Bruto mediabestedingen stijgen met 4,8 procent in Q3 2008: kredietcrisis nog onzichtbaar

30 oktober 2008, 09:31

De bruto mediabestedingen voor producten en diensten zijn in het derde kwartaal van 2008 met 4,8 procent gestegen in vergelijking met het derde kwartaal van 2007. De bestedingen in Q3 2008 komen uit op 1,36 miljard euro.

Dit blijkt uit cijfers van Nielsen Media Research (bron: persbericht Nielsen, zie ook FD). De cijfers zijn gebaseerd op de registratie van de bruto mediabestedingen in de mediumtypen televisie, radio, dag- en nieuwsbladen, publieks- en vaktijdschriften, sponsored magazines, bioscoop, out of home, folders en internet.

Bereidheid tot adverteren

De kredietcrisis lijkt in het derde kwartaal van 2008 nog geen invloed te hebben op de bereidheid van bedrijven tot adverteren. Uit het persbericht: ‘Hoewel de bruto mediabestedingen de mediadruk weergeven en niet de werkelijke geldstromen (netto mediabestedingen) is van een afname van de mediabestedingen nog geen sprake. Opgemerkt dient te worden dat de kredietcrisis zich sinds de eerste week van oktober, dus net na het derde kwartaal, zeer nadrukkelijk begon te manifesteren.’

Nielsen verwacht dat de invloed van de kredietcrisis op de mediabestedingen pas in het laatste kwartaal van dit jaar zichtbaar wordt. Marketingmanager Berry Punt van Nielsen: ‘Bij een daling van de economische groei of een krimp van de economie korten adverteerders vaak als eerste op het communicatiebudget. De geschiedenis wijst uit dat, met enige vertraging, een daling van de bedrijfsinvesteringen wordt gevolgd door dalende mediabestedingen.’

Print en vaktijdschriften dalen

Dagbladen en publiekstijdschriften zagen de bruto mediabestedingen in de periode juli tot en met september van dit jaar beide met 1,7 procent dalen tot 191 miljoen euro. Bij vaktijdschriften daalden de bestedingen met 3,6 procent tot 43 miljoen euro. Sponsored magazines kregen in het printsegment de hardste klappen: bijna 10 procent minder bestedingen. In de bioscoop is het ernstig: 30 procent afname naar 2,6 miljoen. Uit het persbericht: ‘Hierbij geldt de kanttekening dat in vergelijking met vorig jaar er nog maar één reclame-exploitant is voor de bioscopen en dat die er blijkbaar niet in slaagt om de bestedingen van de enige concurrent naar zich toe te trekken.’ En: ‘Over langere periode gezien hebben de printmedia het moeilijk. Behalve dagbladen zagen alle gedrukte media de bruto mediabestedingen dalen. Bij publiekstijdschriften bedroeg die daling 2,5%, bij vaktijdschriften 2,1% en bij sponsored magazines 0,9%.’

Radio en internet in lift

Radio mag een groei noteren van 14,6 procent, internet (online display advertising) groeit met 16 procent. Radio kent een besteding van 120 miljoen, internet 57 miljoen euro. Op televisie namen de bestedingen toe met bijna 6 procent tot 664 miljoen euro.

Over de eerste drie kwartalen gemeten namen de bruto mediabestedingen toe met 4,4 procent tot 4,37 miljard euro in vergelijking met 2007. Internet (11 procent), radio (9,3 procent) en folders (9,2 procent) hebben in de eerste negen maanden van het jaar de bruto mediabestedingen het hardst zien groeien.

Mediabestedingen per productgroep

Voor personenauto’s werd het meest geadverteerd in Q3 2008: de bestedingen namen toe met 3 procent tot bijna 221 miljoen euro. De supermarkten volgen met 205 miljoen euro, dat is een stijging van ruim 9 procent. Op de derde plaats komen de internetproviders en aanbieders van (mobiele) telefonie. De bruto mediabestedingen daalden met 1,6 procent tot 189 miljoen euro. Op de vierde plaats staan de touroperators die ruim 6 procent meer besteedden en daarmee uitkwamen op 146 miljoen euro. De laatste productgroep uit de top 5, de filiaalbedrijven consumentenelektronica, besteedden net als in dezelfde periode vorig jaar 120 miljoen euro.

De top 5 adverteerders zijn allemaal fabrikanten van voedingsmiddelen en producten voor lichaamsverzorging. Unilever is de grootste adverteerder in Nederland. Het voedingsmiddelenconcern besteedde in de eerste drie kwartalen van dit jaar bijna 187 miljoen euro. Dat is 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. KPN, de tweede adverteerder in Nederland, besteedde bruto bijna 83 miljoen euro, een stijging van 15 procent (!!). Procter & Gamble besteedde net als KPN ook 15 procent meer en kwam uit op 63 miljoen euro. L’Oréal besteedde met 50 miljoen euro vrijwel evenveel als vorig jaar. De laatste adverteerder uit de top 5 is Albert Heijn met 47 miljoen euro. Dat is ruim 36 (!!) procent meer dan vorig jaar.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!