Online op weg naar het Witte Huis (4) Het gaat verder dan je denkt!

4 november 2008, 05:50

{title}De inzet van online video (artikel 1) het gebruik van sociale netwerken (artikel 2) of alle virals die er rond gaan (artikel 3): de Amerikaanse verkiezingen spelen zich in grote mate online af. Maar de inzet van deze middelen zijn misschien nog niet eens zo nieuwswaardig; een aantal dingen zagen we vier jaar geleden ook al langskomen (maar dan in minder grote aantallen). Het gaat deze verkiezingen veel verder: iPhone apps, een Obama Mii, ingame advertising. Geen middel wordt geschroomd om de kiezer te bereiken. Een overzicht van een aantal opvallende middelen van beide kandidaten en onafhankelijke partijen.

Twitter

Zoals in het artikel over sociale netwerken aangekondigd, zou in een later artikel Twitter uitgebreid aan bod komen. De manier waarop beide kandidaten het wel of niet inzetten wordt op diverse blogs uitgebreid besproken, en kan in deze serie dus zeker niet ontbreken.

Er zijn behoorlijk wat brand hijackers geweest die @obama08, @obama, @mccain08 of @JohnMcCain2008 hebben geclaimd. Ook de vrouw van Obama, Michelle, werd door iemand geclaimd die er kennelijk hele andere plannen mee had.

{title}

De echte Obama Twitter staat op @barackobama. De echte van McCain staat op @JohnMcCain. Obama heeft inmiddels 112.648 volgers en 258 updates. McCain heeft 4.619 volgers en een treurige 25 updates. Net zoals met zijn blog op MySpace krijg ik hierbij een sterk “had het dan maar niet gedaan” gevoel.

{title}

McCain had liever wat meer vriendjes gehad, want zelf volgt hij er 4.822. Wat zou de reden zijn dat deze 203 Twitteraars McCain niet terug willen volgen? Ook Obama wilde graag meer vriendjes; hij volgt 4.279 mensen meer dan hij vriendjes heeft. Een fanatiek campagneteam bij beiden, maar echt fanatiek zijn ze niet in het updaten van de accounts. Desondanks is Obama nu wel de meest gevolgde Twitteraar.

Met 258 en 25 updates is het eigenlijk niet de moeite waard om de kandidaten op Twitter te volgen. Obama maakt er ook niet veel meer van dan een RSS-feed waarin hij aangeeft waar hij is. Ondanks de lage activiteit bij Obama kreeg blogger David All wel een reactie van Obama op een direct message: “yes we are twittering – a little! thanks david. Barack Obama

Goed om te zien dat er daadwerkelijk interactie plaatsvindt, en hij een poging doet om te laten weten wat hij aan het doen is, maar het haalt het niet bij @MaximeVerhagen die zondag vertelde dat hij een tosti had gegeten.

{title}

Beter dan Gary Vaynerchuk kan ik het echter niet zeggen: Obama is op Twitter niet authentiek (net zoals Gary eerder aangaf over Britney Spears). Twitter is juist een manier om te laten zien wie je echt bent, niet het zoveelste PR kanaal.

Naast de kandidaten, besteedt Twitter zelf ook veel aandacht aan de verkiezingen. Met een speciale Election 2008 Twitter worden alle verkiezingsgerelateerde tweets ingelezen. Een enorme hoeveelheid tweets die aan je voorbij komt. Dat wordt leuk als de uitslag bekend gemaakt wordt vandaag! De meningen over deze overdaad aan Tweets zijn verdeeld: een prachtige nieuwe manier om nieuws te verspreiden (niets is sneller) of een te grote hoeveelheid meningen. Ikzelf hink meer op die laatste gedachte, ondanks dat ik het wel een leuk experiment vind. Handige tip: doe een mouse-over over de tweets en hij gaat even op pauze. Wel zo rustig.

{title}

Naast deze Tweetfeed was er ook een actie van Current in samenwerking met Twitter. Door het toevoegen van @current konden kijkers live meediscussiëren met het live debat. Tweets werden bij Current over het live beeld heen geplaatst. Een interessante manier om kijkers direct te betrekken bij het debat (wat nu vaak los van de beelden sowieso al op Twitter gebeurt). Zien we over 4 jaar een debatleider die aangeeft:”Een vraag van @karlijn voor …”?

Op Twitter wil je natuurlijk, naast dat je laat zien dat je vriendjes met Obama of McCain bent, ook laten weten op wie je hebt gestemd. Dat kan via TwitVote. Je stem komt direct op je eigen Twitter te staan (en dus weer in het Twitter overzicht). De Twitter gemeenschap is duidelijk op de hand van Obama met 12.435 stemmen tegen 2.303.

{title}

Google

Google maakte een showcase met hun favoriete mashups rondom de verkiezingen. Mashups van de video’s van beide kandiaten, Twitter updates, een overzicht van waar het meeste geld is gegeven of een tijdslijn van het levensverhaal van beide kandidaten: het is een mooie showcase voor de mogelijkheden van Google Maps.

En zo had Google nog meer interessante toosl in de aanbieding, zoals een speciale Google Reader waarmee je mee kan lezen met de kandidaten en de belangrijkste journalisten. Voor de echte nieuws junky natuurlijk geliefde kost.

{title}

Google biedt nog diverse andere gadgets aan, zoals de Elections Video Search. Nieuwe speech-to-text technologie van Google maakt het mogelijk om diverse video’s te doorzoeken op bepaalde onderwerpen. Binnen je iGoogle kun je dus nog snel even, voordat je gaat stemmen, checken wat Obama nou echt van de doodstraf vindt (hij is voor).

{title}

Mobiel

Obama heeft de inzet van mobiel behoorlijk goed begrepen. Op zijn site kun je je abonneren op sms-berichten of ringtones downloaden (met coole hiphoppers!). Barack maakt goed gebruik van SMS om mensen op de hoogte te houden van zijn campagne.

Naast SMS is er natuurlijk de alom geprezeiPhone app van Obama. Een app waarmee je je Obama vrienden kan bellen (en er wordt bijgehouden als je ze nog niet gebeld hebt), nog meer betrokken kan raken, nieuws kan lezen, events kan checken etc. Na een dag waren er 1.063 mensen die de app hadden gebruikt om mensen te bellen (21.460 telefoontjes in totaal). De top beller had 9.648 telefoontjes gepleegd, wat je doet vermoeden dat dit een test account was. Op mijn iPhone krijg ik helaas geen live stats binnen.

{title}

McCain heeft op dit moment nog geen eigen iPhone app. Tenminste, geen officiële. Want inmiddels is er een app te downloaden waar je McCain in zijn gezicht kan slaan, door elkaar kan schudden of in slaap kan laten vallen.

Er zijn ook apps in omloop waarmee je puur kan laten zien dat je Democraat of Republikein bent, hele cheesy apps met het aftellen naar de inauguratie van de kandidaten, of apps met peilingen.

Via UCLICK kun je een biografie in stripvorm van beide kandidaten lezen via je iPhone. Het kost wel wat kliks om bij de strip van jouw kandidaat te komen. Te bereiken via m.gocomics.com op je iPhone of bekijk de demo.

{title}

Gamen

Ook het gebruik van ingame advertising maakt Obama weer tot het lichtende voorbeeld in deze campagne. Gamers zijn én een interessante doelgroep en belangrijke beïnvloeders (zie onderzoek van eMarketer). De inzet van Obama in ingame advertising kwam hier al eerder langs. Hier is een overzicht te vinden van screenshots van de games waarin Obama gespot is. Fantastisch hoe de Obama banner tijdens een potje Guitar Hero langs komt. Een aantal gamers maakte zelf nog een aantal visuals met 8 games waar Obama ook goed in langs zou kunnen komen.

{title}

Je kunt Obama nu zelfs op de Wii gebruiken als character, een Mii, om mee te spelen. In mei van dit jaar was Obama net zo populair als Batman.

{title}

En verder?

Voor mij is nog niet duidelijk in hoeverre de kandidaten (of hun campagneteam in dit geval) naast zelf in allerlei sociale netwerken te zitten, daadwerkelijk het gesprek aan gaan op relevante plekken. Zo is een blogpost met 11.026 (!) reacties best bijzonder te noemen en zou je verwachten dat ze daar bovenop zitten. De vraag is of Obama en McCain hun best doen om verkeerde berichtgeving in de kiem te smoren. Ach, met een enorme schare fans en vrijwilligers zal het misschien niet eens nodig zijn. Die zitten er zelf al meteen bovenop.

De kandidaten, en dan met name Obama, hebben goed begrepen dat er meer is dan display advertising en Adwords. De inzet van ingame advertising en het gebruik van de iPhone maken Obama wat mij betreft tot de meest vooruitstrevende van de twee kandidaten. Of alle middelen op zichzelf veel opleveren, vraag ik me af. Als je echter ziet hoeveel er over geschreven is, levert het Obama echter wel een enorme hoeveelheid positieve PR op. De game community is een zeer hechte en fanatieke groep, die via massamedia minder makkelijker te bereiken zijn. Het lanceren van ingame advertising of de inzet van een Mii kunnen op een subtiele manier die doelgroep wel overtuigen om op Obama te stemmen.

Qua burgerparticipatie vind ik de experimenten met Twitter interessant. Experimenten, omdat er nogal wat kinderziektes inzitten, of dat het niet altijd even gebruiksvriendelijk is. De actie van Current om live mee te debatteren via Twitter geeft voor mij een toekomstbeeld hoe straks internet en live TV (online dan wel offline) met elkaar gaan integreren, en hoe ook kiezers op die manier direct effect uit kunnen oefenen op debatten. Dat gaat verder dan Obama of McCain op hun Twitter volgen: daar krijg je mensen pas echt betrokken mee.

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Johan Lont

    Over het aantal mensen dat McCain en en Obama volgen. Je schreef “Wat zou de reden zijn dat deze 203 Twitteraars McCain niet terug willen volgen?” Ik vind het eerder opvallend dat de aantallen ‘volgers’ zo dicht bij het aantal ‘gevolgden’ ligt. De enige verklaring is, dat McCain en Obama klakkeloos iedereen terugvolgt, die hen is begonnen te volgen. Maar een twitteraar zo’n kandidaat niet langer volgt, dan zal die kandidaat die twitteraar niet ‘ontvolgen’. Dat zou geen enkel nut hebben.

    Dus ik denk dat zo’n 4 à 5% van de mensen die McCain of Obama is gaan volgen later weer daar mee opgehouden is. Ik vermoed dat de meeste daarvan het gewoon even hebben uitgeprobeerd: “Hé daar heb je Obama. Even volgen. Nah, daar is niet veel aan, haal maar weer weg”


    4 november 2008 om 09:09
    lbroekman

    @karlijn Had het al eerder willen roepen, nu dan bij artikel 4 (beter laat dan nooit): goede, interessante artikelenreeks!


    4 november 2008 om 09:11
    Karlijntje

    @Lode dank! Het is ook erg leuk om te doen en erin te duiken!

    @Johan eens met jouw visie. Natuurlijk volgen ze iedereen standaard terug. Ik vraag me echter af of er 4.279 mensen zijn die Obama hebben ‘ontvolgd’. Ontvolgen doe je volgens mij met name als een Twitteraar ineens als een gek update. Veel RSS feeds bv. Dat zie je continue langskomen en haal je dus weer weg. Aangezien beide heren zo weinig updaten denk ik dat veel mensen niet eens doorhebben dat ze hen ooit zijn gaan volgen. Ik denk echt dat het campagneteam heel fanatiek mensen is gaan aanklikken en dat die mensen daar niet op gereageerd hebben.


    4 november 2008 om 09:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!