Groter dan Google?

24 oktober 2008, 04:58

Baidu groter dan Google?Google lijkt onoverwinnelijk. Al jaren ziet de zoekmachine haar marktaandeel stijgen, overal ter wereld. Overal? Er zijn uitzonderingen. Onder andere het land dat deze zomer de Verenigde Staten inhaalde als land met de meeste internetgebruikers ter wereld. Met 253 miljoen gebruikers en ruim 12 miljoen domeinnamen lijkt het het beloofde land. De naam? China. De grootste zoekmachine? Baidu.

De zoektocht naar het ideale

Ondanks dat zoekmachine Baidu pas in 1999 is opgericht, is de naam al meer dan achthonderd jaar oud. De oprichters ontleenden de naam aan een Chinees gedicht, geschreven ten tijde van de Song dynastie (960-1279).

De site van Baidu geeft de volgende verklaring voor de naamkeuze: The poem compares the search for a retreating beauty amid chaotic glamour with the search for one’s dream while confronted by life’s many obstacles. “Hundreds and thousands of times, for her I searched in chaos, suddenly, I turned by chance, to where the lights were waning, and there she stood.”

Baidu betekent ‘honderden keren’, een synoniem voor de eeuwige zoektocht naar informatie, naar het ideale. Het doel van de zoekmachine is, hoe kan het ook anders, mensen de beste manier bieden om informatie te vinden. Baidu probeert zich in te leven in de wensen en behoeftes van de gebruiker. Daarnaast wil de zoekmachine met haar naam en insteek de Chinese cultuur op een voetstuk zetten.

Baidu versus Google

Met een marktaandeel van 62% is Baidu verreweg de grootste zoekmachine in China. Google komt niet verder dan 20%. Ook wereldwijd neemt het aandeel Baidu toe. Na Google en Yahoo is het inmiddels de derde meest populaire zoekmachine.

Het grootste verschil tussen Google en Baidu is de scheiding tussen gesponsorde en natuurlijke zoekresultaten. Bij Baidu is geen duidelijke scheidslijn zichtbaar, bij Google is dit juist wel het geval. Ondanks dit, voor ons gevoel obstakel, blijft Baidu onverminderd populair. De zoekmachine speelt blijkbaar in op de behoeftes van een grote groep, vooral Chinese, gebruikers.

Groot geworden door traagheid, onrust en MP3’s

Wat maakt Baidu dan zo populair? Ten eerste anticipeert de zoekmachine op het zoekgedrag van de Chinezen. In tegenstelling tot bij de Westerse zoekmachinegebruiker, valt bij eyetracking onderzoek bij hen niet het ‘F patroon’ te herkennen. Er is van geen enkel patroon sprake. De hele pagina wordt afgespeurd naar het beste resultaat, Chinezen kijken dan ook verder dan de eerste vier resultaten.

Baidu versus Google

(Bron: Search Engine Land)

Ook maken de gecompliceerde Chinese tekens het lastig informatie snel te scannen. Ze nemen veel rustiger de tijd dan wij om een pagina door te nemen en blijven dan ook veel langer ‘hangen’ op een pagina. Dit wordt benadrukt door de volgende cijfers: het duurt 8 tot 10 seconden voordat Amerikanen doorklikken op Google.com. Chinezen blijven ongeveer 30 seconden hangen op Google.cn en meer dan 55 seconden op Baidu.

Daarbij komt dat, vanwege de trage internetverbinding Chinezen vaak meerdere schermen open hebben staan. Ze zijn daardoor gewend veel dingen, die veelal niets met elkaar te maken hebben, tegelijk te zien en te doen. Het, voor ons gevoel, onrustige en rommelige karakter van Baidu stoort hen dan ook niet. Of in ieder geval niet genoeg.

Ook gebruiken Chinezen Baidu ‘omdat het Chinees is’. Ze prefereren het bekende ten opzichte van het onbekende. Overigens moeten alle zoekmachines, Chinees of niet, zich houden aan het strenge censuurbeleid van de regering in Bejing.

Ten slotte ‘begrijpt’ Baidu Chinezen. De breinen achter de zoekmachine weten dat zij graag MP3’s downloaden en gek zijn op andere leuke functies, zoals prikborden en fora. Vooral het gratis downloaden van MP3’s maakt Baidu populairder dan andere zoekmachines.

Wie stopt de opmars van Baidu?

BaiduWordt Baidu ook in de rest van de wereld een gedegen concurrent van Google? Kan zij wat Yahoo, Cuil en vele anderen niet lukte: Google van de troon stoten?

Waarschijnlijk niet. Google heeft zo’n stevig fort opgebouwd: dat breek je niet zomaar af. Ook zouden wij westerlingen waarschijnlijk heel ongeduldig worden van de ongestructureerde opbouw van de resultaten. Daarnaast laat de kwaliteit van de zoekresultaten van Baidu nog wel eens te wensen over. En dat is juist een van de redenen waarom Google zo groot is geworden: de relevantie van de resultaten.

Baidu’s kracht is het begrijpen van de Chinese markt. Om ook in het westen de grootste te worden moet ze ook deze markt snappen. Een brug te ver?

Dit artikel is geschreven door collega Hilde Boelema, Keyword en Content specialist bij Traffic4u

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Matthijn

    Chinezen zijn over het algemeen vrij loyaal naar hun eigen producten. Logisch dat Baidu marktleider is in China. Maar wel frappant dat de wereld marktleider op dit gebied toch 20% van de markt inneemt. Wat is het marktaandeel van Baidu in de VS?


    24 oktober 2008 om 05:12
    Roeland Kok

    De reden dat Baidu groot kon worden in China hangt in mijn ogen sterk samen met de Chinese censuurmotor (opererend onder de noemer ‘overheid’), waar Baidu – als Chinese speler – vanaf het begin inpaste (zonder vragen, zonder kritiek).

    Google en Yahoo! passen als westerse clubs niet in de censuurcultuur van China en bij elke poging te buigen naar het regime, krijgen ze de wind van voren (terecht!). Yahoo! die dissidenten aangeeft, Google die o.a. Google Image Search censureert – het heeft ze heel wat stof tot uitleggen gegeven.

    Elke zoekmachine haar markt – en er zit een groot verschil tussen de Aziatische markt (ook juridisch) en de Westerse markt.


    24 oktober 2008 om 06:40
    Bertjan

    Wel interessant om te zien hoe de Chinezen de resultaten bekijken. Zou dit ook te maken hebben met cultuur of is de indexering van zoekresultaten niet goed op relevantie ingedeeld?


    24 oktober 2008 om 07:07
    Bertjan

    @ Matthijn: Dank je! Interessant hoe taal invloed heeft op hersenen. Ben benieuwd wat voor consequenties dit heeft voor het maken van een webwinkel voor de Chinese markt. In hoeverre moet deze dan anders ingericht zijn dan een Westerse webshop.


    24 oktober 2008 om 09:26
    Hilde

    @Matthijn: Ik weet niet precies wat het marktaandeel van Baidu in de VS is. Wereldwijd was het in juli 2008 12,9%. Tegen 14,6% van Yahoo en 64,1% van Google. Terwijl deze marktaandelen een dalende lijn laten zien, stijgt het marktaandeel Baidu.

    @Roeland: Thanx voor je interessante aanvulling!


    24 oktober 2008 om 10:06
    marcvanderchijs

    @Hilde Baidu stijgt wereldwijd zo snel omdat de Chinese markt nog steeds extreem snel groeit, terwijl andere grote markten vrijwel niet meer stijgen. Bijna alle Chinezen die nieuw zijn op internet (zo’n 100 miljoen nieuwe gebruikers het afgelopen jaar) kennen Baidu als ze voor het eerst een browser openen, maar vrijwel niemand heeft ooit van Google gehoord.

    Buiten China wordt Baidu vrijwel niet gebruikt en dat zal ook nooit gebeuren, het is een veel te lokale site. De werknemers van Baidu zijn ook totaal niet internationaal georienteerd, vrijwel niemand spreekt er goed Engels bijvoorbeeld (bij Google China wel). Een experiment met een Japanse versie van Baidu vorig jaar is mislukt, het werd vooral door Chinezen bezocht omdat daarop wel pornografische plaatjes te vinden waren.

    Ondanks dat Google over het algemeen betere zoekresultaten heeft wordt het weinig gebruikt in China omdat juist de entertainment zoekresultaten (video, mp3) veel slechter zijn. En laat dat nu net zijn waar de gemiddelde Chinees naar op zoek is!


    24 oktober 2008 om 10:58
    Matthijn

    @ Marc: dat zou betekenen dat als Google betere zoekresultaten produceert in entertainment dan zal het marktaandeel van Baidu in China afnemen.


    24 oktober 2008 om 11:37
    marcvanderchijs

    Dat is goed mogelijk, maar Google China zal dat niet snel doen. Bij Baidu gaat het om ‘illegale’ resultaten, dus mp3 of films die je illegaal kan downloaden.


    25 oktober 2008 om 06:01
    Bad Boy Johnny

    Google! Alleen de gedachte aan deze zoekmachine zal menig webmaster hart tot stilstand brengen. Wat is er toch aan de hand met deze egocentrische zoekmachine, denkt hij alle regels zelf te mogen bepalen ? En wanneer worden veranderingen aan de webmaster verteld? Precies, dan als het al te laat is en je pagina’s met een rot gang in de afgrond zijn gestort.

    Het kan toch niet zo zijn dat wij het er bij laten en toe kijken hoe dit keer op keer weer gebeurt? Laten wij, ALLE WEBMASTERS van de wereld, ( misschien een ietwat overdreven plan ) opstaan en google laten weten dat wij het zat zijn. Tja, google zal denken ´ nou en wie zijn die piepeltjes eigenlijk?

    Nou Google dat zal ik jou vertellen, wij zijn allemaal hard werkende webmasters die proberen om er wat van te maken in die chaotische wirwar, van regels en truckjes, die google heet.

    Greetings,

    Bad Boy Johnny

    Bad Boys Marketing


    27 oktober 2008 om 12:12
    Martijn Couprie

    Een eye-tracking studie van Chinese gebruikers op Baidu vergelijken met een eye-tracking studie van Amerikanen op Google.com is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. Als je bovendien het originele artikel er bij pakt zie je dat Chinese gebruikers van Google.cn wel degelijk een duidelijk patroon. Alhoewel het geen F is, of een perfecte driehoek kijken de meeste Chinese gebruikers op Google.cn niet verder dan de eerste vier resultaten.

    Zou het langer scannen en meerdere resultaten bekijken op Baidu ook niet komen door de overdaad aan commerciele resultaten in de natuurlijke zoekresultaten? Als ik me goed kan herinneren kun je in Baidu gewoon een positie kopen. Daardoor zijn gebruikers dus meer tijd kwijt om de echt nuttige resultaten er uit te halen.


    29 oktober 2008 om 13:05
    Hilde

    @Martijn: ja, dat klopt. Dat noem ik ook in het artikel: gesponsorde en natuurlijke resultaten staan door elkaar. Dat is een van de redenen waarom de Chinezen er langer over doen om een pagina te scannen.


    29 oktober 2008 om 14:20
    Jerry Houtman

    Dan hebben Google en Baidu mbt naamgeving dus meer gemeen dan ze zelf waarschijnlijk vermoeden (of willen)

    Interessante vergelijking Ruben! Ik zou hier graag meer Chinees sprekenden over horen…


    31 oktober 2008 om 09:05
    eduardblacquiere

    Goede comment, Ruben! Die quote verklaart indd een hoop


    31 oktober 2008 om 10:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!