Effectiever werken met mindfulness

14 november 2008, 19:33

Mindfulness is hot. Je kunt bijna geen tijdschrift meer open slaan of er staat wel een artikel in over mindfulness. Mindfulness lijkt iets nieuws, maar dat is het niet. Sterker nog, het komt uit de Boeddhistische traditie en is al meer dan 2500 jaar oud. Bij mindfulness gaat het om aandacht. Aandacht voor het hier en nu. Mindfulness trainingen zijn gewild. En niet alleen voor persoonlijke groei. Klinkt het je te zweverig? Toch is de kans groot dat je het binnenkort ook op je werk zult tegenkomen. Want wie zijn werk met bewuste aandacht doet, leeft en werkt meer ‘in het nu’ en daarmee gelukkiger, zo valt te lezen op de website van intermediair. En zo is ook gebleken uit wetenschappelijk onderzoek.

Heel veel wat we doen, doen we niet bewust. Wie staat er ‘s morgens immers zijn tanden bewust te poetsen? Wie zet de vuilnis met aandacht buiten? En wie is er tijdens een wandeling zich bewust van hoe zijn voeten de grond raken? Toch is dat waar het bij mindfulness om draait. Grondlegger van mindfulness is Jon Kabatt-Zinn, die in het universiteitsziekenhuis van Massachusetts patienten kreeg toegewezen die uitbehandeld waren. Met deze mensen ging hij mediteren en yoga beoefenen. Door te accepteren dat er is wat er is, dat dingen zijn zoals ze zijn, leerden de mensen onder andere hun pijn beter beheersen. Uiteraard bleven de resultaten niet onopgemerkt en mindfulness therapie werd omarmd door psychologen, psychotherapeuten en aanverwante beroepsgroepen. Maar in de zakelijke wereld wordt mindfulness inmiddels ook opgemerkt en steeds vaker toegepast.

In organisaties volgen veranderingen elkaar vaak in hoog tempo op. Van werknemers en managers wordt verwacht dat ze zich snel kunnen aanpassen. De werkdruk is bovendien hoog. Het is dus belangrijk om genoeg energie te hebben om het aan te kunnen. Want als de inspiratie en de drive verdwijnen ligt opgebrand raken op de loer. En werkgevers zitten niet te wachten op werknemers die uitvallen omdat ze een burnout hebben. Rust, aandacht, evenwicht en concentratie zijn voorwaarden om je werk goed te kunnen doen. En dat creëer je door mindfull te zijn. Het belangrijkste bij mindfulness is het besef dat het enige moment dat we hebben nu is. Het verleden is geweest en kun je niet meer veranderen. De toekomst kunnen we niet voorspellen. Dus als je gelukkig wilt zijn, of succesvol, dan kan dat alleen nu. Niet gisteren en niet morgen. Bovendien word je er ook niet gelukkiger op als je wilt dat de dingen anders zijn dan ze zijn. Vele management-methodieken zijn er echter op gericht om anders te leren denken, voelen en doen en daarmee een andere wereld te scheppen. Omdat we denken dat dit beter is. Door mindfull te zijn, leer je dat je je niet moet laten meeslepen door emoties en gepieker. En dat je dingen vooral niet anders moet willen dan ze zijn. Omdat je dan een betere toegang hebt tot je intuïtie. En juist die intuitie is wat iemand succesvol maakt. Werknemers en managers die mindfulness beoefenen worden gezonder, gelukkiger en relaxter, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Ze piekeren minder en ze worden creatiever en enthousiaster.

Caroline Korsten is actief op het internet sinds midden jaren negentig. Ze studeerde communicatie en (gezondheids)psychologie en heeft een brede kennis en werkervaring op het gebied van PR, journalistiek, marketingcommunicatie en reputatiemanagement. Gewerkt bij diverse multinationals. Deze Europa-trotter woonde vier jaar in Duitsland en twee jaar in Engeland. Geinteresseerd in alles wat met online communicatie en psychologie te maken heeft.

Categorie
Tags

14 Reacties

    marcvg

    Het was mij nog niet zo opgevallen dat mindfulness erg hip is maar is logisch gezien de hectische tijd waarin we leven.

    Na zelf een burnout gehad te hebben kwam ik ook in aanraking met mindfulness, en in combinatie met lifehacking ben ik op een geheel andere manier gaan werken. Ik kan het iedereen aanraden.

    Goed om dit onderwerp ook hier te zien op MF. Juist hier zou ik zeggen. Waar de waan van de dag ons geen tijd gunt om afstand te nemen.

    Dank!


    14 november 2008 om 21:14
    Gosse AdB

    @Caroline:

    Plug, plug & plug?

    Wat is de relatie van je post tot de “interactieve digitale marketing” site, waar Marketingfacts.nl voor staat?

    Je post lijkt meer op het promoten van het zoveelste NLP initiatief…


    14 november 2008 om 21:15
    caroline777

    @Gosse: niks plug plug en plug. Ja, ik geef zelf ook de training, maar daar gaat het helemaal niet om want de meesten van jullie zitten te ver bij mij vandaan om hier de training te komen volgen. En nee, het heeft totaal niks te maken met NLP. Dan heb je het toch nog niet helemaal goed begrepen.

    Vooral hier dus, want in de interactieve digitale marketing branche is het hollen, hollen, hollen en weinig stilstaan. Terwijl het bij mindfulness nou net de bedoeling is om eens bij jezelf stil te staan, te kijken wat er is, te accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn, zonder ze te willen veranderen om op die manier inspiratie te krijgen om (eventueel op een andere manier) door te gaan.


    14 november 2008 om 22:00
    Christine

    Nee, daar gaat het je natuurlijk niet om, Caroline. Het is slechts toeval, of per ongeluk, dat het 3e linkje over trainingen naar je eigen website leidt. Inderdaad, we komen de training toch niet volgen. Dus kun je het schaamteloos even onder onze aandacht brengen. En dat allemaal omdat we in de marketingbranche kennelijk nogal mindfulless te werk gaan. Als we jou toch niet hadden…


    14 november 2008 om 23:12
    caroline777

    Weet je… bekijken jullie het ook allemaal maar… schrijf je na een jaar ook weer eens iets waarvan ik denk dat het wel hout snijdt, krijg je zoiets. Marco, verwijder mij maar als blogger.


    15 november 2008 om 07:06
    caroline777

    @Christine: vooral voor jou zou mindfulness inderdaad goed zijn. Want jij bent goed mindless bezig. Maar… ga vooral zo door!


    15 november 2008 om 07:08
    media

    @Caroline: als er twee mensen zijn die wat kritiek hebben op je artikel wil dat niet zeggen dat het hier niet thuishoort of dat het slecht is. Als je ergens achter staat zou ik me daar niet zo snel door uit het veld slaan. Net als @marcvg ben ik van mening dat dit soort onderwerpen best vaker aan bod mogen komen op Marketingfacts. En dat je daarbij verwijst naar je eigen praktijk is niet meer dan logisch, dat doe ik ook op mijn gebied en met mijn projecten.


    15 november 2008 om 07:40
    amsterdamant

    @Caroline Dame, chill! Ik hoop toch dat we na het volgen van jouw training met gemak alle zeikerige comments aankunnen 😉


    15 november 2008 om 23:41
    CS

    De hele post klinkt als een slecht geschreven reclamefolder voor mindfullnesstrainingen… Waarom zou dit op marketingfacts.nl thuishoren?


    15 november 2008 om 23:53
    amsterdamant

    ‘Mindfulness is een levenshouding. Een wakkere, open en opmerkzame houding, waarin helderheid, acceptatie en mildheid ten opzichte van alles wat zich op dit moment in je leven voordoet de grondtonen zijn.’


    15 november 2008 om 23:54
    Martijn van Well

    Als ik even voorbij ga aan het hele plug idee (subtiliteit is het sleutelwoord om negatieve reacties tegen te gaan), wat kan ik dan met mindfulness? In heel de tekst lees ik niets over hoe het nu eigenlijk werkt.

    Dat is mijn grootste struikelblok, het klinkt inderdaad zweverig en het wordt bijna nooit concreet (dat heb ik bij alle vormen overigens). Natuurlijk, ik begrijp dat het me na een training allemaal heel erg duidelijk is, maar kun je een tipje van de sluier lichten?

    Ik heb namelijk best behoefte aan een bepaalde structuur om te voorkomen dat de waan van de dag de overhand neemt.


    16 november 2008 om 00:12
    Arnoud Rademaker

    @ Caroline,

    In plaats van boos te worden kun je volgens mij (geheel volgens je eigen theorie) deze gevoelens in het hier en nu ervaren :-). Maar dat terzijde. Er is inderdaad heel veel aandacht voor dit thema. Ik denk dat de huidige economische situatie, consumenten zal aansporen om na te denken over hun eigen levenshouding. Het roekeloos consumentisme zal vermoedelijk langzaam maar zeker plaatsmaken voor een groter bewustwordingsproces ten aanzien van de gevolgen die dit gedrag heeft voor de leefomgeving en voor de eigen toekomstige pensioenportemonnee. Ik vermoed dat tijdens de economische situatie veel bedrijven zullen snijden in de kosten. Het eerste wat er volgens mij uit gaat, zijn de trainingen waar jij over schrijft. Als dit niet zo is, dan hoor ik dat heel graag.


    16 november 2008 om 18:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!