Boekrecensie: Affiliate Marketing (Wiebe de Jager)

3 november 2008, 08:46

{title}Affiliatus betekent volgens auteur en bedrijfskundige De Jager ‘als zoon aannemen’. In dit handzame boekje van amper honderd pagina’s lees je alles over het hedendaagse begrip affi liate marketing. Wie het houdt bij de inhoudsopgave van ruim drie pagina’s, de verklarende woordenlijst, afkortingen, literatuurlijst en handige links, is binnen een uur al een stuk wijzer. Maar waar gaat het eigenlijk over?

‘Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de adverteerder de affi liate (dat is de uitgever of webmaster) beloont voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert vanaf zijn website(s), zoekmachine of e-mailcampagne.’ En daarmee is affiliate marketing voor menigeen al gauw een technisch onderwerp.

Van te technisch taalgebruik heeft de lezer echter waarschijnlijk weinig last, want De Jager biedt de informatie gestructureerd aan en in rustig en nuchter Hollands taalgebruik. Hij claimt dan ook het eerste Nederlandstalige boek – niet vertaald – te zijn over dit onderwerp. Prettig aan dit praktijkboek is dat de lezer geen lappen tekst door hoeft en een onderwerp krijgt voorgeschoteld in korte alinea’s, ruimschoots voorzien van tussenkoppen, modellen, illustraties en een heldere indeling van hoofdstukken. Enig puntje van aanvulling, geen kritiek, zou nog kunnen zijn wat aandacht te besteden aan de vergelijking met de offline wereld, bij ‘Waarom affi liate?’

Affiliate Marketing: Praktijkboek voor adverteerders en affiliates

Wiebe de Jager

Uitgeverij Eburon

99 pagina’s

ISBN 978-90-5972-263-7

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

7 Reacties

    mgvandenbroek

    @Stijn: Ik antwoord even voor Mijke, want ik heb vergeten toe te voegen dat deze recensie morgen in MarketingTribune the print verschijnt, is dus niet voor online geschreven. We zijn van plan om dit in het vervolg zo te doen, finetuning is wellicht nodig.

    In MT hardcopy heb je te maken met ruimtegebrek, omdat er nu eenmaal maar een x aantal letters op een papieren pagina kunnen staan. Je inhoudelijke punt staat. Misschien moeten we het nog iets verder uitdiepen of links toevoegen naar andere recensies van het betreffende boek. Ga ik even overleggen. 😉


    3 november 2008 om 09:16
    Paul Schoenmakers

    Een simpel boekje, geeft vooral inzicht in de wereld van Affiliate Marketing voor adverteerders die momenteel niets van Affiliate Marketing weten en er graag mee zouden willen starten.

    Voor adverteerders en affiliates die reeds actief zijn met Affiliate Marketing bied het boekje weinig nieuws onder de zon.

    Om een quote te gebruiken uit de recensie op AffiliateBlog.nl: “De meeste affiliates zullen er niet echt enthousiast over worden en kunnen de € 17,- beter in hun zak houden.”

    Verder is het misschien een leuk idee voor MT om de recensies vooraf hier te plaatsen. Dan kunnen lezers van MF ook hun mening vooraf geven. Lijkt me een realistischer beeld te geven van de inhoud en waardering van een boek.

    Juist hier zou de kracht moeten liggen, niet bij het klakeloos online doorplaatsen van offline artikels. Emerce doet dit de laatste tijd ook erg vaak, bij gebrek aan goede andere inhoudelijke artikelen voor online?


    3 november 2008 om 09:36
    mgvandenbroek

    @Paul: Dank. Paar punten:

    – Ik denk dat het een goed idee is om de recensie vooraf hier te plaatsen (dat hebben we nu natuurlijk ook gedaan). Volgens mij bedoel jij, dat de lezers van MF nog richting kunnen geven aan de teneur van de recensie, of in ieder geval een overweging mee kunnen geven. Dat is een goed idee.

    – Over klakkeloos doorplaatsen en gebrek aan andere inhoudelijke artikelen: vind ik wat negatief geformuleerd. Ik zie dit eerder als een aardige toevoeging en als service. Ook als een probeersel van crossmedialiteit, al dan niet direct geslaagd.

    – We wiilden al veel langer starten met een boekrecensie rubriek, maar dat kwam er steeds niet van. Nu hebben we afgetrapt: het begin is er en wat mij betreft kan de finetuning beginnen.

    – Verder denk ik dat het leuk is, als iedereen die een interessant boek heeft gelezen ( en daarover wat zinnigs in een computer kan kloppen) dit gaat delen op MarketingFacts. We hebben niet voor niets de rubriek “Vakliteratuur”. Mijke is nu begonnen, en daar ben ik ontzettend blij mee.

    – Ik hoor dus graag input en aanvullingen over hoe we dit het beste kunnen aanpakken. 😉


    3 november 2008 om 09:45
    media

    @Paul: goede tip; zou inderdaad op die manier toegevoegde waarde bieden! Matthijs, Mijke, zouden jullie dat eens willen meenemen voor de volgende boekreviews?


    3 november 2008 om 09:45
    Ilya Houben

    Als de subtitel “Praktijkboek voor adverteerders” was geweest, was het een prima boekje voor adverteerders geweest die – zoals Paul al meldt – nog niet met het onderwerp bekend zijn.

    Wat betreft het boek zelf – los van de inhoud -; mooi dat het eerste echte NL boek verschenen is, hopelijk volgen er meer.


    3 november 2008 om 10:41
    Paul Schoenmakers

    @Matthijs

    Ik doelde inderdaad op het gebruiken van de feedback/recensies van de MF lezers voordat de definitieve recensie in MT komt.


    3 november 2008 om 16:44
    mijke

    ik vind het interactieve idee leuk om eerst een recensie te schrijven en daar dan feedback op te krijgen en dan over te gaan tot hard copy. ik moet alleen wel even kijken of ik daar tijd voor heb, maar bedankt voor de suggestie!


    5 november 2008 om 11:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!