Beabo.nl gelanceerd: eerst vraag, dan aanbod

29 oktober 2008, 06:17

{title}

‘Op dit platform komen vraag en aanbod samen, maar is het vertrekpunt uw vraag!’ En ook: ‘Waar de klant weer koning is!’ Hoog inzetten of thuisblijven als je een persbericht stuurt. Niet bescheiden doen bij de lancering van een nieuwe website. Dat moeten de bedenkers achter Beabo.nl gedacht hebben toen ze gisteren het persbericht over de lancering verstuurden.

‘De werkwijze van Beabo is heel eenvoudig: de klant plaatst gratis zijn vraag op de website. Leveranciers doen binnen de aangegeven deadline een aanbieding. De klant kiest hieruit het beste aanbod. Dat is waar Beabo dan ook voor staat; het beste aanbod!’

De site staat open voor zowel bedrijven als particulieren. En de concurrentie? ‘Vergelijkbare websites als bijvoorbeeld werkspot.nl en vraagwinkel.nl bieden alleen mogelijkheden voor bedrijven om zaken te doen. Particulieren en bedrijven kunnen op dit platform optreden als klant én als leverancier,’ meldt het persbericht. Euh. Op Marktplaats kun je toch ook in ‘gezocht’ adverteren?

Wachten op aanbod

Dus: je wensen en behoeften kenbaar maken, en dan hopen op een goed aanbod. Het gebruik is vrijblijvend en iedereen kan op Beabo zien hoe het biedingsproces tot stand komt. ‘De tussentijdse dialoog is namelijk voor iedereen zichtbaar. Deze transparantie is een groot onderscheidend vermogen ten opzichte van andere websites, waar alleen het eerste contact via de website verloopt.’

Collectieve vraag

Beabo heeft ook de vraag van een grotere groep klanten gefaciliteerd. Een grotere groep klanten, zo is de gedachte, zal een betere aanbod krijgen dan een individuele klant.

Businessmodel

Bedrijfsmatige verkopers betalen een bemiddelingsvergoeding van 1 procent als het aanbod wordt geaccepteerd. Initiatiefnemer Luuk Boonstra: ‘In de toekomst gaan we zien dat bestaande (ver)koopkanalen gebruikt worden om te oriënteren en websites als Beabo.nl er zijn voor het maken van de beste deal, zeker in deze financieel onzekere tijden.’

Handig, nog even inhaken op de kredietcrisis. Ben heel benieuwd of dit concept wat gaat toevoegen aan reeds bestaande handelssites met een grote userbase. Want daar staat of valt dit concept duidelijk mee lijkt me. Ik zie nu wel een paar advertenties. maar écht levendig is het volgens mij nog niet. Misschien na vandaag. Ben benieuwd hoe er hier op M! over dit concept gedacht wordt.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Maurice Jongerius

    Wervende aannames in het persbericht, dat moet ik toegeven:) Echter, ik zie niet direct de dusdanig grote toegevoegde waarde tov andere spelers in de markt. Wat ik wel leuk/handig vind is het kunnen reageren op een vraag met een aanbod aangevuld met foto’s en tekst. Dat is wel een verschil in vergelijking met bijvoorbeeld marktplaats, maar of het genoeg is, dat betwijfel ik zeer.

    Verder heb ik even met een technisch oog gekeken naar de website. Qua SEO is er nog wel e.a. te winnen in de opbouw van de code (ontbreken metadata, url’s niet volledig SEF als het om categoriëen gaat).

    In de aanmeldprocedure zie ik ook iets geks; ik moet mijn postcode invullen en daarna ook nog eens plaats en provincie. Met name plaats is niet handig aangezien ik ‘s-hertogenbosch of 10 verschillende manier kan schrijven. Dit had in mijn ogen gewoon aan de postcodetabel gekoppeld moeten zijn. Dat verklaart wellicht ook waarom je niet kan zoeken op straal rondom postcode (een functie die ik meestal als eerste gebruik omdat ik een product liever ophaal dan laat bezorgen). Ook het wachtwoord moet verplicht, zo lijkt het, precies 8 tekens zijn waaronder 2 cijfers. Laat mij aub zelf bepalen of ik 6,7, 10 of 100 tekens wil gebruiken. De activatiemail komt trouwens pas na het plaatsen van een advertentie, dat is wel drempelverlagend, maar tegelijk ook vreemd als je een base met emailadressen aan het opbouwen bent. Dan zou ik de activatiemail toch naar voren trekken.

    Er zijn verder wel aardig wat opties beschikbaar zoals advertenties bewaren, feedback geven op gebruikers advertenties extra onder de aandacht brengen, etc. Wat dat betreft is er wel goed gekeken naar wat vergelijkbare sites bieden.

    Mijn eindconclusie:

    Ik vind het een dappere poging om je als site te onderscheiden door vanuit de vraag te redeneren, ipv het aanbod, maar dat is daarentegen volgens mij ook meteen de reden waarom de volumes achter zullen blijven. Er is nou eenmaal meer aanbod dan dat er gezocht worden (anders zou marktplaats bij wijze van spreke vrijwel leeg moeten zijn!). Om die reden denk ik dat het eerder bij een kleine gebruikersgroep zal blijven. Ik denk in ieder geval niet dat een gewende marktplaats gebruiker zich nu gaat laten overhalen om hier zijn zaken te gaan doen. Wellicht is het een grotere concurrent voor bijvoorbeeld werkspot, maar dan heb je het over het algemeen over een paar honderd advertenties, wat ervoor zorgt dat het businessmodel ook moeilijk uit te breiden is naar bijvoorbeeld betaalde bannering of commerciële advertenties.

    Groet,

    Maurice


    29 oktober 2008 om 08:04
    Paul Hottinga

    Als ik snel het concept bekijk is mijn mening snel: dit kost leveranciers teveel tijd om echt succesvol te worden. Voor elke vraag moet een persoonlijke reactie getypt worden.

    Stel dit kost totaal 10 minuten (product zoeken, reactie typen, antwoorden als klant een vraag heeft) dan hebben we het dus al over 0,17 fte wat 5-6 euro snel betekend.

    Als dan 1 op de 5 klanten iets koopt zie je hoe tijdrovend dit is.

    Ik vind het wel een verfrissend concept maar twijfel of het werkt.


    30 oktober 2008 om 05:11
    Luuk Boonstra

    Beste Maurice en Paul,

    Dank voor jullie reactie en visie op ons concept. Ik wil toch nog even inhaken op jullie opmerkingen.

    Wij hebben ons ook de vraag gesteld of een leverancier de moeite wil nemen om een individueel aanbod te doen. Hij is namelijk gewend dat de klant naar hem toe komt. Die gewenning maakt het lastig om het anders te doen. Er zijn namelijk argumenten om deze “extra” moeite wel te nemen.

    Allereerst krijgt een leverancier een serieuze klant op een presenteerblaadje aangereikt. De klant heeft namelijk al beslist dat hij/zij het product wil kopen. Dit in tegenstelling tot massaal adverteren en dan wachten tot de klant naar je toe komt. Met Beabo heeft de leverancier een goedkoop en laagdrempelig platform waar hij 24/7 gebruik van kan maken.

    Als we kijken naar verkopers op marktplaats/speurders dan zien we dat zij te maken krijgen met veel onzinbiedingen en dus niet serieuze klanten. Dit zorgt ook voor extra (verspilde) tijd. Daarnaast zal deze verkoper bij een serieuze klant ook het mailverkeer krijgen en weet hij niet of deze klant op het zelfde moment ook nog met zijn concurrent in onderhandeling is. Op beabo is de hele dialoog inzichtelijk(via het advertentieforum). Hiermee hoeven vragen niet 2 keer te worden beantwoord, kan de verkoper zien welke aanbod hij moet verbeteren(en kan hij dat niet dan hoeft ook de moeite niet te nemen) én deze transparantie zorgt ervoor dat hij zijn potentiële klant niet verliest aan een concurrent die de klant obv onjuiste informatie of (verkoop)argumenten voor zich wint.

    Kijken we naar de leveranciers met fysieke winkels dan zijn hier ook zeker mogelijkheden. Ben je weleens op dinsdagmiddag een winkel binnengelopen? Er staat personeel genoeg, maar ze hebben niks te doen. Elk bedrijf heeft tegenwoordig een PC staan. Deze verkopers kan een winkelier nu weer productief maken door ze achter internet te zetten en met het plaform van Beabo.nl door te laten gaan met verkopen.

    Verder denken wij dat we met BeaboXL een functionaliteit in handen hebben die ook leveranciers over de streep kunnen trekken die het echt teveel moeite vinden. Met BeaboXL kunnen klanten zich verenigen. Hierdoor ontstaat er een collectieve vraag naar een zelfde product of dienst. Zou die leveranvier nu wel de moeite nemen als hij met èèn aanbod meteen 10 of 20 stuks van het zelfde produkt kan vekopen? Wij denken van wel.

    Nog even inhaken op een opmerking van Maurice en dan zal ik mijn mond weer houden:-)

    Wij weten dan er nog een en ander te verbeteren valt aan de functionaliteit van Beabo en jouw opmerkingen dragen hier ook aan bij. Wij hebben het concept opgezet met zeer beperkte middelen

    en hierdoor hebben we op sommige punten wat concessies moeten doen. In de toekomst zullen we dit zeker gaan verbeteren.

    Ik ben erg benieuwd wat jullie en andere lezers op marketingfacts van het concept en onze argumenten vinden.

    Groet,

    Luuk Boonstra

    Beabo.nl


    30 oktober 2008 om 07:48
    daan

    Leuk, maar een dergelijk site is al enige tijd in de lucht, genaamd vraagwinkel.nl

    Succes verder.


    2 november 2008 om 04:52
    Luuk Boonstra

    Beste Daan(of Daantje),

    Gezien jouw eerdere reactie op frankwatching vermoed ik toch dat je op een of ander manier verbonden bent aan vraagwinkel.nl -:) Geen probleem hoor, maar een discussie is leuker en eerlijker wanneer je dit gewoon communiceerd. Als dit niet het geval is, mijn excuses.

    Zoals ik op Frankwatching ook al geschreven heb, is de basisgedachte van vraagwinkel misschien het zelfde. Hier blijft het dan ook wel bij, de verschillen zijn namelijke groot:

    Allereerst hebben wij een unviverseel platform, hierdoor kunnen particulieren en bedrijven optreden als zowel koper en als verkoper.

    We hebben een unieke functionaliteit opgenomen met de naam BeaboXL. Hiermee kunnen klanten zich verenigen om samen tot een collectieve vraag naar een zelfde product of dienst te komen. Hierdoor zal een verkoper eerder een beter aanbod doen, aangezien hij met 1 verkoop meerder producten kan verkopen.

    Verder hebben we het advertentieforum opgenomen. Dit zorgt ervoor dat de koper maximale transparantie krijgt in het aankoopproces. In dit advertentieforum is de volledige communicatie zichtbaar tussen gebruikers. Het kan daarnaast gebruikt worden voor advies en opmerkingen van bieders en andere gebruikers. Doordat dit forum voor iedereen inzichtelijk is zal er ook een sociale controle plaatsvinden. Hiermee wordt onjuiste gegeven informatie of (verkoop)argumenten aan het licht gesteld.

    Het authentieke waarderingssysteem zorgt ervoor dat een klant in zijn keuze ook de kwaliteit van een verkoper mee kan laten wegen. Voor de verkoper is het een middel om zich te onderscheiden op meer dan alleen de prijs. Ons waarderingssysteem noemen we authentiek omdat het op Beabo.nl aleen mogelijk is dan een koper een verkoper beoordeeld, waarmee hij/zij ook daadwerkelijk zaken heeft gedaan.

    Een laatste belangrijke onderscheidende factor die ik wil noemen is het biedingsproces. Op Beabo.nl bestaat een aanbod NIET alleen uit een prijsvoorstel. Wij staan met Beabo voor het beste aanbod; De voor de individuele klant beste prijs EN kwaliteitsverhouding. Een verkoper kan in zijn voorstel naast de prijs, advies meenemen, keuzes qua leverwijze- en duur en hij heeft de mogelijkheid om bestanden te uploaden(foto’s, offertes, beschrijvingen etc.). Hiermee wordt een aanbod volledigere en zorgt ervoor dat een klant geen appels met peren aan het vergelijken is.

    groet,

    L. Boonstra

    Beabo.nl


    2 november 2008 om 11:10
    Maurice

    Is dit eigenlijk nog enigszins actief vroeg ik mij af? Ik heb net even gekeken en zag weinig actieve advertenties…?


    29 oktober 2009 om 11:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!