Marktplein DM: Word of Mouth marketing (Dave Dugan van Bzzagent)

30 oktober 2008, 12:36

{title}

Als je als bedrijf een product hebt dat niet zó fancy is als Bugaboo, en dat geldt voor 99 procent van de bedrijven, hoe moet je dan consumenten zover krijgen dat ze over je product praten op internet? Dat is de centrale vraag waar Dugan van Bzzagent heen wil. Zijn oplossing: word of mouth-marketing. Zijn bedrijf: Bzzagent.

Maar wat is word of mouth marketing eigenlijk? Dugan gaat er niet vanuit, dat de zaal daar goede ideeën over heeft, dus gaat hij in op wat word of mouth-marketing NIET is. ‘Just creating noise and buzz (Guerrillamarketing, MvdB) doesn’t mean that you’re creating a conversation.’ Dit is word of mouth-marketing WEL volgens Dave Dugan: ‘A converstation between two ore more conusmers about a product that is open and ohnest.’

Bedrijf: Bzzagent

Op Bzzagent kun je je als lid inschrijven. Het bureau gaat naar bedrijven toe, en biedt de database van Bzzagent aan. De leden kunnen dan kiezen of ze mee willen doen met het testen van een product. Daar is dus een dubbele opt-in aan verbonden: je moet je eerst zelf inschrijven bij bzzagent, daarna heb je de mogelijkheid om ‘nee’ te zeggen tegen een ‘aanbod’.

De drie regels:

  1. Gebruik alleen vrijwilligers
  2. Always disclose
  3. No scripting. Nooit. Je kan mensen niet vertellen wat ze moeten zeggen. Het product moet voor zichzelf spreken, zegt Dugan.

Belangrijk?

Is word of mouth-marketing het meest belangrijke marketingkanaal dat er is in de marketingmix? ‘Nee, zeker niet,’ zegt Dugan. Word of mouth is heel goed te combineren met andere mediatypen.

Waarom Word of Mouth?

Waarom zouden consumenten hieraan mee willen doen? Omdat ze advertenties beu zijn, weet Dugan. Advertenties zijn steeds beter weg te filteren. Drie redenen die hij tegenkomt bij Bzzagent:

  1. De kans om nieuwe producten en diensten te testen
  2. Je krijgt wat ‘social currency’ terug: je kunt anderen helpen
  3. Mensen vinden het leuk om een ‘two-way-conversation’ te hebben met grote merken. Bij Bzzagent hebben ze een callcenter zitten met werknemers die een persoonlijke boodschap terugschrijven op ieder ingediend survey.

Bereik

Wat blijkt: de agents van Bzzagent praten ook met anderen over de producten die ze testen. Dat gaat ongeveer met een factor tien, volgens Dugan. Dat is een aardig bereik. Bzzagent testte alle above the line efforts (traditonele marketingmethoden) in bepaalde markten. En zette daarnaast een word of mouth marketing op. De ROI steeg: in sommige weken was het verschil 16 procent.

‘Wat is het meest belangrijke in het Bzzagent model?’ wil Wim Andrea weten. Dugan: ‘De opt-in is het meest belangrijk. Ook al vind je de meest getargete groep, dan moeten ze nog steeds zin hebben om hun tijd aan je product te besteden.’

Heeft Bzzagent geen last van ‘bountyhunters’? Dugan: ‘We hebben iemand fulltime zitten die op fraude controleert. Sommige mensen proberen testartikelen te verkopen op eBay. Die zoeken we op en deleten we uit de database.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mgvandenbroek

    De foto is trouwens van Joost de Valk. Thanks, Joost! 😉


    30 oktober 2008 om 12:44
    jdevalk

    My pleasure!


    30 oktober 2008 om 12:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!