Prijzen Online Display advertising dalen met 27 procent

24 oktober 2008, 04:28

De prijzen voor online advertenties zijn stevig gedaald in 2008. Was dat in het derde kwartaal nog een daling van 21 procent, in het derde kwartaal is dat 27 procent. Vooral kleine sites hebben op deze manier last van de haperende economie. Dit blijkt uit een onderzoek van PubMatic (AdPrice Index) via: MarketingCharts.

‘The AdIndex, a quarterly measure of online ad network pricing, shows that publishers of all sizes are feeling the pinch of a nationwide economic slowdown. Small sites continue to command better pricing for eCPMs – now at $0.61 on average for Q3 – but these price levels have declined quarter-to-quarter. eCPMs for large sites held steady in Q3, but at a lower pricing base of $0.18.’

{title}

Kleine sites hebben veel meer last van de economische malaise: dit veroorzaakt dramatische fluctuaties in prijs. De oorzaak hiervan: te weinig sales-force en teveel leunen op advertentienetwerken.

Online advertising groeit en daarmee groeit ook het aantal advertentienetwerken. ‘The change in the economy may favor ad networks that do a better job of measuring value and who can manage their costs according to the fluctuations of ad campaign.’

‘Even though declining budgets are a concern [voor marketeers], the measurability of the internet shouldn’t be discounted,’ zegt Rajeev Goel, directeur van PubMatic. ‘This overall downward trend in the economy may be a call to marketers to segment more of their budgets to methods and tactics that allow them to better measure ROI.’

Lees voor meer resultaten de beschrijving van het PubMatic-onderzoek op MarketingCharts.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    Shoot me!


    24 oktober 2008 om 05:07
    Elja

    Op mijn (hobby) websites merk ik inderdaad ook een flinke daling in de advertentie inkomsten.


    24 oktober 2008 om 05:37
    Patrick Nijhof

    Zijn er ook cijfers voor Nederland beschikbaar? Dat is pas interessant.

    Ik lees op de website van het IAB dat de netto bestedingen aan online display advertising met 15.7% zijn gestegen in Q2 2008 (tov Q2 2007).

    Misschien kan in de methodiek van het IAB de prijs per impressie ook meegenomen worden?


    24 oktober 2008 om 11:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!