proces) communicatie omschakeling (van massacommunicatie naar individuele communicatie via ambassadeurs) om er maar een paar te noemen. Het vergt best wat van een innovatieve recruiter om echt succesvol aan de slag te gaan met recruitment in social networks.

    Keep up the good work, groet, Thijs


    17 november 2008 om 21:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!