SMX London 2008: De Highlights

7 november 2008, 06:30

{title}Bij iedere conferentie die je bezoekt is veel informatie vaak al bekend en is het prettig hiervan een bevestiging te krijgen. Sommige informatie is wel nieuw of anders zeker de moeite waard om met anderen te delen.

De SMX London die afgelopen dinsdag en woensdag plaatsvond was ook zo’n beurs. Vanuit Tribal Internet Marketing hebben Wiep Knol en Heini van Bergen een drietal presentaties gegeven, daarnaast hebben wij ook de andere sessies bijgewoond. Zonder al te diep in te gaan op wat er allemaal letterlijk werd verteld, willen wij een kort overzicht geven van de zaken die ons het meest zijn opgevallen.

Algemeen

  • Microsoft heeft een plugin ontwikkeld om direct binnen Excel zoektermen onderzoek uit te voeren. Deze plugin communiceert direct met de Adcenter API en geeft naast historische data ook een verwachting af voor de komende 3 maanden. Daarnaast kan er ook gesegementeerd worden op demografische en geografische data (http://advertising.microsoft.com/search-advertising/adcenter_addin)
  • Microsoft webmaster center geeft nu meer informatie vrij over de reden waarom Live Search moeite heeft om de website te doorzoeken. Hierin is onder andere een rapport over Dynamic Page URL’s (parameter url’s) te vinden, alsmede een inzicht in PageScore, Microsoft’s equivalent van PageRank. Hiernaast laat men voortaan ook zien als er pagina’s binnen je website zijn die uit de resultaten gebanned zijn, die malware bevatten, of links bevatten naar pagina’s met malware. .
  • De recessie lijkt weinig invloed te hebben op zoekmachine marketing budgetten. Er zijn zelfs veel bedrijven die hun searchbudgetten gaan verschuiven verhogen, voornamelijk ten koste van offline en display advertising.

SEO

  • In de Global Search Universe sessie geeft Linus Gregoriadis aan dat uit onderzoek blijkt dat de grootste vertragende factor bij het implementeren van SEO adviezen het gebrek aan resources aan de klantzijde is.
  • In de European Search Marketing challenges en International SEO sessie ligt de nadruk op de problemen die worden ondervonden bij de keuze tussen het gebruik van lokale domeinnamen (.nl) en wereldwijde varianten (.com). Vooral in de UK blijkt dit soms een lastig te overwinnen probleem te zijn. Algemene stelling van panelleden is om lokale domeinen te gebruiken als dit mogelijk is (qua techniek en kosten)
  • Tijdens de SEO for Web 2.0 sessie deelde Tom Chritchlow van Distilled een aantal insight tips om je web 2.0 site beter te laten ranken. Zo gaf hij de suggestie om zoektermen vanuit Google toe te voegen op je website. Dit levert direct gerichte content op en veroorzaakt een sneeuwbal effect op de woorden die bewezen interessant zijn voor de gebruikers. Een andere aanpak is om populaire pagina’s (o.a. door aantal pageviews, reviews, etc..) die door bezoekers echt belangrijk worden gevonden ook binnen je SEO aanpak meer aandacht te geven. Voor Tom’s laatste tip verwees hij ons naar Last.fm. De manier waarop zij populaire artiesten geautomatiseerd meer aandacht via links geven straalt ook direct af naar de organische posities voor deze artiesten. Voorbeeld: Johnny Cash
  • Dave Naylor riep het publiek vooral op om de controle over je eigen website te behouden. Pas dus op voor user generated content welke de context van je website teniet kan doen en daarmee ongewilde je posities in zoekmachines (negatief) kan beïnvloeden.

Link building

  • Een recessie hoeft niet per sè een nadeel te zijn voor link building; er ontstaan zelfs nieuwe mogelijkheden om links aan te trekken, bijvoorbeeld door het creëren van recessiegerelateerde content.
  • Waar link baiting in het verleden nog wel werd ingezet om links aan te trekken “van waar dan ook, met wat dan ook”, is dit nu gevaarlijker. Er zijn voldoende signalen om aan te nemen dat dit afgestraft kan worden, met name door Google. Dit geldt ook voor widgetbait (het aantrekken van extra links d.m.v. het ontwikkelen van widgets) die niet relevant is voor de pagina waar naar toe gelinkt wordt.

Social Media

Tijdens Video Search and Blended Search results sessie kwamen vanuit Ciaran Norris en Tom Wilde een paar “nieuwe” inzichten. Zo blijkt dat in veel van de searches op Youtube de zoekterm “video” ook de gebruiker wordt ingevuld. Aangezien Youtube nog steeds voornamelijk uit moet gaan van de opgegeven titels en omschrijvingen, kan het verwerken hiervan meteen bijdragen aan meer views.

Dit geldt ook voor het gebruik van sommige algemene maar veelgebruikte termen die iets onderscheidends aangeven, zoals “exclusive”. Een belangrijk punt voor website die reviews bevatten (en eigenlijk iedere website met User Generated Content) is het feit dat het volgens Europese wetten verboden is om valse reviews te schrijven. Hieronder vallen bijvoorbeeld jezelf een positieve review geven, of juist een concurrent een negatieve review geven. Zie ook regel 22 van de Unfair Trading Regulations.

Paid Search

Tijdens het paid search track werd o.a. ingegaan op het gebruik van Personas voor het structureren en targetten van een Adwords campagne. Idee hierachter is om met specifieke advertentieteksten en zoekterm keuze duidelijke (en best converterende) doelgroepen aan te trekken. De panelleden konden echter geen cijfers van de meerwaarde van deze aanpak tonen.

Als laatste nog een overzichtje van Firefox plugins die onder andere door Vanessa Fox (SearchEngineLand, ex-Google) en Nathan Buggia (Live search) worden gebruikt:

De slides van de presentaties die wij zelf hebben gegeven zijn terug te vinden op het Tribal weblog.

Heini van Bergen
Senior Online Advertising Expert bij Beslist.nl

Heini van Bergen is als Senior Online Advertising Expert inhoudelijk verantwoordelijk voor de Online Advertising kanalen van Beslist.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!